Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.825.2022.2.DP
Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.30.0 (usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 grudnia 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych. Działalność przez Pana prowadzona mieści się w ramach PKD w pozycji 62.02.Z - „Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki”. Informacja ta została potwierdzona przez Urząd Statystyczny w Łodzi.
W poprzednim roku podatkowym (tj. 2021 r. – dopisek organu) wybraną przez Pana formą opodatkowania był podatek liniowy. Od 1 stycznia 2022 r. rozlicza się Pan w formie ryczałtu o czym zawiadomił Pan właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Od 1 stycznia 2022 r. świadczone przez Pana usługi dotyczą:
•definiowania wymagań testowych;
•przygotowywania scenariuszy testowych;
•przeprowadzania manualnych testów modułowych;
•rejestrowania wyników testów;
•raportowania wykrytych defektów i incydentów testowanego systemu;
•przeglądu, analiz i tworzenia dokumentacji projektowej oraz technicznej.
Wykonywane przez Pana usługi, nie są związane z pisaniem kodu oprogramowania, tworzeniem i utrzymywaniem środowiska (developerskiego, testowego oraz produkcyjnego) oraz z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Charakter usług świadczonych przez Pana w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, jest analogiczny do usług opisywanych przez wnioskodawców, których przypadki zostały zaprezentowane w publikacjach dotyczących indywidualnych rozstrzygnięć podatkowych:
•BIP nr 618277/1, tj. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 września 2021 r. sygnatura 0115-KDIT1.4011.496.2021.1.MN.
•BIP 612533/1, tj. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 lipca 2021 r. sygnatura 0115-KDIT1.4011.345.2021.1.AS.
Wskazuje Pan, że nie jest uprawomocniony do zdefiniowania kodu PKWiU, aczkolwiek w Pana rozumieniu regulacji prawnych, biorąc pod uwagę zakres wykonywanych przez Pana czynności, nie świadczy Pan usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Urząd Statystyczny po podstawie przesłanego zakresu świadczonych usług dokonał kwalifikacji kodu PKWiU w ramach pozycji 62.02.30.0. - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Odpowiedź Urzędu Statystycznego w Łodzi stanowi załącznik do wniosku.
Uzupełnienie stanu faktycznego
Prowadzi Pan działalność jednoosobową, a usługi, które Pan wykonuje mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego".
Praca Pana ma charakter „odtwórczy", to znaczy nie jest Pan odpowiedzialny za modyfikowanie oprogramowania, czy też wprowadzanie zmian w kodzie oprogramowania. Testując produkt (aplikację, platformę informatyczną) wychwytuje Pan błędy lub niezgodności ze specyfikacją i przedstawia (raportuję) wykryte „incydenty" (niezgodności, nieścisłości).
Wprowadzanie nowych rozwiązań, czy też pomysłów dotyczących usprawniania systemu, wykracza poza zakres Pana usług. Definiowanie wymagań testowych w Pana pracy oznacza - przygotowanie etapów testowania oprogramowania zgodnie ze specyfikacją funkcjonalną tego oprogramowania, którego wynikiem są przygotowane scenariusze testowe.
W kolejnych etapach pracy, jest Pan odpowiedzialny za wykonywanie testów manualnych w określonej sekwencji zgodnie z wyspecyfikowaną procedurą testową (scenariusz testowy). Wykryte niespójności, błędy lub incydenty są przez Pana rejestrowane. Analiza i tworzenie dokumentacji projektowej oraz technicznej - wymaga od Pana opisania poszczególnych etapów pracy w sposób precyzyjny i klarowny dla odbiorcy. Otrzymane informacje (np. istniejącą dokumentację) na temat produktu (np. systemu) weryfikuje Pan, wskazując na braki i nieścisłości. Wykonuje Pan procedury, które są zawarte w dokumentacji i sprawdza, czy generują oczekiwane, wymagane rezultaty. Informuje Pan o problemach lub błędach, jeśli takie występują w danym module. Świadczone przez Pana usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych, mają zatem charakter wspierający zespół programistów, a nie wymiar „naprawczy”. Poza zakresem Pana odpowiedzialności i obowiązków są kwestie związane z przekształceniem systemu, czy też wprowadzaniem poprawek do systemu.
Podaje Pan, że określenie „doradztwo w zakresie oprogramowania” użył Pan w dwóch znaczeniach, po pierwsze w kontekście usług obejmujących modyfikowanie programowania, w tym wprowadzanie przekształceń i usprawnianie systemu. W drugim znaczeniu, miał Pan na myśli „konsulting informatyczny” - planowanie i projektowanie systemów komputerowych, w oparciu o dokonywaną analizę problemów informatycznych klienta.
Usługi, które Pan wykonuje i za które bierze odpowiedzialność, ograniczają się do wykonywania manualnych testów (np. poszczególnych modułów, funkcjonalności) według ustalonego wyspecyfikowanego scenariusza oraz informowaniu i sygnalizowaniu występujących nieprawidłowości lub błędów (dokumentacja projektowa/techniczna).
Pytanie
Czy przychód z prowadzonej przez Pan działalności, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce – 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem przychody uzyskiwane ze świadczenia usług związanych z przeprowadzaniem manualnych testów oprogramowania (klasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, tj. usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają: pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
•wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
•wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego dla zastosowania właściwej stawki konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych
w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Ponadto wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi, nie są związane z pisaniem kodu oprogramowania, tworzeniem i utrzymywaniem środowiska (developerskiego, testowego oraz produkcyjnego) oraz z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Nie świadczy Pan także usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, w rozmieniu art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.30.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wówczas uzyskiwane przez Pana ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Odnosząc się do przywołanych przez Pana interpretacji indywidualnych – zauważyć należy, że stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych oraz prawnych i tylko do nich się odnoszą, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. W konsekwencji, nie mogą wpływać na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
z zastosowaniem art. 119a;
w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA:
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right