Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 13 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.715.2022.2.MN

Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usługi sklasyfikowanej wg PKWiU ex 62.01.1.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 9 stycznia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. B. prowadzi działalność gospodarczą (...) 2019 r. pod nazwą X (dalej: Wnioskodawca). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegają na usłudze wsparcia informatycznego oraz projektowaniu, rozwijaniu systemu (...) oraz utrzymywaniu systemów informatycznych (...).

System informatyczny (...) jest zintegrowanym systemem komputerowym, który wymaga skonfigurowania zgodnie z wymaganiami danego klienta. Wsparcie informatyczne Wnioskodawcy w zakresie (...) jest kompleksowe – począwszy od etapu analizy potrzeb klienta, poprzez planowanie, projektowanie, implementację, testy, wdrożenie jak też asystę przy uruchomieniach testowych i produkcyjnych systemu.

Każdorazowo podstawą świadczenia usług przez Wnioskodawcę jest umowa cywilnoprawna zawierana w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej z zainteresowanymi podmiotami (Wnioskodawca współpracuje tylko na zasadach B2B). Wynagrodzenie Wnioskodawcy kalkulowane jest w oparciu o stawkę godzinową lub stanowi zryczałtowaną kwotę za określone czynności informatyczne Wnioskodawcy.

Podstawowe czynności wykonywane w ramach wsparcia informatycznego oraz projektowania, rozwijania systemu typu (...) oraz utrzymywania systemów informatycznych (...) podejmowane przez Wnioskodawcę obejmują:

Wspieranie i rozwijanie modułów (...) oraz przyległych systemów podrzędnych.

Analizę procesów biznesowych, danych i funkcji oraz wskazywanie możliwości ich rozwiązania poprzez system informatyczny (...) w zakresie gospodarki materiałowej, gospodarki magazynowej, zarządzania produkcją i jakością.

Analizę wymagań działów biznesowych oraz przygotowywanie propozycji rozwiązań informatycznych z wykorzystaniem systemu informatycznego (...) w zakresie gospodarki materiałowej, gospodarki magazynowej, produkcji i zarządzania jakością.

Wdrożenie wybranego rozwiązania informatycznego (koncepcja, specyfikacja, projekt i wdrożenie/dostosowanie do potrzeb klienta) w modułach informatycznych (...) takich jak: (...) oraz w podmodułach (...).

Wsparcie obszaru biznesowego poprzez wykorzystanie systemu informatycznego (...) w tworzeniu specyfikacji wymagań dla podejść w zakresie gospodarki materiałowej, gospodarki magazynowej, produkcji i zarządzania jakością.

Prowadzenie ewaluacji oprogramowania informatycznego (...) i ocena wyników ewaluacji.

Zarządzanie i współpraca w projektach dotyczących oprogramowania informatycznego (...) ze szczególnym uwzględnieniem oprogramowania typu: (...).

Zapewnienie profesjonalnego zarządzania testami oprogramowania, jak również ocena i wsparcie testów wykonywanych przez użytkowników.

Wspieranie kluczowych użytkowników oprogramowania informatycznego (...) w modułach (...) w rozwiązywaniu ich problemów z oprogramowaniem.

Przygotowanie klienta do pracy z systemem informatycznym (...).

Wszystkie działania Wnioskodawcy na rzecz klientów zawsze obejmują wsparcie informatyczne oraz projektowanie, rozwijanie, utrzymywanie systemów informatycznych (...) zgodnie z potrzebami klienta. Wszystkie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią przejaw szeroko pojętej usługi informatycznej.

Wnioskodawca zaznacza, że otrzymał interpretację statystyczną z (...) 2022 r. (nr pisma (...)), zgodnie z którą świadczone przez Wnioskodawcę opisane wyżej usługi w zakresie (...) mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.12.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca wyjaśnił, że system informatyczny (...) rozumiany jako zintegrowany system komputerowy jest oprogramowaniem składającym się z wielu współpracujących ze sobą modułów odpowiedzialnych za rożne obszary biznesowe, które wspierają. Moduły te (oprogramowanie) są połączone ze sobą logicznie (zintegrowane) i współpracują z systemami komputerowymi innych producentów.

System (...) jest systemem stworzonym (napisanym) przez firmę (...) i wykorzystywanym w ramach licencji przez klientów Wnioskodawcy. System jest uniwersalny i wymaga każdorazowo dostosowania, a często rozszerzenia do specyficznych potrzeb klienta poprzez jego konfigurację i inne rozszerzenia.

Planowanie, projektowanie, implementacja oraz testy jako kompleksowe wsparcie przez Wnioskodawcę obejmuje rozwój funkcjonalności systemu informatycznego, tak aby działał adekwatnie do zmieniających się wymagań klienta:

Wnioskodawca planuje proces rozwoju oprogramowania, dostosowanie jego funkcjonalności do potrzeb klienta. Efektem planowania jest lista funkcjonalności, która ma być rozszerzona/zmodyfikowana;

Wnioskodawca projektuje funkcjonalności systemu, które mają być dostosowane do potrzeb klienta oraz sposób ich realizacji. Efektem projektowania jest realizowalne rozwiązanie systemowe;

Implementuje, tj. wdraża rozwiązanie systemowe (oprogramowanie dostosowane do potrzeb klienta) w życie;

testuje zaprojektowane rozwiązanie systemowe (oprogramowanie), czy działa poprawnie i spełnia wymagania klienta.

Wnioskodawca w ramach wdrożenia rozwija i dostosowuje system informatyczny (oprogramowanie) tak, aby spełniał wymagania klienta.

Wnioskodawca pracuje z wybranym już przez klienta oprogramowaniem pomagając dostosować go do jego potrzeb i nie konsultuje wyboru oprogramowania, czy też sprzętu komputerowego. Wnioskodawca nie instaluje oprogramowania u klienta.

Wnioskodawca w ramach rozwijania systemu zmienia funkcjonalności systemu, zmieniając sposób ich działania pod potrzeby klienta, poprzez modyfikację konfiguracji (parametrów i sposobów działania udostępnionych przez producenta oprogramowania) lub projektowanie i wdrażanie dodatkowych programów lub raportów.

Odpowiadając na pytanie – na czym polega „wspieranie i rozwijanie modułów (...) oraz przyległych systemów podrzędnych” oraz czym są ww. moduły – w szczególności, czy są to moduły oprogramowania – wyjaśniono, że wskazane w pytaniu moduły to moduły oprogramowania realizujące funkcjonalności w merytorycznych obszarach:

(...)

Z kolei przyległe systemy podrzędne są to systemy informatyczne współpracujące w ramach przedsiębiorstwa, zwykle innego producenta.

Czynności podejmowane w ramach wspierania i rozwijania tych modułów i systemów (wskazanych wyżej) polegają na rozwijaniu ich i dostosowywaniu ich do potrzeb klienta zmieniając konfigurację, czy projektując niestandardowe rozwiązania, tak aby współpracowały spójnie jako system informatyczny przedsiębiorstwa.

Wyjaśniając na czym polega „przygotowanie propozycji rozwiązań informatycznych z wykorzystaniem systemu informatycznego (...)” wskazano, że rozwiązania dotyczą systemu informatycznego, z którego korzysta klient. Są one propozycją użycia lub rozszerzenia funkcjonalności systemu informatycznego, tak aby osiągnąć sposób działania oprogramowania zgodny z wolą klienta. 

Ewaluacja oprogramowania jest sprawdzeniem czy system informatyczny działa poprawnie, ewentualnie jakie jego elementy mogą zostać ulepszone.

W ramach dostosowywania systemu (rozwiązanie informatyczne) do potrzeb klienta Wnioskodawca zmienia funkcjonalności systemu modyfikując sposób jego działania pod potrzeby klienta poprzez zmianę konfiguracji oprogramowania (parametrów, funkcjonalności i sposobów działania udostępnionych przez producenta oprogramowania) lub projektowanie dodatkowych programów i raportów odpowiadających na specyficzne potrzeby klienta związane z oprogramowaniem w jego przedsiębiorstwie.

Przygotowanie klienta do pracy z systemem (...) wymaga od Wnioskodawcy przekazywania wiedzy klientowi o:

zmianach funkcjonalności i obsługi systemu,

wymaganiach dotyczących danych,

procedurach postępowania w przypadku błędów,

prawidłowego używania raportowania w danej konfiguracji.

Wnioskodawca wyjaśnia, że jego usługi nie obejmują zarządzania systemem (...) lub zarządzania siecią informatyczną, w ramach której ten system funkcjonuje. Innymi słowy Wnioskodawca nie zarządza systemami informatycznymi i siecią informatyczną.

Pytanie

Czy do usług świadczonych przez Wnioskodawcę opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym można zastosować stawkę 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego, właściwą dla przychodów z działalności usługowej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, do usług świadczonych przez Wnioskodawcę właściwa jest stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym.

Jak wskazuje art. 6 ust. 1 ustawy o podatku ryczałtowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z ustawą o podatku ryczałtowym użyte w niej określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku ryczałtowym).

Na stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wskazuje art. 12 ust. 1 ustawy o podatku ryczałtowym. Wspomniany katalog zawiera kompleksową regulację w zakresie stawek podatku od tzw. ryczałtu.

W ocenie Wnioskodawcy analiza komentowanego katalogu nie pozwala zakwalifikować wykonywanych usług do innej pozycji niż kwalifikacja określana jako przychody z działalności usługowej, w tym przychody z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym).

Jak wskazuje art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku ryczałtowym użyte we wspomnianej ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Struktura ustawy o podatku ryczałtowym wskazuje, że jeśli w komentowanej sprawie (ograniczając zakres analizy tylko do PKWiU), nie jest możliwe zakwalifikowanie działalności usługowej wg PKWiU do wyrażonych wprost w ustawie kwalifikacji, zaś świadczone usługi są kwalifikowane do pozarolniczej działalności gospodarczej, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU, wówczas należy dane usługi opodatkować stawką ryczałtu w wysokości 8,5% jako tzw. przychody z działalności usługowej.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi zostały zaklasyfikowane według PKWiU jako 62.01.12.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Usługi klasyfikowane w ten sposób nie są wymienione wśród pozostałych usług klasyfikowanych do innych kategorii wymienionych w art. 12 ustawy o podatku ryczałtowym. Z tych przyczyn powinny one zostać opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku ryczałtowym.

Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 października 2022 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.591.2022.2.JG:

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wskazał Pan. że zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany wg symbolu PKWiU 62.01.12.0 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, którą to klasyfikację potwierdził Panu Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z 1 sierpnia 2022 r. o znaku (...) Mając zatem na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług, przy spełnieniu wszystkich pozostałych ustawowych warunków - mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tożsame konkluzje wynikają z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 maja 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.132.2021.1.MR:

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazano, że zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług sklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Ponadto na żadnym etapie świadczenia usług nie będzie miało miejsca programowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podobne stanowisko znajduje potwierdzenie w innych interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. w:

interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 października 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.608.2022.2.RK oraz

interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 października 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.693.2022.3.AP.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego powinny być opodatkowane stawką ryczałtu wynoszącą 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi jej art. 8 ust. 1.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Ustawodawca ustalił wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w art. 12 ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wykonuje Pan w ramach działalności gospodarczej usługi, które polegają m.in. na rozwijaniu, zmianie funkcjonalności oprogramowania (zmieniając sposób jego działania pod potrzeby klienta). Wskazał Pan również, że modyfikuje konfigurację (parametry i sposób działania oprogramowania) lub projektuje i wdraża dodatkowe programy lub raporty.

W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU 2015, wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

PKWiU 62.01.11.0 - Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania;

PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Co istotne, grupowanie PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych obejmuje:

usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne;

usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że świadczone usługi są związane z oprogramowaniem. System komputerowy (...) to oprogramowanie wspomagające prowadzenie przedsiębiorstwa. Skoro system ten stanowi oprogramowanie to opisane usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem, a tym samym nie mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług – jako usług związanych z oprogramowaniem – podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia oraz w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00