Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.572.2022.3.MPU
Dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 17 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z realizacją projektu pn.,,(...)’’, wpłynął 17 listopada 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Stowarzyszenie (...),(...) (...), Zarejestrowane w: Krajowym Rejestrze Sądowym w (...) - Rejestr Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej pod numerem(...), dnia (...) NIP: (...) REGON: (...) Podstawowy zakres działalności: 94.99.Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indzie niesklasyfikowana.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
a)zatrudnienie wykwalifikowanych pielęgniarek wykonujących pracę w domach podopiecznych w zakresie opieki medycznej i socjalnej,
b)współpracę w zwalczaniu nadużywania środków psychoaktywnych i chorób zakaźnych,
c)pomoc materialną i socjalną osobom ciężko lub długotrwale chorym, na pokrycie kosztów leczenia i odżywiania,
d)udzielanie pomocy z zakresu ubóstwa, sieroctwa, bezdomności, niepełnosprawności,
e)pomoc prywatnym i kościelnym organizacjom, które udzielają się na danym terenie,
f)współpracę z innymi organizacjami na terenach objętych klęską żywiołową czy katastrofą poprzez organizowanie zbiórki darów i ich przekazywanie,
g)organizowanie grup wolontariuszy biorących udział w pomocy ludziom jej potrzebującej.
h)tworzenie zakładów opieki zdrowotnej i przyjmowanie takich zakładów do prowadzenia,
i)działalność odpłatną i nieodpłatną pożytku publicznego w sferze realizacji zadań publicznych z zakresu: pomocy społecznej, działalności charytatywnej, ochrony ipromocji zdrowia, działania na rzecz osób niepełnosprawnych, promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem
j)z pracy, nauki i edukacji, promocji organizacji wolontariatu, pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych w kraju i za granicą, działań na rzecz integracji europejskiej, rozwijania kontaktów oraz współpracy między społeczeństwami.
Dnia (...) (...)(...) r. podpisaliście umowę Nr (...) o dofinansowanie projektu – „(...)”, w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. Celem projektu jest wsparcie inicjatyw na rzecz partnerskiej współpracy społeczności lokalnej w realizacji (...). Inicjatywa jest zgodna z zaplanowanym w (...) przedsięwzięciem Inicjatywy lokalne na rzecz kapitału społecznego i dziedzictwa lokalnego bowiem zakłada realizacje zadań kształtujących uniwersalne umiejętności 40 osób, budowę więzi międzypokoleniowych, a także wzmacnianie tożsamości kulturowej.
Interpretacja przepisów prawa podatkowego (interpretacja indywidualna) wydana przez Organ upoważniony wymagana jest jako załącznik do wniosku końcowego składanego do Urzędu marszałkowskiego w (...) o refundację poniesionych kosztów kwalifikowalnych, w tym VAT w związku z realizacją operacji „(...)” zgodnie z umową o przyznaniu pomocy Nr (...).
Operacja wpisuje się w cele (...), cel ogólny nr (...). Wzmocnienie kapitału społecznego i aktywności mieszkańców „(...)” do (...) r. poprzez realizację inicjatywy przez organizację pozarządową, co za tym idzie realizowany będzie cel szczegółowy 3.1 Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie 113 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym: „Zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Stowarzyszenie, w związku ze zwolnieniem wyżej przedstawionym, przy realizacji projektu nie posiada przysługującego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż zakupy towarów i usług tego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności w celu uzyskania przychodu opodatkowanego VAT.
Pytanie
Czy Państwa stanowisko jest prawidłowe, iż powyższe okoliczności nie pozwalają wam na odliczenie podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „(...)”, tym samym macie prawo uznać podatek VAT z ww. faktur za wydatek kwalifikowalny?
Państwa stanowisko w sprawie
Uważacie Państwo, że z uwagi na art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu, ponieważ nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wydatki jakie są poniesione na dofinansowanie ze środków w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie wzmocnienia kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych są kosztami kwalifikowalnymi w wartości brutto.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust.1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy, w tym brak statusu podatnika VAT czynnego.
W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu stanu faktycznego – Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednocześnie, jak wskazali Państwo we wniosku, zakupy towarów i usług tego projektu nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności w celu uzyskania przychodu opodatkowanego VAT.
W związku z tym Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. (...).
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz.2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy zdnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).