Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.602.2022.6.BJ
Czy świadczenia Wnioskodawcy dla X będącej oddziałem nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób prawnych CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy świadczenia Wnioskodawcy dla X będącej oddziałem nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób prawnych CIT.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 8 grudnia 2022 r. Znak: 0111-KDIB3-2.4012.683.2022.2.MGo i 0111-KDIB2-1.4010.602.2022.3.BJ oraz pismem z 22 grudnia 2022 r. Znak: 0111-KDIB3-2.4012.683.2022.4.MGo i 0111-KDIB2-1.4010.602.2022.5.BJ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 20 grudnia 2022 r. i 3 stycznia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest dobrowolną organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła i małej przedsiębiorczości oraz związkiem pracodawców w rozumieniu ustaw: prawo działalności gospodarczej (Dz.U. z 1999 roku Nr 101, poz. 1178 ze zm.) oraz o organizacjach pracodawców (Dz.U. z 1991 roku Nr 55, poz. 235 ze zm.).
Posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 roku (Dz.U. Nr 17, poz. 92 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą o rzemiośle” - ustaw wymienionych w ust. 1 i 2 oraz postanowień niniejszego statutu. Posiada osobowość prawną, jest zarejestrowany w KRS. Powołano publiczną placówką oświatową, utworzoną i działającą w oparciu o statut (rozporządzenie Ministra edukacji narodowej z dnia 14 lutego 2019 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego na podstawie art. 112 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245) pod nazwą X.
Na podstawie ustawy z 14 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe szkoła jest jednostką samodzielną (SIO). Jednakże Wnioskodawca jest organem założycielskim i prowadzącym X. X jest wpisane do KRS jako oddział, nie ma osobowości prawnej. Stosuje przepisy art. 51 ustawy o rachunkowości. Wynika z nich, że Wnioskodawca, w skład którego wchodzą jednostki organizacyjne sporządzające samodzielne sprawozdania finansowe, sporządza łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki macierzystej - stowarzyszenia - i wszystkich jej oddziałów (tutaj: szkoły X). W tej sytuacji podmiotem zobowiązanym do stosowania przepisów o rachunkowości a także badania i ogłaszania sprawozdań finansowych, pozostaje Wnioskodawca jako całość. Przepis ten dotyczy bowiem oddziałów sporządzających sprawozdania finansowe (będących na tzw. pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym), ale nieposiadających osobowości prawnej.
X - Oddział nie posiada odrębnej osobowości prawnej od swojego podmiotu macierzystego, czyli Wnioskodawcy. Status przedsiębiorcy (podatnika VAT) posiada wyłącznie ten podmiot, który utworzył oddział do wykorzystania w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Działalność prowadzona przez Oddział ma zatem charakter zależny i powoduje bezpośrednie powstawanie praw i obowiązków po stronie przedsiębiorcy - Wnioskodawcy, jako jednostki macierzystej.
Pomimo organizacyjnego, technicznego, czy finansowego wyodrębnienia, X - Oddział nie posiada odrębnej podmiotowości (osobowości, zdolności) prawnej. Podstawą aktywności oddziału jest zawsze osobowość (zdolność) prawna przedsiębiorcy Wnioskodawcy - jednostki macierzystej, organu założycielskiego. Nie mając własnej zdolności prawnej, zdolności sądowej ani zdolności upadłościowej, Oddział nie może być traktowany jako samodzielny podmiot - przedsiębiorca.
Wnioskodawca oraz X posiadają odrębne numery NIP i REGON.
Oddział Wnioskodawcy - X posiada własny NIP, ponieważ jest pracodawcą.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz.869 z dnia 28 kwietnia 2017 r.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu. Obowiązkom takim podlegają także inne podmioty, które są podatnikami, płatnikami podatków bądź płatnikami składek ubezpieczeniowych. Oddział X pozyskuje środki finansowe w związku z działalnością statutową z wpłat instytucji zlecających szkolenia oraz osób szkolonych. Posługuje się własnym NIP oddziału, na fakturze nie widniał dotychczas NIP jednostki macierzystej, z uwagi na charakter usług będący nieopodatkowany VAT, nie rodziło to obowiązku VAT w związku z czym pominięto numer NIP jednostki macierzystej.
Oddział nie stanowi odrębnego podmiotu podatkowego w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jest jedynie organizacyjnie i majątkowo wyodrębnioną częścią tego przedsiębiorcy.
Wnioskodawca odprowadza podatek dochodowy od osób prawnych od dochodów dotyczących jego opodatkowanej działalności gospodarczej. W celu prawidłowego i pełnego ujęcia przychodów oraz kosztów dotyczących Wnioskodawcy założył księgi rachunkowe. Wnioskodawca jako organ założycielski i nadzorujący szkołę ma obowiązki w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 76, poz. 1223 ze zm.) i organizacyjnej szkoły. Wnioskodawca przypisuje Oddziałowi koszty, które ponosi na rzecz X za pomocą not obciążeniowych (nazwano to faktury wewnętrzne, ale są to noty). Noty wystawia raz w miesiącu. Wśród kosztów znajdują się koszty zarządu i ogólne koszty administracyjne, które dotyczą działalności Oddziału, koszty utrzymania budynku będącego własnością Wnioskodawcy, media, energia elektryczna, ogrzewanie. Wnioskodawca posiada własnościowy budynek. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą oraz statutową opodatkowaną i zwolnioną. Udział sprzedaży opodatkowanej w ogółem sprzedaży Wnioskodawcy wynosi 92%, 8% to sprzedaż zwolniona. Stowarzyszenie zawarło umowę na media, faktury są wystawiane na Wnioskodawcę.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 20 grudnia 2022 r. Wnioskodawca w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wskazał, że:
1. Rozrachunki wewnątrzzakładowe, tj. konto „Fundusz wydzielony” odzwierciedla wartości składników majątku przekazanych oddziałowi . W oddziale-szkole natomiast „Fundusz wydzielony" traktowany jest jako fundusz własny tego oddziału, odzwierciedlający wartość majątku otrzymanego od jednostki macierzystej. W bilansie łącznym fundusze wydzielone nie występują, gdyż na skutek wyłączeń, o których mowa w art. 51 ustawy o rachunkowości, znoszą się.
Szkoła jest wyodrębniona w księgach rachunkowych Wnioskodawcy jako (oddział) samobilansujący się (pełny rozrachunek gospodarczy).
2. Czynności Wnioskodawcy na rzecz X, obejmują użyczenie lokalu, ogrzanie pomieszczeń, energia elektryczna, wode - na potrzeby działalności szkoły.
3. Prowadzona jest osobna księgowość dla stowarzyszenia i osobna dla szkoły, jak również prowadzone są odrębne rachunki bankowe. Ewentualny dochód w wypadku szkoły powinien zamknąć się wynikowo na zero, a wyniki wykazane zostaną w stowarzyszeniu. Szkoła nie ma swojego KRS-u, ale ma NIP i Regon, sporządza sprawozdania, które się łączy i składa jako jedno do US.
4. X pozyskuje środki finansowe w związku z działalnością statutową z wpłat instytucji zlecających szkolenia oraz osób szkolonych oraz koszty związane z wynagrodzeniem zatrudnionych w tym celu nauczycieli.
5. Organem założycielskim i prowadzącym X jest Wnioskodawca.
6. Organem odpowiedzialnym za gospodarowanie funduszami X jest Wnioskodawca.
7. X ma zdolność do zaciągania zobowiązań, tj. ma nadany numer NIP i Regon i występuje jako podmiot w umowach zawieranych z nauczycielami.
Pytanie
Czy świadczenia Wnioskodawcy dla X będącej oddziałem nie podlegają podatkowi dochodowemu od osób prawnych CIT? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że są to transakcje powiązane, które mają charakter wewnątrzzakładowy nie podlegają opodatkowaniu CIT.
Oddział będący pracodawcą obciążony jest obowiązkiem dokonywania rozliczeń jako płatnik podatku i składek ubezpieczeniowych osób zatrudnionych w nim, dlatego też posiada identyfikator podatkowy NIP Posługuje się własnym NIP oddziału, na fakturze nie widniał dotychczas NIP jednostki macierzystej, z uwagi na charakter usług będący nieopodatkowany VAT, nie rodziło to obowiązku VAT w związku z czym pominięto numer NIP jednostki macierzystej.
Mając na uwadze powyższe, z uwagi na okoliczność, że Oddział nie ma osobowości prawnej, nie wykonuje samodzielnie i niezależnie działalności gospodarczej oraz nie ponosi sam ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością, nie może być uznany za podmiot niezależny od jednostki macierzystej, jak również nie może być uznany za odrębnego podatnika VAT i CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.),
podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800, dalej: „ustawa o CIT”):
1.Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
2.Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Definicja tego podmiotu nie występuje również w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną. Jednostki nieposiadające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2022 r., poz. 166 ze zm.).
Zgodnie z art. 331 § 1 Kodeksu cywilnego,
Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.
Ustalenia poczynione na gruncie prawa podatkowego w zestawieniu z art. 33 Kodeksu cywilnego (wskazującego na jednostki organizacyjne wyposażone na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną), jak też art. 331 Kodeksu cywilnego, nakazującego stosowanie odpowiednich przepisów o osobach prawnych do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną – pozwalają poczynić konstatację, że z powołanego wyżej przepisu art. 1 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że ustawa nadaje podmiotowość prawnopodatkową również tym jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, które są zorganizowane według pewnego schematu, pozwalającego na działanie dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi – co pozwala im uczestniczyć w obrocie gospodarczym, mimo braku osobowości prawnej.
Analiza posiadania podmiotowości prawnopodatkowej w podatku dochodowym od osób prawnych przez szkołę utworzoną i prowadzoną przez Wnioskodawcę wymaga odniesienia się do przepisów regulujących jej status, a mianowicie – przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 ze zm.), która określa zasady, na jakich prowadzone są przedszkola, szkoły, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, placówki artystyczne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne oraz kolegia pracowników służb społecznych. W świetle tych przepisów szkoły i placówki oświatowe są odrębnymi jednostkami od organów, które je prowadzą.
Zgodnie z art. 168 ust. 1 ww. ustawy:
osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Na podstawie art. 168 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe, zgłoszenie do ewidencji zawiera:
1) oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;
2) określenie odpowiednio typu lub rodzaju szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania, a w przypadku:
a) szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazw zawodów, w których szkoła będzie kształcić, zgodnych z nazwami zawodów określonych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego albo w klasyfikacji zawodów szkolnictwa artystycznego,
b) placówki albo centrum, o których mowa w art. 2 pkt 4 - formy pozaszkolnej, o której mowa w art. 117 ust. 1a, którą placówka albo centrum będzie prowadzić;
2a) w przypadku szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego - informację, czy szkoła jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży czy dla dorosłych;
2b) w przypadku szkoły podstawowej - informację, czy w szkole będzie zorganizowany oddział przedszkolny lub oddziały przedszkolne;
3) wskazanie adresu siedziby szkoły lub placówki oraz innych lokalizacji prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, jeżeli ich utworzenie jest przewidywane, przy czym inne lokalizacje muszą znajdować się na terenie jednostki samorządu terytorialnego dokonującej wpisu do ewidencji, a w przypadku szkoły artystycznej na terenie tej samej miejscowości, a także informację o warunkach lokalowych zapewniających:
a) możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
b) realizację innych zadań statutowych,
c) w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkoły artystycznej - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,
ca) w przypadku placówki albo centrum, o których mowa w art. 2 pkt 4, prowadzących kształcenie zawodowe w formach pozaszkolnych, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 1 i 2 - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,
d) bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, spełniające wymagania określone w przepisach w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, przepisach o ochronie środowiska, przepisach o Państwowej Inspekcji Sanitarnej, przepisach techniczno-budowlanych i przepisach o ochronie przeciwpożarowej; spełnienie tych wymagań potwierdza się przez dołączenie do zgłoszenia odpowiednio pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego oraz pozytywnej opinii komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej;
4) statut szkoły lub placówki;
5) dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce;
6) zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych odpowiednio w:
a) art. 14 ust. 3 - w przypadku szkoły niepublicznej niebędącej szkołą artystyczną,
b) art. 14 ust. 4 - w przypadku niepublicznej szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne, której z dniem rozpoczęcia działalności mają być nadane uprawnienia publicznej szkoły artystycznej;
6a) w przypadku szkoły, o której mowa w art. 178 ust. 1 - informację o zgodzie ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania na założenie lub prowadzenie szkoły niepublicznej, która nie spełnia warunków określonych w art. 14 ust. 3;
7) dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.
Zgodnie z art. 10 ww. ustawy:
1.Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:
1)zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
2)zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym;
3)wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
4)zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2021 r. poz. 217), i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki;
5)wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych;
6)wykonywanie czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do dyrektora szkoły lub placówki;
7)przekazanie do szkół dla dzieci i młodzieży oraz placówek, o których mowa w art. 2 pkt 7, z wyjątkiem szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne, informacji o podmiotach wykonujących działalność leczniczą udzielających świadczeń zdrowotnych zakresie leczenia stomatologicznego dla dzieci i młodzieży, finansowanych ze środków publicznych.
2.W celu wykonywania zadań wymienionych w ust. 1 organy prowadzące szkoły i placówki, o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz ust. 4-14a, mogą tworzyć jednostki obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek, o której mowa w ust. 1 pkt 4.
Mając na względzie treść ww. przepisów, szkoły oraz placówki niepubliczne, jakkolwiek prowadzone przez osoby prawne, jeżeli posiadają wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych (taki jak m.in. majątek, wykształcona struktura organizacyjna) oraz wykazują dostateczny stopień niezależności i samodzielności, a także mogą samodzielne działać, to pozwala to na uznane ich za jednostki organizacyjne.
Jeśli natomiast placówka oświatowa nie będzie wyposażona w odrębny majątek, nie będzie posiadała wykształconej struktury organizacyjnej i będzie służyła wyłącznie realizacji procesu dydaktycznego, a więc nie będą spełnione kryteria dotyczące autonomii majątkowej oraz samodzielności jednostki, wówczas będzie to stanowić podstawę do uznania, że podmiotem podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie organ prowadzący placówkę oświatową.
Jednostki oświatowe, które ww. kryteriów nie spełniają są wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi podmiotu, który je prowadzi i nie są odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Należy zauważyć, iż nadanie nr NIP placówce oświatowej nie przesądza o formie organizacyjnej jednostki, decydują o tym przepisy ustaw oraz statut. Fakt posiadania nr NIP nie przesądza o tym, że dane placówki oświatowe są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Oceny spełnienia kryteriów dokonuje się zawsze na podstawie dokumentów źródłowych placówki. Zauważyć należy, że dokonanie jednoznacznej oceny czy oddział (szkoła) spełnia przesłanki do uznania jej za odrębną od organu prowadzącego jednostkę organizacyjną, odrębnego podatnika, możliwe jest po przeprowadzeniu postępowania dowodowego w oparciu o dokumenty źródłowe, co jest czynione w toku postępowania podatkowego i kontrolnego. Natomiast procedura wydawania przez organ podatkowy interpretacji indywidualnej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie upoważnia do przeprowadzania postępowania dowodowego, w związku z czym na tym etapie organ podatkowy jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę.
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazaliście m.in. Państwo, że jesteście dobrowolną organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła i małej przedsiębiorczości oraz związkiem pracodawców w rozumieniu ustaw: prawo działalności gospodarczej oraz o organizacjach pracodawców.
Posiadacie osobowość prawną i działacie na podstawie ustawy o rzemiośle. Powołaliście publiczną placówką oświatową, utworzoną i działającą w oparciu o statut (rozporządzenie Ministra edukacji narodowej w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz publicznego centrum kształcenia zawodowego na podstawie art. 112 ust. 2 ustawy prawo oświatowe pod nazwą X.
Na podstawie ustawy z 14 grudnia 2016 r. przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe szkoła jest jednostką samodzielną (SIO). Jednakże jesteście Państwo organem założycielskim i prowadzącym X. X jest wpisane do KRS jako oddział, nie ma osobowości prawnej. Na podstawie art. 51 ustawy o rachunkowości sporządzacie Państwo łączne sprawozdanie finansowe, będące sumą sprawozdania finansowego jednostki macierzystej - szkoły. W tej sytuacji podmiotem zobowiązanym do stosowania przepisów o rachunkowości a także badania i ogłaszania sprawozdań finansowych, pozostajecie Państwo jako całość. Przepis ten dotyczy bowiem oddziałów sporządzających sprawozdania finansowe (będących na tzw. pełnym wewnętrznym rozrachunku gospodarczym), ale nieposiadających osobowości prawnej.
X - Oddział nie posiada odrębnej osobowości prawnej od swojego podmiotu macierzystego, czyli Wnioskodawcy. Status przedsiębiorcy (podatnika VAT) posiada wyłącznie ten podmiot, który utworzył oddział do wykorzystania w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Działalność prowadzona przez Oddział ma zatem charakter zależny i powoduje bezpośrednie powstawanie praw i obowiązków po stronie przedsiębiorcy - Wnioskodawcy, jako jednostki macierzystej.
Pomimo organizacyjnego, technicznego, czy finansowego wyodrębnienia, X - Oddział nie posiada odrębnej podmiotowości (osobowości, zdolności) prawnej. Podstawą aktywności oddziału jest zawsze osobowość (zdolność) prawna przedsiębiorcy Wnioskodawcy - jednostki macierzystej, organu założycielskiego.
Wnioskodawca jako organ założycielski i nadzorujący szkołę ma obowiązki w szczególności zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 76, poz. 1223 ze zm.) i organizacyjnej szkoły. Wnioskodawca przypisuje Oddziałowi koszty, które ponosi na rzecz X za pomocą not obciążeniowych (nazwano to faktury wewnętrzne, ale są to noty). Noty wystawia raz w miesiącu. Wśród kosztów znajdują się koszty zarządu i ogólne koszty administracyjne, które dotyczą działalności Oddziału, koszty utrzymania budynku będącego własnością Wnioskodawcy, media, energia elektryczna, ogrzewanie. Wnioskodawca posiada własnościowy budynek. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą oraz statutową opodatkowaną i zwolnioną.
Szkoła jest wyodrębniona w księgach rachunkowych Wnioskodawcy jako (oddział) samobilansujący się (pełny rozrachunek gospodarczy).
X pozyskuje środki finansowe w związku z działalnością statutową z wpłat instytucji zlecających szkolenia oraz osób szkolonych oraz koszty związane z wynagrodzeniem zatrudnionych w tym celu nauczycieli.
Organem odpowiedzialnym za gospodarowanie funduszami X jest Wnioskodawca.
X ma zdolność do zaciągania zobowiązań, tj. ma nadany numer NIP i Regon i występuje jako podmiot w umowach zawieranych z nauczycielami.
Odnosząc się zatem do przedstawionej powyżej definicji jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej oraz okoliczności wskazanych w opisie stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż oddział szkoła nie spełnia przesłanek pozwalających uznać ją za odrębnego od jednostki macierzystej, tj. Państwa podatnika podatku dochodowego od osób prawnych bowiem, jak wskazano we wniosku, szkoła nie wykazuje dostatecznego stopnia niezależności i samodzielności. Państwo decydujecie w zakresie administracyjnym, organizacyjnym, finansowym oraz majątkowym szkoły. Chociaż szkoła ma zdolność zaciągania zobowiązań zawieranych z zatrudnieniem nauczycieli Państwo, jako podmiot założycielski i prowadzący, decyduje o funkcjonowaniu oraz likwidacji szkoły. Oddział (szkoła) stanowi jedynie wyodrębnioną organizacyjnie formę działalności Państwa, która ją utworzyła.
Stosownie do art. 27 ust. 1 ustawy o CIT:
podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.
Na mocy art. 9 ust. 1 ustawy o CIT:
podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
Odrębne przepisy, o których mowa w tym artykule zawarte są w ustawie o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.).
Jak wykazano powyżej, szkoła nie spełnia przesłanek pozwalających uznać ją za odrębnego od Państwa podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Szkoła stanowi tylko wyodrębnioną organizacyjnie formę działalności Państwa, która ją utworzyła.
W związku z powyższym szkoła, nie ma obowiązku prowadzić odrębnych od Państwa rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych, a co za tym idzie nie ma obowiązku składać odrębnego od Państwa zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa działania polegające na zapewnieniu szkole lokalu, ogrzewania, energii elektrycznej i wody, jako mające charakter wewnętrzny, nie powodują powstania po Państwa stronie przychodu podatkowego.
W związku z powyższym Państwa stanowisko, uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1, 3 i 4 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right