Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.235.2022.1.KW
Wniosek ORD-IN o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy ulgi na robotyzację, czy Wózki Automatyczne jakie nabyła Spółka wpisują się w definicję robota przemysłowego zgodnie z art. 38eb ust. 3 updop, czy ich zakup będzie stanowił kup.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia
· czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Wózki Automatyczne jakie nabyła Spółka wpisują się w definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 u.o.d.p. a w konsekwencji, że ich zakup będzie stanowił koszt uzyskania przychodu poniesiony na robotyzację uprawniający Spółkę do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 kwoty stanowiącej 50% tego kosztu uzyskania przychodu poniesionego na robotyzację
· czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego poniesione przez Spółkę wydatki związane z zakupem oprogramowania, urządzeń dodatkowych oraz koszty zaprojektowania i wdrożenia Projektu związanego z zakupem Wózków Automatycznych, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym na robotyzację a w konsekwencji, że ich poniesienie będzie uprawniało Spółkę do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 kwoty stanowiącej 50% tego kosztu uzyskania przychodu poniesionego na robotyzację.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca, jako podmiot dominujący, należy do grupy kapitałowej A (dalej: "Grupa"), która jest (...) Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja farb, lakierów i podobnych powłok, farb drukarskich i mas uszczelniających.
W związku z rozwojem prowadzonej działalności Wnioskodawca zrealizował inwestycję polegającą na budowie centrum logistycznego, którego celem jest magazynowanie w obrębie jednego obiektu większej ilości wyrobów gotowych, a także zwiększenie liczby dziennie wysyłanych wyrobów. Centrum logistyczne, ze względu na dużą powierzchnię magazynową ma na celu zachowanie pełnej przepustowości w zaopatrywaniu rynku w produkty Wnioskodawcy, oraz umożliwienie zoptymalizowania i rozłożenia w czasie procesu produkcji. Spełnienie powyższych celów będzie możliwe, m.in. dzięki założeniu, że zorganizowana przez Wnioskodawcę przestrzeń zostanie zautomatyzowana.
Z uwagi na powyższe, w celu wyposażenia obiektu Spółka zawarła z podmiotem zewnętrznym umowę o usługi automatyzacji, w oparciu o którą nabyła kolejno automatyczne pojazdy wózkowe(dalej jako: "Wózki Automatyczne") wraz z oprogramowaniem, urządzeniami systemowymi, które producent dostarczył i wdrożył u Wnioskodawcy (dalej jako: Projekt).
Projekt obejmuje automatyzację części zadań transportowych w centrum logistycznym, które zajmuje się dystrybucją i magazynowaniem gotowych produktów, takich jak farby, lakiery czy rozpuszczalniki. Wdrożenie opisywanych rozwiązań służy automatyzacji transportu palet z wyrobami przygotowanymi pod wysyłkę, przekazywanych z automatycznych gniazd owijania i etykietowania, które poprzedzają proces transportu palet zlokalizowanych w strefie regałowej do strefy dokowej - wysyłkowej.
Aktualnie, Spółka dokonała zakupu systemu automatycznego transportu z 7 sztukami Wózków Automatycznych, ale liczba ta może ulec zwiększeniu w zależności od potrzeb Wnioskodawcy w przyszłości. Wózki Automatyczne, nabywane przez Wnioskodawcę są pojazdami zautomatyzowanymi, obsługiwanymi za pomocą inteligentnego oprogramowania. Rolą Wózków Automatycznych, jest optymalizacja przepływu materiałów, poprzez ich integrację z istniejącym u Wnioskodawcy środowiskiem i systemami stosowanymi w obiekcie. Oprogramowanie Wózków Automatycznych posiada integrację z sygnałami we/wy (fotokomórki, czujniki, alarm pożarowy), oraz z wykorzystywanym przez Wnioskodawcę kompleksowym Systemem zarządzania przedsiębiorstwem (dalej jako System Wnioskodawcy). Integracja z Systemem Wnioskodawcy zapewnia przepływ palet, który odbywa się w ten sposób, że polecenie transportu palet z wyrobami przygotowanymi pod wysyłkę ze zrobotyzowanych gniazd owijania i etykietowania palet automatycznych w buforowe strefy wysyłkowe jest inicjowane za pośrednictwem tego właśnie Systemu Wnioskodawcy, który po zeskanowaniu kodu kreskowego na palecie z ładunkiem wysyła informację do wewnętrznego systemu zarządzania ruchem palet na magazynie (...). Kolejno (...) korzystając z wdrożonej integracji systemów sterowania przesyła informację do systemu (...) w jakie zdefiniowane miejsce ładunek ma zostać przetransportowany. Wózek Automatyczny odbiera wówczas ładunek z wyznaczonego przez System wnioskodawcy miejsca i transportuje ładunek. Kolejno Wózek Automatyczny odkłada paletę na posadzkę w ściśle określonym miejscu i wysyła do Systemu Wnioskodawcy informację o dostarczonym ładunku - Wózek Automatyczny otrzymuje status gotowości do kolejnej misji transportowej.
W ramach realizowanego Projektu, Wnioskodawca wraz z Wózkami Automatycznymi nabył oprogramowanie, które umożliwia integrację systemu zarządzania magazynem, urządzeń peryferyjnych i floty Wózków Automatycznych (dalej jako: Oprogramowanie). Pakiet Oprogramowania zarządza zautomatyzowanymi operacjami i zapewnia, że flota Wózków Automatycznych realizuje zlecenia transportowe. Oprogramowanie to działa samodzielnie lub jako warstwa komunikacyjna z systemami zarządzania magazynem i systemami produkcyjnymi. Oprogramowanie zawiera pakiet funkcji podstawowych do obsługi Wózków Automatycznych. W zakresie zarządzania ruchem. Oprogramowanie umożliwia przede wszystkim:
‒ Trasowanie statyczne - co oznacza, że trasa którą porusza się Wózek Automatyczny ustalana jest w momencie gdy pojazd otrzyma zamówienie, według kryterium odległości;
‒ Alokację statyczną pojazdu - przy alokacji statycznej, gdy tylko jeden z Wózków Automatycznych jest dostępny (np. zakończy wykonywanie poprzedniego zamówienia lub zakończy ładowanie akumulatora) system sprawdza kolejki zamówień i przydziela zamówienie z początku kolejki kolejnemu Wózkowi Automatycznemu;
‒ Zapobieganie blokadom - funkcjonalność polega na takim sprzężeniu ruchów poszczególnych Wózków Automatycznych, by nie uległy one zablokowaniu podczas pracy;
‒ Integrację urządzeń l/O do zarządzania ruchem - integracja z urządzeniami l/O umożliwia wykonywanie dodatkowych czynności, takich jak np. otwieranie lub zamykanie bram, wymianę komunikatów między przenośnikami, alarmowanie przeciwpożarowe lub inne rozwiązania potrzebne do sprawnego zarządzania ruchem.
Dzięki korelacji Wózków Automatycznych i Oprogramowania, Wózki te są automatycznie sterowane. System zarządzania produkcją definiuje miejsce odkładcze. Dodatkowo urządzenie realizuje funkcję kolejkowania – priorytetyzacji, tak aby wybór czynności do realizacji zapewniał optymalizację czasu i płynność procesu magazynowego.
Wózek Automatyczny posiada zaprogramowane informacje w zakresie takich parametrów jak: lokalizacja miejsc składowania, dróg przejazdu, zasad bezpieczeństwa ruchu oraz rozróżnienia trajektorii poszczególnych przejazdów.
Wózek Automatyczny porusza się we współrzędnych x, y, z. Działanie w osi x oraz osi y umożliwia poruszanie się na poziomie posadzki we wszystkich kierunkach (360 stopni), natomiast ruchy w osi z (ruch w górę oraz w dół), są wykonywane za pomocą wideł. Wózki jakie nabył Wnioskodawca są fabrycznie nowe, zakupione od producenta i zostały wprowadzone do Klasyfikacji Środków Trwałych (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT)) pod symbolem 489 jako Roboty.
Ponadto, w ramach Projektu Wnioskodawca nabył także urządzenia peryferyjne względem Wózków Automatycznych, takie jak reflektory nawigacyjne, rozdzielnicę l/O oraz stacje ładowania automatycznego. Metoda nawigacyjna charakteryzuje się tym, że jednorodne i kontrastowe znaczniki, czyli reflektory, są dodawane do środowiska. Reflektory zainstalowane w magazynie umożliwiają skanerowi na Wózku Automatycznym określenie pozycji na podstawie odległości od reflektorów. Wózek Automatyczny jest wyposażony także w akumulatory litowo-jonowe do automatycznego ładowania, co oznacza, że może ładować się między zadaniami bez potrzeby korzystania z personelu lub pomieszczeń do ładowania, co czyni je w pełni automatycznym. Projekt związany z zakupem Wózków Automatycznych i jego wdrożenie objął także czynności projektowe i implementujące obejmujące m.in.:
‒Zarządzanie projektem,
‒Analizy i projekt koncepcyjny,
‒Warsztaty i symulacje,
‒Przygotowanie specyfikacji i projektu szczegółowego,
‒Instalację, rozruch pojazdów, dostosowanie layoutu,
‒Konfiguracje systemów, komunikacja infrastruktury komunikacyjnej,
‒Analizę bezpieczeństwa i ryzyka,
‒Produkcję testową, dostosowanie wydajności, testy akceptacyjne/odbiorcze,
‒Dokumentację systemu,
‒Szkolenia dla użytkowników.
Wykonanie powyższych czynności miało bezpośredni związek z nabyciem Wózków Automatycznych i przede wszystkim zmierzał do zapewnienia, by ich funkcja, polegająca na automatyzacji procesów zachodzących u Wnioskodawcy, uwzględniała istniejące u Wnioskodawcy uwarunkowania lokalizacyjne, architektoniczne i logistyczne. Z tego względu dobór odpowiednich urządzeń, ich konfiguracja, oraz odpowiednie zorganizowanie środowiska pracy, rozumiane jako projektowanie i wdrożenie było niezbędne dla jego prawidłowego uruchomienia i wykorzystania Wózków Automatycznych. Powyższe, zyskuje także na znaczeniu mając na względzie, że system zarządzający Wózkami Automatycznymi jest także sprzężony z Systemem wewnętrznym do zarządzania przedsiębiorstwem jaki został implementowany u Wnioskodawcy. System zarządzania produkcją definiuje miejsce odkładcze i uzyskuje informację zwrotną dotyczącą umiejscowienia ładunku, co w dalszej kolejności ma wpływ na przepływ danych w całym procesie produkcyjnym. Z uwagi na powyższe, zaprojektowanie i wdrożenie systemu pracy Wózków Automatycznych, oprogramowania i innych urządzeń, w tym przy uwzględnieniu konieczności ich skorelowania z Systemem Wnioskodawcy i infrastrukturą, było niezbędnym elementem prawidłowego użytkowania Wózków Automatycznych.
Podsumowując, należy zatem wskazać, że w związku z realizacją Projektu Wnioskodawca poniósł dotychczas następujące koszty:
1)koszt zakupu 7 sztuk Wózków Automatycznych,
2)koszt zakupu Oprogramowania,
3)koszt zakupu Urządzeń dodatkowych,
4)koszt zaprojektowania i wdrożenia nabywanych rozwiązań.
Wnioskodawca nadmienia także, w roku podatkowym, w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację Wnioskodawca zamierza osiągać dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych, tj. w szczególności z działań podejmowanych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Biorąc pod uwagę aktualny wynik finansowy spółki, Wnioskodawca nie zakłada poniesienia straty w latach, w których zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację.
Wnioskodawca zakłada również, że nie będzie uzyskiwał dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 17 ust. 1 pkt 34 updop), bądź z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a). Wnioskodawca dodaje również, że wskazane we Wniosku koszty dotychczas nie zostały Wnioskodawcy zwrócone w jakiekolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania.
Pytania
1) Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego dopuszczalne jest przyjęcie, że Wózki Automatyczne jakie nabył Wnioskodawca wpisują się w definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 u.o.d.p. a w konsekwencji, że ich zakup będzie stanowił koszt uzyskania przychodu poniesiony na robotyzację uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 kwoty stanowiącej 50% tego kosztu uzyskania przychodu poniesionego na robotyzację?
2) Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego dopuszczalne jest przyjęcie że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z zakupem oprogramowania, urządzeń dodatkowych oraz koszty zaprojektowania i wdrożenia Projektu związanego z zakupem Wózków Automatycznych, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym na robotyzację a w konsekwencji, że ich poniesienie będzie uprawniało Wnioskodawcę do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 kwoty stanowiącej 50% tego kosztu uzyskania przychodu poniesionego na robotyzację?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego dopuszczalne jest przyjęcie, że Wózki Automatyczne jakie nabył Wnioskodawca wpisują się w definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 u.o.d p a w konsekwencji, że ich zakup będzie stanowił koszt uzyskania przychodu poniesiony na robotyzację uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 kwoty stanowiącej 50% tego kosztu uzyskania przychodu poniesionego na robotyzację.
Wyjść należy od wskazania, że zgodnie z art. 38eb ust. 1 u.o.d.f : "Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. ”
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się m.in. koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych, przez które, zgodnie z art. 38eb ust. 3 u.o.d.p. rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
W ocenie Wnioskodawcy, Wózki Automatyczne, które nabył wpisują się w definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust 3 u.o.d.p. a w konsekwencji, że ich zakup będzie stanowił koszt uzyskania przychodu poniesiony na robotyzację uprawniający Wnioskodawcę do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 kwoty stanowiącej 50% tego kosztu uzyskania przychodu poniesionego na robotyzację, ponieważ w ocenie Wnioskodawcy maszyny te spełniają następujące, wymagane ustawowo kryteria:
1) Fabryczna nowość - Wózki nabywane przez Wnioskodawcę są fabrycznie nowe, zakupione od producenta;
2) Automatyczne sterowanie - Wózki Automatyczne są automatycznie sterowane, co oznacza, że System zarządzania produkcją Wnioskodawcy definiuje miejsce odkładcze (ich dostępność oraz stopień zajętości). Ponadto, Wózki Automatyczne posiadają zaprogramowane kolejkowanie (priorytetyzację) tj. wybór czynności, aby zapewnić optymalizację czasu;
3) Programowalność - Wózek Automatyczny posiada zaprogramowane takie parametry jak miejsca składowania, drogi przejazdu, zasady bezpieczeństwa ruchu, rozróżnienie trajektorii dróg (tak aby nie dochodziło do nadmiernej eksploatacji i kolizji pomiędzy kilkoma Wózkami);
4) Wielozadaniowość - Wózek Automatyczny realizuje szereg procesów i zadań, takich jak: transport międzyoperacyjny, transport półproduktów, wyrobów gotowych. Ponadto, wykorzystanie dodatkowych urządzeń peryferyjnych umożliwia także Wózkom wykonywanie dodatkowych czynności, takich jak np. otwieranie lub zamykanie bram, wymianę komunikatów między przenośnikami, alarmowanie przeciwpożarowe lub inne rozwiązania potrzebne do sprawnego zarządzania ruchem;
5) Mobilność - Wózki Automatyczne posiadają właściwości lokomocyjne tj. możliwość poruszania się na poziomie posadzki we wszystkich kierunkach (360 stopni) oraz w górę i w dół.
6) Trzy stopie swobody - Wózki Automatyczne posiadają trzy stopie swobody x, y. z. przez co rozumie się. że Wózki poruszają się we współrzędnych x, y, z. Działanie w osi x oraz osi y umożliwia poruszanie się na poziomie posadzki we wszystkich kierunkach (360 stopni), natomiast ruchy w osi z (ruch w górę oraz w dół realizują widły).
7) Właściwości lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych - Wózek Automatyczne posiadają właściwości dla zastosowań przemysłowych poprzez realizację swojej podstawowej funkcji transportu wewnętrznego na etapie procesu technologicznego Wnioskodawcy, związanego z transportowaniem palet z produktami z automatycznych owijarek w miejsce docelowe na magazynie.
Wózek Automatyczny spełnia ponadto dodatkowe wymagania, o których mowa w art. 38eb ust. 3 pkt 1-4 ustawy o CIT tj.:
1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania - Wózki Automatyczne wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznym lub monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania, tj. są zintegrowany z systemem zarządzającym Wnioskodawcy poprzez oprogramowanie sterujące T-ONE;
2) jest połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającym procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów - Wózki Automatyczne wymieniają dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującym w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania, tj. są zintegrowane z systemem zarządzającym Wnioskodawcy poprzez oprogramowanie sterujące T-ONE, za pomocą którego wysyłane są dane dotyczące lokalizacji z której ładunek należy pobrać i lokalizacji do której ładunek należy odłożyć;
3) jest monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń - Wózki Automatyczne są monitorowane za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń, tj. posiadają czujniki monitorujące pracę urządzenia w przestrzeni np. czujnik bezpieczeństwa w kierunku wideł, czujnik bezpieczeństwa w kierunku jazdy czujniki odległościowe na karetce wideł oraz w końcówkach wideł, skaner pozycjonujący wózek w obszarze pracy;
4) jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy - Wózki Automatyczne są zintegrowane m.in z systemem automatyki, która owija, etykietuje i dostarcza w określoną lokalizację palety oraz z systemem zarządzającym ruchem towarów w centrum logistycznym.
Powyższe, potwierdza, że maszyna spełnia wszystkie elementy definicji ustawowej robota przemysłowego, a zatem Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie uprawniony do skorzystania z ulgi na robotyzację w związku z wydatkiem poniesionym na zakup Wózków Automatycznych. Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że w odniesieniu do urządzeń o charakterze zbliżonym technicznie i funkcjonalnie do Wózków Automatycznych, które nabył Wnioskodawca wydana została korzystna interpretacja podatkowa, potwierdzająca, że urządzenia takie są robotami przemysłowymi w rozumieniu przepisów ustawy o CIT (Interpretacja z dnia 9 września 2022 r. 0111- KDIB1-2 4010.120.2022.2.AW).
Ad . 2
W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego dopuszczalne jest przyjęcie, że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z zakupem oprogramowania urządzeń dodatkowych oraz koszty zaprojektowania i wdrożenia Wózków Automatycznych, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym na robotyzację a w konsekwencji, że poniesienie związanych z tym wydatków będzie uprawniało Wnioskodawcę do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 kwoty stanowiącej 50% tego kosztu uzyskania przychodu poniesionego na robotyzację.
Wyjść należy od wskazania, że zgodnie z art. 38eb ust. 1 u.o.d.p.: „Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.”
Z kolei, zgodnie z art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a. robotów przemysłowych,
b. maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c. maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d. maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególność czujników i kamer,
e. urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych,
f. koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
2) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
3) opłaty, o których mowa w art. 17b ust 1. ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f. dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
Jednocześnie, zgodnie z art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2)pozycjonery jedno i wieloosiowe;
3)tory jezdne;
4)słupowysięgniki;
5)obrotniki;
6)nastawniki;
7)stacje czyszczące;
8)stacje automatycznego ładowania;
9)stacje załadowcze lub odbiorcze;
10)złącza kolizyjne;
11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b) obsługi maszyn frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyobłarek.
Cytowane przepisy wskazują na katalog wydatków, których poniesienie uprawnia do skorzystania z ulgi na robotyzację. W ocenie Wnioskodawcy, uwzględniając powyższe regulacje, przedstawione przez niego wydatki uzasadniają możliwość zakwalifikowania ich do ulgi, z następujących względów:
Oprogramowanie - W ramach realizowanego Projektu, Wnioskodawca wraz z Wózkami Automatycznymi nabył Oprogramowanie, które umożliwia integrację Systemu zarządzania magazynem, urządzeń peryferyjnych i floty Wózków Automatycznych. Pakiet Oprogramowania zarządza zautomatyzowanymi operacjami i zapewnia, że flota Wózków Automatycznych realizuje zlecenia transportowe. Oprogramowanie to działa samodzielnie lub jako warstwa komunikacyjna z Systemami zarządzania magazynem. Oprogramowanie zawierać będzie pakiet funkcji podstawowych do obsługi Wózków Automatycznych. W zakresie zarządzania ruchem, Oprogramowanie umożliwia przede wszystkim:
· Trasowanie statyczne - co oznacza, że trasa którą porusza się Wózek Automatyczny jest ustalana w momencie gdy pojazd otrzyma zamówienie, według kryterium odległości,
· Alokację statyczną pojazdu - przy alokacji statycznej, gdy tylko jeden z Wózków Automatycznych jest dostępny (np. zakończy wykonywanie poprzedniego zamówienia lub zakończy ładowanie akumulatora) system sprawdza kolejki zamówień i przydziela zamówienie z początku kolejki kolejnemu Wózkowi Automatycznemu.
· Zapobieganie blokadom - funkcjonalność polega na takim sprzężeniu ruchów poszczególnych Wózków Automatycznych, by nie uległy one zablokowaniu podczas pracy;
· Integrację urządzeń l/O do zarządzania ruchem - integracja z urządzeniami l/O umożliwia wykonywanie dodatkowych czynności, takich jak np. otwieranie lub zamykanie bram, wymianę komunikatów między przenośnikami, alarmowanie przeciwpożarowe lub inne rozwiązania potrzebne do sprawnego zarządzania ruchem.
Dzięki korelacji Wózków Automatycznych i Oprogramowania, Wózki te są automatycznie sterowane. System zarządzania produkcją definiuje miejsce odkładcze. Dodatkowo urządzenie realizuje funkcję kolejkowania – priorytetyzacji, tak aby wybór czynności do realizacji zapewnił optymalizację czasu i płynność procesu magazynowego.
W ocenie Wnioskodawcy Oprogramowanie które nabył Wnioskodawca będzie zatem wydatkiem, o którym mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1) M d uCIT, tj. systemem służącym do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych (tu Wózków Automatycznych).
Urządzenia dodatkowe - w ramach Projektu Wnioskodawca nabył także urządzenia peryferyjne względem Wózków Automatycznych, takie jak reflektory nawigacyjne, rozdzielnię l/O oraz stacje ładowania automatycznego. Urządzenia te, w ocenie Wnioskodawcy stanowią koszt związany z robotyzacją albowiem wpisują się one w definicje następujących urządzeń peryferyjnych:
a)stacje automatycznego ładowania (art. 38eb ust. 4 pkt 8)
b)stacje załadowcze lub odbiorcze (transportery z których wózki odbierają palety) – art. 38eb ust. 4 pkt 9)
c)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do ładowania i rozładowywania (art. 38eb ust. 4 pkt 11 lit. a))
Ponadto, w zakresie reflektorów nawigacyjnych, należy wskazać, że są to urządzenia, które umożliwiają skanerowi na Wózku Automatycznym określenie pozycji na podstawie odległości od reflektorów, co powoduje, że kwalifikuje się ono jako urządzenie służących do zdalnego monitorowania Wózków Automatycznych (ich pozycji), tj. że mieści się w definicji, o której mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1) lit d ustawy o CIT.
Wdrożenie - Projekt związany z zakupem Wózków Automatycznych i Jego wdrożenie objął także czynności projektowe i implementujące obejmujące m.in.:
‒Zarządzanie projektem,
‒Analizy i projekt koncepcyjny,
‒Warsztaty i symulacje,
‒Przygotowanie specyfikacji i projektu szczegółowego,
‒Instalację, rozruch pojazdów, dostosowanie layoutu,
‒Konfiguracje systemów, komunikacja infrastruktury komunikacyjnej,
‒Analizę bezpieczeństwa i ryzyka,
‒Produkcję testową dostosowanie wydajność testy akceptacyjne/odbiorcze,
‒Dokumentację systemu,
‒Szkolenia dla użytkowników.
W ocenie Wnioskodawcy poniesienie tego kosztu było bezpośrednio związane z nabyciem Wózków Automatycznych i przede wszystkim zmierzało do zapewnienia, że podstawowa funkcja Wózków, polegająca na automatyzacji procesów zachodzących u Wnioskodawcy uwzględni istniejące u Wnioskodawcy uwarunkowania lokalizacyjne architektoniczne i logistyczne. Z tego względu dostosowanie odpowiednich urządzeń, ich konfiguracja, oraz odpowiednie zorganizowanie ich pracy, rozumiane jako wdrożenie było niezbędne dla jego prawidłowego uruchomienia i wykorzystania Wózków Automatycznych. Powyższe, zyskuje także na znaczeniu mając na względzie, że system zarządzający Wózkami Automatycznymi jest także sprzężony z Systemem wewnętrznym do zarządzania przedsiębiorstwem jaki został implementowany u Wnioskodawcy. System zarządzania produkcją definiuje miejsce odkładcze i uzyskuje informację zwrotną dotyczącą umiejscowienia ładunku, co w dalszej kolejności ma wpływ na przepływ danych w całym procesie produkcyjnym i magazynowym. Z uwagi na powyższe, zaprojektowanie i wdrożenie systemu pracy Wózków Automatycznych, oprogramowania i innych urządzeń, w tym przy uwzględnieniu konieczności ich skorelowania z Systemem Wnioskodawcy i infrastrukturą, było niezbędnym elementem prawidłowego użytkowania Wózków Automatycznych przez Wnioskodawcę. W efekcie, w ocenie Wnioskodawcy koszt ten również powinien podlegać odliczeniu, Wnioskodawca wskazuje również, że koszt wdrożenia uznany został za kwalifikowany do odliczenia w ramach ulgi na robotyzację np. w interpretacji z dnia z dnia 9 września 2022 r 0111-KDIR1-2.4010.120.2022.2.AW.
W efekcie, w ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego dopuszczalne jest przyjęcie że poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z zakupem oprogramowania, urządzeń dodatkowych oraz koszty zaprojektowania i wdrożenia Wózków Automatycznych, będą stanowiły koszty uzyskania przychodów poniesione w roku podatkowym na robotyzację a w konsekwencji, że poniesienie związanych z tym wydatków będzie uprawniało Wnioskodawcę do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 kwoty stanowiącej 50% tego kosztu uzyskania przychodu poniesionego na robotyzację.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
W art. 38eb ust. 2 updop wymieniono jakie wydatki zalicza się do wydatków na robotyzację, są to m.in. koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych, maszyn i urządzeń peryferyjnych, koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do prawidłowego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych, koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów i innych środków trwałych itp. Zdefiniowano pojęcie robota przemysłowego a także określono co należy rozumieć przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych.
Według art. 38eb ust. 2 updop:
za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W świetle art. 38eb ust. 3 updop:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
W myśl art. 38eb ust. 4 updop:
Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;
3)tory jezdne;
4)słupowysięgniki;
5)obrotniki;
6)nastawniki;
7)stacje czyszczące;
8)stacje automatycznego ładowania;
9)stacje załadowcze lub odbiorcze;
10)złącza kolizyjne;
11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
W myśl art. 18d ust. 5 updop:
Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Z treści art. 18d ust. 6 updop wynika, że:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Jak wynika z opisu sprawy, Spółka w związku z rozwojem prowadzonej działalności zrealizowała inwestycję polegającą na budowie centrum logistycznego, którego celem jest magazynowanie w obrębie jednego obiektu większej ilości wyrobów gotowych, a także zwiększenie liczby dziennie wysyłanych wyrobów. Centrum logistyczne, ze względu na dużą powierzchnię magazynową ma na celu zachowanie pełnej przepustowości w zaopatrywaniu rynku w produkty Spółki, oraz umożliwienie zoptymalizowania i rozłożenia w czasie procesu produkcji. Spełnienie powyższych celów będzie możliwe, m.in. dzięki założeniu, że zorganizowana przez Spółkę przestrzeń zostanie zautomatyzowana. W celu wyposażenia obiektu Spółka zawarła z podmiotem zewnętrznym umowę o usługi automatyzacji, w oparciu o którą nabyła kolejno automatyczne pojazdy wózkowe (dalej jako: "Wózki Automatyczne") wraz z oprogramowaniem, urządzeniami systemowymi, które producent dostarczył i wdrożył u Spółki. Projekt obejmuje automatyzację części zadań transportowych w centrum logistycznym, które zajmuje się dystrybucją i magazynowaniem gotowych produktów, takich jak farby, lakiery czy rozpuszczalniki. Wdrożenie opisywanych rozwiązań służy automatyzacji transportu palet z wyrobami przygotowanymi pod wysyłkę, przekazywanych z automatycznych gniazd owijania i etykietowania, które poprzedzają proces transportu palet zlokalizowanych w strefie regałowej do strefy dokowej - wysyłkowej. Aktualnie, Spółka dokonała zakupu systemu automatycznego transportu z 7 sztukami Wózków Automatycznych, ale liczba ta może ulec zwiększeniu w zależności od potrzeb Spółki w przyszłości. Wózki Automatyczne, nabywane przez Spółkę są pojazdami zautomatyzowanymi, obsługiwanymi za pomocą inteligentnego oprogramowania. W ramach realizowanego Projektu, Spółka wraz z Wózkami Automatycznymi nabyła oprogramowanie, które umożliwia integrację systemu zarządzania magazynem, urządzeń peryferyjnych i floty Wózków Automatycznych (dalej jako: Oprogramowanie). Pakiet Oprogramowania zarządza zautomatyzowanymi operacjami i zapewnia, że flota Wózków Automatycznych realizuje zlecenia transportowe. Oprogramowanie to działa samodzielnie lub jako warstwa komunikacyjna z systemami zarządzania magazynem i systemami produkcyjnymi. Dzięki korelacji Wózków Automatycznych i Oprogramowania, Wózki te są automatycznie sterowane. Wózki jakie nabyła Spółka są fabrycznie nowe, zakupione od producenta i zostały wprowadzone do Klasyfikacji Środków Trwałych (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT)) pod symbolem 489 jako Roboty. Ponadto, w ramach Projektu Spółka nabyła także urządzenia peryferyjne względem Wózków Automatycznych, takie jak reflektory nawigacyjne, rozdzielnicę l/O oraz stacje ładowania automatycznego. System zarządzający Wózkami Automatycznymi jest także sprzężony z Systemem wewnętrznym do zarządzania przedsiębiorstwem jaki został implementowany u Spółki. Spółka nadmienia także, w roku podatkowym, w którym zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację Spółka zamierza osiągać dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych, tj. w szczególności z działań podejmowanych w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Spółka zakłada również, że nie będzie uzyskiwała dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 17 ust. 1 pkt 34 updop), bądź z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a). Spółka dodaje również, że wskazane we Wniosku koszty dotychczas nie zostały Spółce zwrócone w jakiekolwiek formie i nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że roboty będące przedmiotem wniosku, wykorzystywane w procesie logistyczno-magazynowym, nie będą wypełniały definicji zawartej w art. 38eb ust. 3 updop ponieważ nie będą wykorzystywane dla zastosowań przemysłowych.
Zgodnie z art. 38eb ust. 3 updop przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie cztery kategorie warunków wymienionych dalej w tym przepisie.
Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika, że za robota przemysłowego uznaje się taką maszynę, która powinna mieć zastosowanie przemysłowe.
W przepisach dotyczących ulgi na robotyzację, jak i w pozostałych przepisach updop nie zostało zdefiniowane wyrażenie „dla zastosowań przemysłowych”. Szukając definicji ww. wyrażenia należy odnieść się przede wszystkim do jej rozumienia słownikowego, np. w Słowniku PWN „przemysł” został zdefiniowany jako „produkcja materialna polegająca na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych”.
Można także sięgnąć do definicji zawartej w Encyklopedii PWN, gdzie „przemysł” został zdefiniowany jako: „ekonomiczny dział nierolniczej produkcji materialnej, w którym wydobywanie zasobów przyrody oraz ich przetwarzanie w dobra zaspokajające potrzeby ludzi jest prowadzone w dużych rozmiarach, przy zastosowaniu podziału pracy i przy użyciu maszyn (do przemysłu nie zalicza się rzemiosła i budownictwa)”.
Kolejną definicję przemysłu możemy znaleźć także w Wielkim słowniku języka polskiego Instytutu Języka Polskiego PAN, gdzie definiuje się „przemysł” jako: „działalność polegająca na wytwarzaniu produktów określonego rodzaju na dużą skalę, przy użyciu maszyn i innych urządzeń technicznych”.
Z wyżej wymienionych definicji wynika, że przez przemysł rozumie się najczęściej działalność polegającą na wytwarzaniu na dużą skalę różnego rodzaju produktów (towarów).
Stwierdzić zatem należy, że roboty wykorzystywane w celach magazynowych oraz przemieszczania towarów w magazynach przemysłowych (na potrzeby składowania i dystrybucji wyprodukowanych towarów) oraz w magazynach, hurtowniach i centrach dystrybucyjnych (odrębnych od zakładów przemysłowych) nie będą spełniały definicji robota przemysłowego określonej w art. 38eb ust. 3 updop, ponieważ nie będą wykorzystywane „dla zastosowań przemysłowych” (tj. w produkcji różnego rodzaju towarów i wyrobów), a tym samym nie będą mogły skorzystać z ulgi na robotyzację.
W przypadku ulgi na robotyzację pojęcia „przemysł” oraz „zastosowania przemysłowe” powinny być rozumiane wyłącznie jako zastosowanie w przemyśle rozumianym jako ścisła produkcja (wytwarzanie) towarów, a nie szeroko, np. jako procesy zachodzące już po ich wyprodukowaniu, umożliwiające wejście tych towarów do obrotu, w szczególności ich dystrybucję.
Jednocześnie należy pamiętać, że zgodnie ze stanowiskiem przyjętym w doktrynie oraz orzecznictwie sądów administracyjnych wszelkie ulgi podatkowe należy traktować jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania określonej w art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. poz. 483 ze zm.), a w konsekwencji przepisy regulujące ulgi i zwolnienia podatkowe, należy interpretować w sposób ścisły i precyzyjny, a nie w sposób rozszerzający (wyroki NSA: z 24 września 2009 r. sygn. akt II FSK 649/08; z 24 września 2009 r. sygn. akt II FSK 650/08; z 12 sierpnia 2011 r. sygn. akt II FSK 374/10; z 28 marca 2012 r. sygn. akt II FSK 1781/10; z 27 października 2016 r. sygn. akt II FSK 2795/14). W związku z powyższym gdyby intencją ustawodawcy było objęcie ulgą na robotyzację także robotów wykorzystywanych w innych gałęziach gospodarki niż przemysł, np. w logistyce, spedycji, budownictwie, transporcie, czy usługach – to definicja robota przemysłowego określona w art. 38eb ust. 3 updop nie zawierałaby wyrażenia „dla zastosowań przemysłowych”, które doprecyzowuje i zarazem zawęża zakres tej definicji.
Potwierdzeniem powyższego są założenia leżące u podstaw powstania omawianej ulgi wyrażone przez Ministerstwo Finansów w objaśnieniach umieszczonych na stronie internetowej https://www.podatki.gov.pl/niskiepodatki/przedsiebiorca-niskie-podatki/ulgi-na-innowacje-niskie-podatki/ulga-na-robotyzacje-przemyslowa-niskie-podatki/, w których wskazano, że: „Ulga na robotyzację przemysłową jest skierowana do firm, które chcą usprawnić produkcję przez zastosowanie robotów przemysłowych. (…) Roboty przemysłowe pozwolą uzupełnić braki kadrowe przy pracach ciężkich, monotonnych i wykonywanych w szkodliwych warunkach. Częściowa automatyzacja produkcji będzie nie tylko tańsza, ale także bezpieczniejsza z punktu widzenia pracowników (np. wypadki, pandemia, upały). Dzięki efektywniejszemu parkowi maszynowemu, polskie firmy zwiększą zakres swojej produkcji i zatrudnią więcej wykwalifikowanych pracowników, którym będą mogły zaoferować lepsze warunki pracy, w tym także finansowe”.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić więc należy, że koncepcja przepisu art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a updop nie zostanie przez Państwa zrealizowana w sytuacji, gdy zakupione roboty nie będą wykorzystywane dla zastosowań przemysłowych, o których mowa w art. 38eb ust. 3 updop. Opisane we wniosku roboty, nie można uznać za roboty wykorzystywane dla zastosowań przemysłowych, ponadto sami Państwo wskazują, iż będą wykorzystywane w procesie logistyczno- magazynowym, zatem Spółka nie będzie mogła skorzystać z ulgi na robotyzację.
Wobec powyższego, poniesione przez Spółkę wydatki związane z zakupem oprogramowania, urządzeń dodatkowych oraz koszty zaprojektowania i wdrożenia Projektu związanego z zakupem Wózków Automatycznych, także nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację a w konsekwencji, ich poniesienie nie będzie uprawniało Spółkę do odliczenia od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 kwoty stanowiącej 50% tego kosztu uzyskania przychodu poniesionego na robotyzację.
Tym samym, stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 i nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right