Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.776.2022.2.DP

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.30.0 (usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 listopada 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 24 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie ustalenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 8 grudnia 2022 r. (wpływ 20 grudnia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym od 7 września 2022 roku jednoosobową działalność gospodarczą. Wybrała Pani formę opodatkowania - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Usługi świadczone przez Panią w 2022 r. dla kontrahentów (spółek) będą związane z:

tworzeniem planu testów i przypadków testowych, a także dokumentacji procesu (w stanie takim, w jakim jest i będzie);

wykonywaniem (ale nie wyłącznie) testów funkcjonalnych, akceptacyjnych, kompatybilnych, integracyjnych, regresyjnych;

publikowaniem raportów okresowych w oparciu o metryki docelowe, aby kierownictwo mogło ocenić stan jakości kompletnego systemu oprogramowania lub samodzielnego modułu;

ścisłą współpracą z kierownictwem w celu zaplanowania rezultatów / narzędzi do działań funkcjonalnych i testowych;

identyfikowaniem potencjalnych przeszkód i zależności na wczesnym etapie procesu;

tworzeniem nowych funkcji dzięki testom automatycznym;

sprawdzaniem wyników nocnych przebiegów dotyczących błędów/testów niestabilnych;

dzieleniem się wiedzą i doświadczeniem z klientem;

udziałem w spotkaniach inauguracyjnych z klientami;

współpracą z zespołami zarządzania produktem i inżynierii;

pisaniem przypadków testowych dla wymagań funkcjonalnych.

Faktycznie wykonywana przez Panią działalność w żadnym miejscu nie będzie polegała na programowaniu, świadczone przez Panią usługi nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Zadaniem Pani jako testera jest testowanie opracowywanego przez programistów oprogramowania w poszukiwaniu wad, błędów i odstępstw od przyjętych specyfikacji oraz formułowanie raportów i analiz z przeprowadzonych testów (wskazywanie najistotniejszych obszarów ryzyka, proponowanie rozwiązań dla znalezionych problemów i formułowanie planów testowych na przyszłość).

Usługi te to usługi pomocy technicznej, sklasyfikowane przez GUS jako PKWIU 62.02.30.0 (usługi testowania oprogramowania). Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Pani.

Pani przychody z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w 2022 r. nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro. W związku z tym, nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Nie będzie Pani również świadczyła usług dla byłego pracodawcy.

Nie świadczy i nie zamierza Pani świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Świadczy Pani usługi jako niezależny kontraktor - a więc nie jest pracownikiem, przedstawicielem, współtwórcą, ani reprezentantem kontrahentów. Zawarta umowa z kontrahentem nie narzuca w żadnym stopniu miejsca i czasu podejmowanych przez Panią działań. Rozliczenie odbywa się na zasadzie wypłaty zryczałtowanego wynagrodzenia. Jako wykonująca postanowienia umowy z kontrahentem ponosi Pani pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Prowadzi Pani działalność gospodarczą w sposób rzetelny i zgodny z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ewidencję przychodów.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług:

1)związanych z wydawaniem:

a)pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

b)pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

c)pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

d)oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

e)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

2)objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Prowadzi Pani działalność usługową a więc zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W dniu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, tj. 7 września 2022 r. złożyła Pani właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym poprzez wskazanie we wniosku CEiDG wyboru formy opodatkowania.

Do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzi Pani ewidencję przychodów, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Uzupełnienie stanu faktycznego

Jest Pani polskim rezydentem podatkowym i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 3 ust. 1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W planie testów opisuje Pani strategie i metody działań testowych, które zostaną zastosowane przez inżyniera oprogramowania zapewniającego jakość w celu potwierdzenia jakości produktu. Zawarte są w nim również następujące informacje:

Nowa funkcjonalność aplikacji, która będzie testowana;

Główne funkcjonalności aplikacji, które należy przetestować, aby zapewnić stabilność całej aplikacji;

Rodzaje testów: m.in. testy regresyjne - aby upewnić się, że cała aplikacja działa poprawnie; testy wydajnościowe - w celu sprawdzenia, czy aplikacja spełnia wymagania wydajnościowe, itd.;

Harmonogram czynności testowych;

Szacowanie czynności testowych;

Zasoby: np. liczba inżynierów oprogramowania zapewniających jakość, środowiska z potrzebną konfiguracją (iPhone 7 lub laptop 14" z zainstalowanym MS Windows itp.);

Wyniki czynności testowych: ile testów zostało zaliczonych/niezaliczonych; ile wykryto błędów/wad, ile wykryto krytycznych problemów; ryzyko związane z uwolnieniem.

Aby sprawdzić funkcjonalność aplikacji, musi Pani utworzyć przypadki testowe, które zapewniają zestaw akcji wykonywanych w systemie w celu sprawdzenia, czy spełnia on wymagania oprogramowania i działa poprawnie. Na podstawie ich statusu (zaliczony lub niezaliczony) może Pani określić, czy funkcje aplikacji działają, czy nie.

W dokumentacji procesu opisuje Pani tzw. przepływ pracy projektu dla zespołu zapewnienia jakości: wszystkie czynności testowe (co, jak i kiedy należy wykonać), jak pracować z określonym środowiskiem, jak stworzyć konkretny raport, itp.

Wykonuje Pani różnego rodzaju testy, aby upewnić się, że aplikacja działa poprawnie, że nie ma krytycznych problemów, że spełnia wymagania oprogramowania i specyfikacji, że aplikacja jest przyjazna dla użytkownika. Na podstawie wyników tych czynności testowych tworzy Pani raport, który pokazuje stan wykonanej pracy oraz stan jakości aplikacji. Ściśle współpracuje Pani z zespołem programistów, przeprowadza Pani kontrole poprawności, aby zidentyfikować potencjalne problemy na wczesnym etapie. Na podstawie uzyskanych wyników proponuje rozwiązania i pomysły jak rozwiązać dany problem lub co należy zrobić, aby nie napotkać potencjalnego problemu.

Aby dostarczyć produkt wysokiej jakości, analizuje Pani wymagania aplikacji, tworzy strategię i działania testowe, szacuje te działania, określa, jakie narzędzia są potrzebne do wykonania działań i przekazuje te informacje kierownictwu. Następnie na tej podstawie kierownictwo może zaplanować, kiedy produkt może zostać dostarczony. A zatem współpraca ta obejmuje również proponowanie określonych rozwiązań, o których mowa w pytaniu.

Aby sprawdzić funkcjonalność aplikacji, musi Pani utworzyć przypadki testowe, które zapewniają zestaw akcji wykonywanych na systemie w celu sprawdzenia, czy spełnia on wymagania oprogramowania i działa poprawnie. Przypadek testowy może być ręczny i automatyczny. Ręczny oznacza, że wykonuje go samodzielnie (każdą czynność wykonuje Pani ręcznie, np. musi Pani sprawdzić funkcjonalność logowania. Otwiera Pani więc aplikację, wpisuje nazwę użytkownika i hasło i klika przycisk Zaloguj, a następnie sprawdza, czy nie ma błędu.) Aby utworzyć zautomatyzowany przypadek testowy, musi Pani napisać kod techniczny przy użyciu języka programowania Java, a następnie go wykonać. Zautomatyzowany przypadek testowy będzie symulował działania użytkownika, więc np. nie musi Pani otwierać aplikacji i ręcznie sprawdzać, czy funkcja logowania działa poprawnie.

Dzieli się Pani swoim doświadczeniem technicznym z klientami, jak również innymi współpracownikami, aby pomóc im świadczyć wysokiej jakości usługi, np. jak unikać sytuacji problemowych lub jak je rozwiązywać, a także przedstawia własne pomysły, jak dostarczyć produkt na czas, jak zaimplementować jakąś cechę, aby była łatwa do wdrożenia, łatwa w użyciu itp.

Wskazuje Pani, że doradztwo informatyczne (konsulting informatyczny), to w Pani ocenie działalność usługowa w zakresie zastosowań technologii informatycznych. Obejmuje planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, włączając szkolenia dla użytkowników.

Pani czynności związane są ze świadczeniem usług testowania aplikacji i oprogramowania (technicznego) dla klientów a nie doradztwem w zakresie nabywania określonego typu oprogramowania czy aplikacji.

Pytanie

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Pani wykonuje w ramach pozarolniczej gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – 8,5%.

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie, z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej "u.z.p.d."), osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., użyte przez ustawodawcę określenie działalność oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

W związku z późn. zm. w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem roku 2021, m.in.: usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, usługi, które Pani świadczy, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 62.01.12.0. 62.02.30 oraz 63.11.19.0 - mogą zostać dopuszczone do ryczałtu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., w brzmieniu od 1 stycznia 2022 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi:

1)12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

2)8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi informatyczne zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.

Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU - w tym pokrywających się z symbolami, które Pani przypisuje usługom, stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednakże, przy symbolach PKWiU 62.01.1 oraz 62.02 ustawodawca postanowił umieścić znak ”ex". Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług: związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

W związku z powyższym, uważa Pani, że wykonywane przez Panią usługi objęte są grupowaniem PKWiU 62.02.30.0, tj. usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego - nie są usługami związanymi z oprogramowaniem, a w szczególności usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h oraz art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.

Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015.1676 z dnia 2015.10.23), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. W 2022 r. świadczyła Pani usługi w zakresie manualnego testowania oprogramowania, na co składa się:

analiza specyfikacji i wymagań biznesowych i jest to PKWiU 62.02.30 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;

projektowanie i wykonywanie scenariuszy testowych i jest to PKWiU 62.02.30 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;

zgłaszanie i monitorowanie błędów w testowanym oprogramowaniu i jest to PKWiU 62.02.30 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;

testowanie eksploracyjne oprogramowania i jest to PKWiU 62.02.30 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;

tworzenie raportów z przeprowadzonych testów i jest to PKWiU 62.02.30 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Czynności, które Pani wykonuje nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania ani też doradztwa w zakresie oprogramowania.

Warto jeszcze podkreślić, że mając na uwadze stan faktyczny i stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego nie wykonuje Pani jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem, a mianowicie nie są to czynności takie jak: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.

Wobec powyższych konkluzji - świadczone przez Panią usługi nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania ani też usługami związanymi z oprogramowaniem, ani też innymi usługami, które określone są jako usługi, które podlegają opodatkowaniu stawką 15% lub 12% i są określone w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h u.z.p.d. lub art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.

Jednocześnie wskazuje Pani, że Dyrektor KIS podobne do przedstawionego przez Panią stanowisko w zakresie opodatkowania usług informatycznych ryczałtem w wysokości 8,5% - w przypadku ich sklasyfikowania według PKWiU pod symbolami 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 - wyraził również w innych interpretacjach. W rezultacie stawce 8,5% podlegają także:

usługi konsultingowe polegające na projektowaniu i rozwijaniu narzędzi (...), tj. zintegrowanych systemów komputerowych wymagających skonfigurowania zgodnie z wymaganiami klienta, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 (Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 25 lutego 2021 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.865.2020.1.AK),

usługi testowania oprogramowania polegające na przeprowadzaniu manualnych testów aplikacji webowych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 (Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 12 lutego 2021 r., sygn. 0114- KDIP3-2.4011.730.2020.3.MJ),

usługi projektowania szczegółowych rozwiązań bezpieczeństwa systemów informatycznych na zlecenie kontrahenta, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.1 związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z 10 lutego 2021 r. sygn. 0114-KDIP3-2.4011.856.2020.1.MG).

Mając na uwadze powyższą analizę przepisów oraz zakres świadczonych przez Panią usług uważa Pani, że zakres usług świadczonych dla jego kontrahentów związany jest z przeprowadzeniem manualnych testów aplikacji webowych (testowanie oprogramowania) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, tj. usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego dla zastosowania właściwej stawki konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W przepisie tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pani wskazała – do wykonywanej przez Panią działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane są pod symbolem 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Ponadto wskazała Pani, że wykonywane przez Panią czynności związane są ze świadczeniem usług testowania aplikacji i oprogramowania (technicznego) dla klientów, a nie doradztwem w zakresie nabywania określonego typu oprogramowania czy aplikacji.

Reasumując, przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.30.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Panią usługi były usługami, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wówczas uzyskiwane przez Panią ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Odnosząc się do przywołanych przez Panią interpretacji indywidualnych – zauważyć należy, że stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych oraz prawnych i tylko do nich się odnoszą, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. W konsekwencji, nie mogą wpływać na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

z zastosowaniem art. 119a;

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”. Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA:

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00