Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4014.304.2022.4.MM
Skutki podatkowe przekształcenia spółki komandytowej (osobowej) w spółkę z o.o.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych przekształcenia spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 grudnia 2022 r. (wpływ 22 grudnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej jako: Spółka) jest spółką komandytową będącą rezydentem podatkowym w Polsce oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka powstała z przekształcenia ze spółki akcyjnej w 2007 r., przy czym jako spółka komandytowa podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych stała się 1 maja 2021 r. w związku ze zmianą przepisów. Rok podatkowy Spółki trwa od 1 stycznia do 31 grudnia. Wnioskodawca jest jednocześnie zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik VAT.
Wspólnikami Spółki są osoby fizyczne (pełniące role komandytariuszy Spółki), będące, z kilkoma mniejszościowymi wyjątkami, polskimi rezydentami podatkowymi i podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce oraz A. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, osoba prawna będąca polskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce (pełniąca rolę komplementariusza Spółki).
Wnioskodawca jest spółką (...), odpowiedzialną za funkcje (…) w ramach grupy B. („B” lub „Grupa”). Grupa B. prowadzi działalność w zakresie (…). W ramach prowadzonej działalności grupa B. współpracuje również z innymi firmami (...) sieci B. („Sieć B.”).
B. prowadzi powyższą działalność w Polsce za pomocą Spółki oraz powiązanych ze Spółką spółek odpowiedzialnych w szczególności za świadczenie usług (...) w zakresie wymienionych powyżej (...)(…) B. („Spółki Zależne”). Spółki Zależne jako spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki komandytowe posiadają status podatników podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W okresie od 1 maja 2021 r. Spółka otrzymywała płatności dywidendowe od Spółek Zależnych, które objęte były zwolnieniem na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.
Plan rozdziału działalności Spółki
Na podstawie przeprowadzonej w trakcie 2022 r. weryfikacji (...) rozwoju Sieci B. (...), z udziałem (...) Sieci B., stwierdzono, że podział na dwie odrębne, (...) organizacje powinien stworzyć najszersze możliwości wzrostu biorąc pod uwagę otoczenie gospodarcze i regulacyjne.
Mając na uwadze powyższe, pod rozwagę firm (...) B. na świecie, w tym grupy B., poddano propozycję rozdzielenia działalności (…) od działalności (…) w ramach podmiotów należących do Sieci B. i wyodrębnienia działalności (…) z Sieci B. do nowej organizacji, która będzie mogła (...) („...”). Zgodnie z założeniami (...), po dniu rozdzielenia działalności obie organizacje (tj. związane odpowiednio z działalnością (…) i działalnością (…) powinny posiadać odrębnych właścicieli / udziałowców.
Organizacja związana z działalnością (…) będzie koncentrowała się na usługach (…)/(…). Dla zapewnienia wysokiej jakości usług (…), organizacja ta będzie dysponowała także specjalistami z innych dziedzin, w tym np. (…). W związku z powyższym, oprócz usług (…), organizacja ta może również, w pewnym zakresie, świadczyć usługi w innych dziedzinach. Niemniej, z uwagi na przeważający charakter usług (…), w niniejszym wniosku, działalność tej organizacji będzie określana jako działalność (…) lub działalność związana z (…), a sama organizacja jako (…).
Chcąc przyłączyć się do (...) zainicjowanej w ramach Sieci B., wspólnicy Grupy B., po odpowiednim głosowaniu, mogą podjąć decyzję o wydzieleniu („Wydzielenie”) działalności Wnioskodawcy związanej z obsługą działalności (…) do odrębnego podmiotu w Polsce, tj. spółki B. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
W celu przygotowania do powyższego procesu Wydzielenia podjęto działania związane z rozdzieleniem procesu świadczenia przez Spółkę usług dla obydwu obszarów działalności. Od strony prawnej - w celu umożliwienia pełnego rozdziału działalności (…) oraz działalności (…), mając na uwadze, że zgodnie z art. 528 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 z późn. zm.; „K.S.H.”), spółki osobowe nie podlegają podziałowi, a przeprowadzenie podziału przez wydzielenie możliwe jest wyłącznie przez spółki kapitałowe, niezbędne jest aby Wydzielenie zostało poprzedzone zmianą formy prawnej Wnioskodawcy poprzez przekształcenie Spółki („Przekształcenie”) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce („Spółka Przekształcona” lub „Spółka z o.o.”).
Należy podkreślić, że zarówno Przekształcenie, jak i późniejsze Wydzielenie zostaną przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn biznesowych oraz prawnych, a ich celem nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Zgodnie z oczekiwaniami, Przekształcenie Spółki nastąpi stosownie do postanowień art. 551 i nast. K.S.H. Po Przekształceniu Spółka z o.o. będzie kontynuować prowadzenie działalności Wnioskodawcy w niezmienionym zakresie.
W myśl art. 553 § 1 K.S.H., Spółce z o.o. przysługiwać będą wszystkie prawa i obowiązki Spółki (jako spółki przekształcanej). W wyniku Przekształcenia majątek Spółki Przekształconej nie ulegnie powiększeniu w stosunku do majątku Wnioskodawcy przed Przekształceniem. Tym samym, wartość majątku Spółki z o.o. po Przekształceniu będzie odpowiadać wartości majątku Wnioskodawcy na dzień Przekształcenia.
W razie takiej potrzeby, w szczególności, w celu zwiększenia płynności finansowej Spółki, wspólnicy Wnioskodawcy mogą zdecydować o udzieleniu pożyczek na rzecz Spółki ze środków pochodzących z dystrybucji zysków przez Spółkę lub ewentualnie z częściowego wycofania wkładów wspólników przed Przekształceniem. Pożyczki otrzymane od ww. wspólników będą ujmowane w księgach Spółki jako zobowiązania. Konsekwencje podatkowe zdarzeń opisanych w tym akapicie pozostają jednak poza zakresem niniejszego wniosku.
Planowane jest, że wszystkie środki zgromadzone na kapitałach własnych Wnioskodawcy na dzień Przekształcenia zostaną przeniesione w całości wskutek Przekształcenia na kapitały Spółki z o.o. W szczególności, środki zgromadzone na dzień Przekształcenia na kapitale podstawowym Spółki, odpowiadającym wniesionym do Spółki wkładom kapitałowym wspólników, zostaną w wyniku Przekształcenia przeniesione w całości na kapitał zakładowy Spółki z o.o. Z kolei pozostałe kapitały Spółki (o ile wystąpią na dzień Przekształcenia) zostaną przeniesione na pozostałe kapitały Spółki z o.o. (np. na kapitał rezerwowy lub na kapitał zapasowy). W wyniku Przekształcenia nie dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki z o.o. w stosunku do wartości kapitału podstawowego Spółki przed Przekształceniem, bądź do przeniesienia środków z kapitału zapasowego Wnioskodawcy na kapitał zakładowy Spółki z o.o.
Zgodnie z obecnymi założeniami, kapitał zakładowy Spółki z o.o. zostanie ustalony jako równowartość wkładów kapitałowych (pieniężnych i niepieniężnych) wniesionych uprzednio przez wspólników, według stanu i ich wartości bezpośrednio przed Przekształceniem. Powyższe wkłady wspólników były opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych w momencie wniesienia tych wkładów na zasadach ogólnych. Należy przy tym podkreślić, że w ramach Przekształcenia nie dojdzie do wniesienia dodatkowych wkładów do Spółki z o.o. przez wspólników.
Oczekuje się, że w związku z Przekształceniem, grono wspólników Spółki Przekształconej nie ulegnie zmianie; tj. w ramach Przekształcenia do Spółki z o.o. nie przystąpi żaden nowy wspólnik, który swoim wkładem mógłby zwiększyć majątek Spółki Przekształconej, a dotychczasowi wspólnicy Spółki staną się wspólnikami (udziałowcami) Spółki Przekształconej, stosownie do postanowień art. 553 § 3 K.S.H.
W wyniku Przekształcenia wspólnicy Wnioskodawcy obejmą udziały w Spółce z o.o. w wartości proporcjonalnej do wartości ich wkładów kapitałowych wniesionych uprzednio do Spółki. W szczególności, Przekształcenie Wnioskodawcy nie będzie skutkować podniesieniem wartości nominalnej udziałów przysługujących wspólnikom w Spółce z o.o. w stosunku do wartości nominalnej ich wkładów w Spółce przed Przekształceniem. Dodatkowo, w związku z Przekształceniem, wspólnicy Wnioskodawcy nie otrzymają dodatkowych wypłat ze Spółki ani ze Spółki z o.o.
Niewykluczone, że po Przekształceniu, a przed Wydzieleniem, dojdzie do wypłaty dywidend na rzecz Spółki z o.o. przez (wybrane) Spółki Zależne, w których Wnioskodawca posiada bezpośrednio udział / udziały.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 22 grudnia 2022 r. wskazali Państwo m.in., że zakres wniosku nie dotyczy wypłaty niepodzielonych zysków na rzecz wspólników Wnioskodawcy.
Pozostały opis zdarzenia przyszłego, który przedstawili Państwo w treści uzupełnienia wniosku z 22 grudnia 2022 r. jako, że dotyczy zagadnienia objętego podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych nie został przytoczony.
Pytanie
Czy w wyniku Przekształcenia po stronie Spółki nie powstanie zobowiązanie podatkowe na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych („PCC”)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku Przekształcenia Spółki po stronie Wnioskodawcy (jako Spółki Przekształconej) nie powstanie zobowiązanie podatkowe na gruncie ustawy o PCC.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC, opodatkowaniu PCC podlegają następujące czynności cywilnoprawne:
- umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych
- umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
- umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
- umowy dożywocia,
- umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
- ustanowienie hipoteki,
- ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
- umowy depozytu nieprawidłowego,
- umowy spółki.
Równocześnie, zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, opodatkowaniu PCC podlegają również zmiany powołanych powyżej umów cywilnoprawnych, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania PCC, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4 ustawy o PCC.
Opodatkowaniu PCC podlegają także, na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 3 ustawy o PCC, orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione powyżej.
Literalne brzmienie przytoczonych wyżej przepisów wskazuje, że katalog czynności podlegających opodatkowaniu PCC zawarty w art. 1 ust. 1 ustawy o PCC ma charakter zamknięty. Zastosowana przez ustawodawcę zasada numerus clausus przesądza o tym, że tylko wprost wymienione w powołanym artykule czynności cywilnoprawne podlegają opodatkowaniu PCC.
Mając powyższe na uwadze, zmiany umów spółki skutkujące podwyższeniem podstawy opodatkowania PCC, co do zasady, wiążą się z powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o PCC.
Z kolei przepis art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o PCC wskazuje, że jednym ze zdarzeń powodującym zmianę umowy spółki w rozumieniu ustawy jest „przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej”.
Dodatkowo, w art. 1a pkt 1 i 2 ustawy o PCC ustawodawca określa definicje (i) spółki osobowej i (ii) spółki kapitałowej, zgodnie z którymi są to odpowiednio: (i) spółka cywilna, jawna, partnerska, komandytowa lub komandytowo-akcyjna (spółki osobowe) oraz (ii) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna bądź europejska (spółki kapitałowe).
Mając na uwadze powyższe regulacje, należy wskazać, że przekształcenie Spółki (spółki komandytowej) w Spółkę Przekształconą (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) może stanowić zmianę umowy spółki w rozumieniu przepisów ustawy o PCC, jeżeli w wyniku takiego przekształcenia dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przekształconej. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 14 maja 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-3.4014.78.2020.4.LM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „opisane we wniosku przekształcenie spółki komandytowej (osobowej) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (kapitałową) stanowi na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych - zmianę umowy spółki”.
W myśl art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o PCC podstawę opodatkowania PCC w przypadku przekształcenia lub łączenia spółek stanowi „wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wysokość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia”.
Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 9 omawianej ustawy, stawka PCC - od umowy spółki - wynosi 0,5%.
Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC, obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
W myśl art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie spółki cywilnej - na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki - na spółce.
W drodze wyjątku, zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o PCC zwalnia się od podatku „umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany”.
Analiza powołanych wyżej przepisów z art. 9 pkt 11 lit. a), art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) oraz art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o PCC jednoznacznie wskazuje, że w przypadku przekształcenia spółki osobowej w spółkę kapitałową powstaje obowiązek podatkowy, gdyż dochodzi do zmiany umowy spółki w rozumieniu ustawy o PCC. Obowiązek podatkowy powstaje w takim przypadku stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej, tj. zmiany umowy spółki. Przy czym, w związku z możliwością zastosowywania zwolnienia na gruncie art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o PCC, opodatkowaniu PCC podlega, co do zasady, wyłącznie różnica pomiędzy wysokością kapitału zakładowego spółki kapitałowej, a wysokością opodatkowanych wcześniej wkładów do spółki osobowej.
Powyższe rozumienie przepisów ustawy o PCC znajduje potwierdzenie w doktrynie prawa podatkowego, zgodnie z którą „opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegać będą (...) przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową pod warunkiem, iż będą prowadzić do wykreowania, z perspektywy podatku, nowej wartości majątku lub kapitału, która nie została opodatkowana na wcześniejszych etapach istnienia tych podmiotów” (T. Nierobisz, A. Wacławczyk, Podatek od czynności cywilnoprawnych. Komentarz praktyczny, Legalis 2011).
Wskazane wyżej stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, w interpretacji z 14 maja 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-3.4014.78.2020.4.LM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że skoro „wartość kapitału zakładowego będzie odpowiadać wartości wkładów do spółki osobowej (już opodatkowanych), a ewentualne nadwyżki będą przekazane na kapitał zapasowy tzw. agio, to ze względu na zwolnienie, o którym mowa w art. 9 pkt 11 lit. a) cyt. ustawy - podatek nie wystąpi. Planowana czynność przekształcenia nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych (...)”. Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacjach indywidualnych wydanych 11 stycznia 2018 r., Znak: 0111-KDIB4.4014.434.2017.1.PB oraz 5 maja 2022 r., Znak: 0111-KDIB2-3.4014.114.2022.1.MD.
Odnosząc powyższe do analizowanego Przekształcenia, z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planowane jest przekształcenie spółki osobowej (spółki komandytowej - Wnioskodawcy) w spółkę kapitałową (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - Spółkę Przekształconą). Przekształcenie nastąpi w trybie art. 551 i nast. K.S.H. Wszyscy dotychczasowi wspólnicy Spółki staną się wspólnikami Spółki z o.o., a środki zgromadzone na dzień Przekształcenia na kapitale podstawowym Spółki zostaną w wyniku Przekształcenia przeniesione w całości na kapitał zakładowy Spółki z o.o. Z kolei, pozostałe kapitały Spółki (o ile wystąpią na dzień Przekształcenia) zostaną przeniesione na pozostałe kapitały Spółki z o.o. (np. na kapitał rezerwowy lub na kapitał zapasowy). Tym samym, kapitał podstawowy Spółki pokryje wartość nominalną udziałów Spółki z o.o., mając w szczególności na uwadze, że w procesie Przekształcenia nie zostaną wniesione nowe wkłady do Spółki z o.o.
Zgodnie z obecnymi założeniami, majątek Spółki zgromadzony na kapitale podstawowym Wnioskodawcy, który wskutek Przekształcenia zostanie wniesiony na kapitał zakładowy Spółki z o.o. będzie pochodził z wniesionych uprzednio wkładów wspólników, które jako takie były opodatkowane PCC na zasadach ogólnych w momencie ich wniesienia do Wnioskodawcy. Tym samym, w wyniku Przekształcenia wspólnicy obejmą udziały w Spółce z o.o. w wartości odpowiadającej wartości ich wkładów kapitałowych wniesionych uprzednio do Spółki.
Skoro kapitał zakładowy Spółki z o.o. zostanie ustalony jako równowartość wkładów kapitałowych (pieniężnych i niepieniężnych) wniesionych uprzednio przez wspólników, według stanu i ich wartości bezpośrednio przed Przekształceniem, wartość kapitału zakładowego Spółki z o.o. będzie odpowiadać wartości wkładów wniesionych do Spółki (opodatkowanych PCC w momencie wniesienia). W konsekwencji, ze względu na zwolnienie, o którym mowa w art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o PCC, planowane Przekształcenie nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w PCC po stronie Spółki z o.o.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w wyniku Przekształcenia po stronie Spółki Przekształconej ze względu na zwolnienie, o którym mowa w art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o PCC, nie powstanie zobowiązanie podatkowe na gruncie ustawy o PCC.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.):
Podatkowi temu podlegają umowy spółki.
Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Podatkowi temu podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.
Jednocześnie w myśl art. 1 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy:
W przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej.
W myśl art. 1a pkt 1 i 2 cyt. ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1)spółka osobowa – spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną;
2)spółka kapitałowa – spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.
Zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Jak wynika z art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży – przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki - na spółce.
Z art. 5 ust. 1 cyt. ustawy wynika natomiast, że:
Obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku.
Art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ww. ustawy stanowi, iż:
Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie spółki – przy przekształceniu lub łączeniu spółek – wartość wkładów do spółki osobowej powstałej w wyniku przekształcenia albo wartość kapitału zakładowego spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia lub połączenia.
Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 9 omawianej ustawy stanowi, że:
Stawka podatku wynosi - od umowy spółki – 0,5%.
Zgodnie natomiast z art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany.
Ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zmienić formę prawną prowadzenia działalności poprzez przekształcenie spółki komandytowej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie nastąpi w trybie art. 551 i nast. ustawy Kodeks spółek handlowych. Zgodnie z obecnymi założeniami, kapitał zakładowy Spółki z o.o. zostanie ustalony jako równowartość wkładów kapitałowych (pieniężnych i niepieniężnych) wniesionych uprzednio przez wspólników, według stanu i ich wartości bezpośrednio przed Przekształceniem. Powyższe wkłady wspólników były opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych w momencie wniesienia tych wkładów na zasadach ogólnych. W ramach Przekształcenia nie dojdzie do wniesienia dodatkowych wkładów do Spółki z o.o. przez wspólników. Z kolei pozostałe kapitały Wnioskodawcy (o ile wystąpią na dzień Przekształcenia) zostaną przeniesione na pozostałe kapitały Spółki z o.o. (np. na kapitał rezerwowy lub na kapitał zapasowy). W wyniku Przekształcenia nie dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki z o.o. w stosunku do wartości kapitału podstawowego spółki komandytowej przed Przekształceniem, bądź do przeniesienia środków z kapitału zapasowego Wnioskodawcy na kapitał zakładowy Spółki z o.o.
Zasady przekształcania spółek handlowych, w tym zasady przekształcenia spółki komandytowej, tj. spółki osobowej (spółki przekształcanej) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, tj. spółkę kapitałową (spółka przekształcona) regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.).
Zgodnie z art. 551 § 1 ww. Kodeksu:
Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).
Jak stanowi natomiast art. 555 § 1 ww. Kodeksu:
Do przekształcenia spółki stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powstania spółki przekształconej, jeżeli przepisy niniejszego działu nie stanowią inaczej.
Uwzględniając powyżej przytoczone przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że opisane we wniosku przekształcenie spółki komandytowej (osobowej) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (kapitałową) stanowi na gruncie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – zmianę umowy spółki.
Kapitał zakładowy, do którego odwołuje się art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, pojawia się dopiero w momencie powstania spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (gdyż ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych pojęcie „kapitał zakładowy” wiąże tylko ze spółkami kapitałowymi, dla spółek osobowych pozostawiając pojęcie „wkładu”, czy „zwiększenie majątku”). Skoro tak, to wskazane przekształcenie stanowi zmianę umowy spółki, o której mowa w tym przepisie. Do opodatkowania ww. czynności zastosowanie będą miały postanowienia art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Jednakże mając na uwadze okoliczność, że kapitał zakładowy spółki przekształconej (Spółki z o.o.) zostanie utworzony z wkładów kapitałowych wniesionych przed przekształceniem przez wspólników i opodatkowanych podatkiem od czynności cywilnoprawnych, należy uznać, że spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka przekształcona), na której w momencie przekształcenia będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych, będzie mogła skorzystać w tym zakresie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 9 pkt 11 lit. a) ww. ustawy.
Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany związane z przekształceniem lub łączeniem spółek w części wkładów do spółki albo kapitału zakładowego, których wartość była uprzednio opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych lub podatkiem od wkładów kapitałowych do spółek kapitałowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Rzeczpospolita Polska albo od których zgodnie z prawem państwa członkowskiego podatek nie był naliczany.
W omawianym przypadku powstanie zatem obowiązek podatkowy, który będzie ciążyć na spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółce Przekształconej), jednakże nie dojdzie do powstania zobowiązania podatkowego z uwagi na możliwość zastosowania zwolnienia z art. 9 pkt 11 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Skoro bowiem wartość kapitału zakładowego będzie odpowiadać wartości wkładów do spółki osobowej (już opodatkowanych), to ze względu na zwolnienie, o którym mowa w art. 9 pkt 11 lit. a) cyt. ustawy – podatek nie wystąpi.
Dodatkowe informacje
W pozostałej części wniosku, tj. w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right