Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.877.2022.1.MBD
W zakresie ustalenia, czy: - Spółka posiada w roku podatkowym trwającym od 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop, - Spółka będzie posiadać w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., tj. drugim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
-Spółka posiada w roku podatkowym trwającym od 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop,
-Spółka będzie posiadać w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., tj. drugim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terenie Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka powstała z przekształcenia spółki komandytowej - przekształcenie stało się skuteczne z dniem 3 stycznia 2022 r. (tym samym, 3 stycznia 2022 r. stanowił pierwszy dzień kolejnego roku podatkowego Wnioskodawcy). Zgodnie z umową Spółki jej rok obrotowy zgodny jest z rokiem kalendarzowym i trwa standardowo od 1 stycznia do 31 grudnia tego samego roku kalendarzowego.
Obecnie trwający rok obrotowy Spółki kończy się 31 grudnia 2022 r. Dodatkowo, Spółka od dnia 1 listopada 2022 r. rozpoczęła korzystanie z ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w Rozdziale 6b ustawy z dnia z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.; dalej: „Ustawa CIT”) za okres trwający od 1 listopada 2022 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. Spółka złożyła w wyznaczonym terminie zawiadomienie do właściwego urzędu skarbowego. Zgodnie z treścią art. 28j ust 5 Ustawy CIT, podatnik może złożyć takie zawiadomienie przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W związku z tym, na dzień 31 października 2022 r. Spółka zamknęła księgi podatkowe i sporządzi sprawozdanie finansowe na ten dzień. Biorąc pod uwagę powyższe informacje należy zauważyć, że w ramach 2022 r. w Spółce wystąpi więcej niż jeden rok podatkowy (pomimo, że rokiem obrotowym będzie rok kalendarzowy), w szczególności:
-Rok podatkowy trwający od 3 stycznia 2022 r. do 31 października 2022 r. - czyli od dnia przekształcenia do ostatniego dnia poprzedzającego rozpoczęcie korzystania z ryczałtu od dochodów spółek.
-Kolejny rok podatkowy Wnioskodawcy rozpoczął się wraz z rozpoczęciem korzystania z ryczałtu od dochodów spółek, tj. z dniem 1 listopada 2022 r. i zakończy się 31 grudnia 2022 r.
Dodatkowo, następny rok podatkowy Spółki rozpocznie się wraz z rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, tj. z dniem 1 stycznia 2023 r. i zakończy się 31 grudnia 2023 r.
Wartość przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za rok podatkowy trwający od dnia 3 stycznia 2022 r. do 31 października 2022 r., wyniosła mniej niż równowartość 2 mln euro wyrażona w złotych, przeliczona według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2021 r., tj. nie przekroczyła limitu określonego w art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.
Podobnie, zgodnie z przewidywaniami, równowartości 2 mln euro przeliczonej w ten sam sposób według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2022 r., nie przekroczy wartość przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za rok podatkowy trwający od dnia 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.
W celu ustalenia prawidłowej stawki ryczałtu od dochodów spółek dla roku podatkowego trwającego od 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., a także dla roku podatkowego trwającego od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., intencją Spółki pozostaje ustalenie czy posiada oraz czy będzie posiadała ona status małego podatnika.
Pytania
1.Czy Spółka posiada w roku podatkowym trwającym od 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT?
2.Czy Spółka będzie posiadać w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., tj. drugim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, pozostaje on uprawniony do stosowania stawki 10% opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w roku podatkowym trwającym od 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.
Zdaniem Wnioskodawcy, będzie także uprawniony do stosowania stawki 10% opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Małym podatnikiem jest, zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy CIT, podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Przepis art. 4a pkt 10 Ustawy CIT, odwołuje się do „poprzedniego roku podatkowego”, którym w przypadku Wnioskodawcy dla pierwszego roku opodatkowania ryczałtem jest okres trwający od 3 stycznia do 31 października 2022 r., od dnia przekształcenia do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego rozpoczęcie korzystania z ryczałtu od dochodów spółek i jednocześnie dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 Ustawy CIT, jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku, za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 6a Ustawy CIT, jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
W konsekwencji Spółka była zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający rozpoczęcie korzystania z ryczałtu od dochodów spółek i sporządzenia za okres od 3 stycznia 2022 r. do 31 października 2022 r. deklaracji rocznej zgodnie z art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, bowiem rok podatkowy Spółki uległ zakończeniu.
Tym samym, z literalnego brzmienia przepisów wynika, że poprzednim rokiem podatkowym w przypadku Spółki jest okres trwający od 3 stycznia 2022 r. do 31 października 2022 r. i przychody z tego okresu powinny być brane pod uwagę w celu ustalenia, czy Spółka spełnia wymogi uznania jej za małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.
Natomiast, dla drugiego roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów, poprzednim rokiem podatkowym będzie pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. od 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.
Nadto, należy zauważyć, że przepis art. 4a pkt 10 Ustawy CIT, nie wymaga proporcjonalnego dzielenia limitu przychodów, jeżeli poprzedni rok podatkowy Spółki jest krótszy niż 12 miesięcy. Z uwagi na rozpoczęcie korzystania przez Spółkę z ryczałtu od dochodów spółek, Spółka w oparciu o powyższe wnioski musi rozstrzygnąć, która stawka podatkowa w ryczałcie powinna być stosowana przez nią w okresie od 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. oraz w roku 2023 np. dla opodatkowania ukrytych zysków lub wypłat zaliczek na poczet zysku. Zgodnie z art. 28o ust. 1 Ustawy CIT, ryczałt wynosi:
1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego (winno być: stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego), wartość przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za rok podatkowy trwający od dnia 3 stycznia 2022 r. do 31 października 2022 r., wyniosła mniej niż równowartość 2 mln euro wyrażona w złotych, przeliczona według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2021 r., tj. nie przekroczyła limitu określonego w art. 4a pkt 10 Ustawy CIT. Podobnie, zgodnie z przewidywaniami, równowartości 2 mln euro przeliczonej w ten sam sposób, według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2022 r., nie przekroczy wartość przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za rok podatkowy trwający od dnia 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.
Żaden inny przepis Ustawy CIT nie zawiera zastrzeżenia, że limit przychodów wynikający z definicji małego podatnika należy przeliczyć proporcjonalnie do liczby pełnych miesięcy w poprzednim roku podatkowym podatnika - jeżeli jest on krótszy niż 12 miesięcy, ani nie zawiera zastrzeżenia jakie jest zawarte w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, czyli limitu przychodów osiągniętych w bieżącym roku podatkowym, w którym podatnik korzysta z niższej stawki podatkowej.
Z tego względu, w ocenie Wnioskodawcy, posiada on status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy CIT i pozostaje on uprawniony do stosowania stawki 10% na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 tej ustawy w roku podatkowym trwającym od 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. a także będzie do tego uprawniony w roku podatkowym trwającym do 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.
Swoje stanowisko Wnioskodawca oparł biorąc pod uwagę następujące interpretacje indywidualne:
-pismo z 18 sierpnia 2021 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDWB.4010.36.2022.1.APA, w którym stwierdzono, że: „Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 updop limitu stosownie do długości roku podatkowego - w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.”
-pismo z 18 sierpnia 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB2-1.4010.324.2022.1.MK, w którym stwierdzono, że: „(...) do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek, tj. rok 2022, należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 u.p.d.o.p. poprzedni rok podatkowy czyli okres od 1 grudnia do 31 grudnia 2021 r.”
-pismo z 26 sierpnia 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB2-1.4010.334.2022.1.ES, w którym stwierdzono, że: „(...) w poprzednim roku podatkowym tj. od 1 maja do 31 grudnia 2021 r., Spółka nie przekroczyła limitu przychodów, a zatem posiada status małego podatnika (...)”,
-pismo z 18 sierpnia 2021 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB2-1.4010.323.2022.1.MK,
-pismo z 4 marca 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB1-1.4010.662.2021.2.MF,
-pismo z 22 marca 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB2-1.4010.625.2021.1.MKU,
-pismo z 14 września 2021 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB2-1.4010.476.2021.1.AP.
Wnioskodawca zdaje sobie sprawę, że przedmiotowe interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach poszczególnych podatników, niemniej potwierdzają one rozumowanie Wnioskodawcy w odniesieniu do braku konieczności proporcjonalnego dzielenia limitu przychodów, w sytuacji gdy rok podatkowy podatnika jest krótszy niż 12 kolejnych miesięcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zostały wprowadzone do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej; „updop”) na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2122) i weszły w życie 1 stycznia 2021 r. Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.
Na podstawie art. 28j updop, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 updop, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j updop.
Zgodnie z art. 28f updop:
1.Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
2.Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
Natomiast art. 28k updop wskazuje, że:
1.Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5) podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
2.W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.
Stosownie do postanowień art. 28o ust. 1 updop:
ryczałt wynosi:
1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
W myśl art. 4a pkt 10 updop:
ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Wskazane w art. 4a pkt 10 updop, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy Spółka posiada w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w wysokości 10%.
W myśl art. 8 ust. 1 updop:
rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
Stosownie do art. 8 ust. 6a updop:
jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terenie Rzeczpospolitej Polskiej podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka powstała z przekształcenia spółki komandytowej - przekształcenie stało się skuteczne z dniem 3 stycznia 2022 r. (tym samym, 3 stycznia 2022 r. stanowił pierwszy dzień kolejnego podatkowego Wnioskodawcy). Zgodnie z umową Spółki jej rok obrotowy zgodny jest z rokiem kalendarzowym i trwa standardowo od 1 stycznia do 31 grudnia tego samego roku kalendarzowego. Obecnie trwający rok obrotowy Spółki kończy się 31 grudnia 2022 r. Dodatkowo, Spółka od dnia 1 listopada 2022 r. rozpoczęła korzystanie z ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w Rozdziale 6b ustawy o CIT, za okres trwający od 1 listopada 2022 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. Spółka złożyła w wyznaczonym terminie zawiadomienie do właściwego urzędu skarbowego. Na dzień 31 października 2022 r. Spółka zamknęła księgi podatkowe i sporządzi sprawozdanie finansowe na ten dzień. Biorąc pod uwagę powyższe informacje należy zauważyć, że w ramach 2022 r. w Spółce wystąpi więcej niż jeden rok podatkowy (pomimo, że rokiem obrotowym będzie rok kalendarzowy), w szczególności:
-Rok podatkowy trwający od 3 stycznia 2022 r. do 31 października 2022 r. - czyli od dnia przekształcenia do ostatniego dnia poprzedzającego rozpoczęcie korzystania z ryczałtu od dochodów spółek.
-Kolejny rok podatkowy Wnioskodawcy rozpoczął się wraz z rozpoczęciem korzystania z ryczałtu od dochodów spółek, tj. z dniem 1 listopada 2022 r. i zakończy się 31 grudnia 2022 r.
Dodatkowo, następny rok podatkowy Spółki rozpocznie się wraz z rozpoczęciem kolejnego roku obrotowego, tj. z dniem 1 stycznia 2023 r. i zakończy się 31 grudnia 2023 r.
Wartość przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za rok podatkowy trwający od dnia 3 stycznia 2022 r. do 31 października 2022 r., wyniosła mniej niż równowartość 2 mln euro wyrażona w złotych, przeliczona według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2021 r., tj. nie przekroczyła limitu określonego w art. 4a pkt 10 Ustawy CIT. Podobnie, równowartości 2 mln euro przeliczonej w ten sam sposób według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2022 r., nie przekroczy wartość przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za rok podatkowy trwający od dnia 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.
Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, poprzednim rokiem podatkowym Spółki jest okres od 3 stycznia 2022 r. do 31 października 2022 r., zatem to w tym okresie przychody ze sprzedaży nie mogą przekroczyć progu 2 000 000 euro.
Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 updop, limitu stosownie do długości roku podatkowego – w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.
Zatem, do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek, tj. od dnia 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 updop, poprzedni rok podatkowy czyli okres od 3 stycznia 2022 r. do 31 października 2022 r.
Zauważyć należy, że w opisie sprawy wskazali Państwo, że wartość przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za rok podatkowy trwający od dnia 3 stycznia 2022 r. do 31 października 2022 r., wyniosła mniej niż równowartość 2 mln euro wyrażona w złotych, przeliczona według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2021 r.
Tym samym, Spółka posiada w roku podatkowym trwającym od 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop.
Wskazać również należy, że w przedstawionym opisie sprawy, poprzednim rokiem podatkowym Spółki dla roku 2023 jest okres od dnia 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., zatem to w tym okresie przychody ze sprzedaży nie mogą przekroczyć progu 2 000 000 euro.
Zatem, do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w drugim roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek, tj. od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 updop, poprzedni rok podatkowy czyli okres od 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.
Zauważyć należy, że w opisie sprawy wskazali Państwo, że równowartości 2 mln euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2022 r., nie przekroczy wartość przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za rok podatkowy trwający od dnia 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.
Tym samym, Spółka będzie posiadać w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., tj. drugim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:
-Spółka posiada w roku podatkowym trwającym od 1 listopada 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop,
-Spółka będzie posiadać w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., tj. drugim roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i będzie uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop.
należy uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right