Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.760.2022.2.IK
Stawka podatku VAT dla usługi doradczej świadczonej dla EBOR
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 października da 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi doradczej świadczonej dla EBOR. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 13 grudnia 2022 r. (data wpływu 13 grudnia 2022 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja (F.) podpisała umowę z międzynarodową instytucją - Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju - EBOR (European Bank for Reconstruction and Development) z siedzibą w Londynie na świadczenie usług w zakresie doradztwa dla rozwoju Programu … w Polsce (…). Usługi będą dostarczane w okresie od (...) lipca 2022 do (...) stycznia 2024 roku. Z tytułu realizacji usług świadczonych w ramach umowy Fundacja ma prawo do wystawiania faktur po dostarczeniu do EBOR-u rezultatów określonych w umowie (np. e-learningu, webinarów, raportów). Fundacja w najbliższym czasie spodziewa się otrzymać potwierdzenie odbioru przez EBOR pierwszego rezultatu wykonanej pracy. Zgodnie z umową i w oparciu o wcześniejsze doświadczenia ze współpracy z instytucja międzynarodową Fundacja wystosowała prośbę do EBOR o dostarczenie dokumentu … (Świadectwo zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 151 dyrektywy UE 2006/112/WE i art. 13 dyrektywy 2008/118/EC) wymaganego dla zastosowania zerowej stawki VAT w fakturach z tytułu realizacji usług. W odpowiedzi Fundacja otrzymała informację, że (tłumaczenie własne, cyt.) z uwagi na to, że Wielka Brytania opuściła Unię Europejską, EBOR (z siedzibą w Londynie) nie może już dostarczyć świadectwa zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 151 dyrektywy UE 2006/112/WE i art. 13 dyrektywy 2008/118/EC). Zwolnienia podatkowe Banku w Polsce wynikają z przystąpienia Polski do Umowy EBOR, a nie z istnienia certyfikatu VAT UE wydanego na podstawie art. 151 (b) Dyrektywy Rady 2006/112/WE. Fundacja może wystawić oficjalne potwierdzenie zawierające poniższe sformułowanie, które wcześniej Fundacja wysłała, a które zostanie podpisane przez szefa rady. „Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju („EBOR” lub „Bank”) jest międzynarodową instytucją finansowa utworzoną i działającą na podstawie umowy międzynarodowej znanej jako Umowa o utworzeniu EBOR („Umowa EBOR”). Polska jest członkiem Banku i stroną Umowy EBOR. Polska zaakceptowała Umowę EBOR poprzez złożenie Instrumentu Przyjęcia z dnia 21 marca 1991 roku, wydanego zgodnie z ratyfikacją Umowy EBOR w dniu 8 grudnia 1990 roku, opublikowaną w Dzienniku Urzędowym w dniu 26 września 1994 roku (Dz. U. z 1994 r. Nr 100, poz. 483). Polska jest zatem związana warunkami Umowy EBOR. Zgodnie z postanowieniami Umowy EBOR, Bank korzysta z pewnych zwolnień podatkowych na terytoriach państw członkowskich Banku, w tym Polski. W szczególności, zgodnie z art. 53 ust. 2 Umowy EBOR „gdy Bank dokonuje zakupów lub korzysta z usług o znacznej wartości i niezbędnych do wykonywania oficjalnych działań Banku oraz gdy cena takich zakupów lub usług obejmuje podatki lub cła, członek, który nałożył te podatki lub cła, o ile można je zidentyfikować, podejmie odpowiednie środki w celu przyznania zwolnienia z tych podatków lub ceł lub zapewnienia ich zwrotu”. W związku z powyższym, zgodnie z art. 53 ust. 2 Umowy EBOR, Bank jest zwolniony z zapłaty podatku VAT lub jakiegokolwiek innego podatku w Polsce od zakupów lub usług dokonywanych lub wykorzystywanych przez Bank w związku z jego oficjalną działalnością w Polsce.
Według instytucji EBOR powyższe oświadczenie jest wystarczające do zastosowania zerowej stawki VAT w fakturach przedstawianych przez Fundację z tytułu realizacji usług.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:
1.Usługi są świadczone na rzecz miejsca siedziby usługobiorcy t.j. Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju z siedzibą w Londynie. (…)
2.Fundacja jest podatnikiem zarejestrowanym na podstawie art. 96 i art. 97 ustawy o podatku od towarów i usług.
3.Środki finansowe, z których finansowana jest usługa doradcza nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 5 pkt 3 lub pkt 4 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych z dnia 25 marca 2020 r.
4.Umowa na świadczenie usług doradczych została zawarta pisemna umowa pomiędzy Fundacją i Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju na świadczenie usługi doradczej.
5.Umowa nie została zarejestrowana przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
6.EBOR, którego siedziba znajduje się w Londynie, w związku z opuszczeniem Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię nie posiada obecnie siedziby na terytorium innego państwa członkowskiego.
7.Usługa doradcza, o której mowa we wniosku będzie świadczona dla celów związanych z działalnością EBOR, do której został powołany.
8.EBOR jest organizacją międzynarodową posiadających siedzibę na terytorium państwa trzeciego uznaną za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez umowę międzynarodową (Umowa o utworzeniu EBOR). Polska jest członkiem Banku i stroną Umowy o utworzeniu EBOR i jest związana warunkami tej Umowy. Usługi świadczone przez Fundację są realizowane dla celów służbowych EBORu.
Zgodnie z pismem otrzymanym z EBORu:
„Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju („EBOR” lub „Bank”) jest międzynarodową instytucją finansową utworzoną i działającą na podstawie umowy międzynarodowej znanej jako Umowa o utworzeniu EBOR („Umowa EBOR”). Polska jest członkiem Banku i stroną Umowy EBOR. Polska zaakceptowała Umowę EBOR poprzez złożenie Instrumentu Przyjęcia z dnia 21 marca 1991 roku, wydanego zgodnie z ratyfikacją Umowy EBOR w dniu 8 grudnia 1990 roku, opublikowaną w Dzienniku Urzędowym w dniu 26 września 1994 roku (Dz. U. z 1994 r. Nr 100, poz.483). Polska jest zatem związana warunkami Umowy EBOR.
Zgodnie z postanowieniami Umowy EBOR, Bank korzysta z pewnych zwolnień podatkowych na terytoriach państw członkowskich Banku, w tym Polski. W szczególności, zgodnie z art. 53 ust. 2 Umowy EBOR „gdy Bank dokonuje zakupów lub korzysta z usług o znacznej wartości i niezbędnych do wykonywania oficjalnych działań Banku oraz gdy cena takich zakupów lub usług obejmuje podatki lub cła, członek, który nałożył te podatki lub cła, o ile można je zidentyfikować, podejmie odpowiednie środki w celu przyznania zwolnienia z tych podatków lub ceł lub zapewnienia ich zwrotu”.
W związku z powyższym, zgodnie z art. 53 ust. 2 Umowy EBOR, Bank jest zwolniony z zapłaty podatku VAT lub jakiegokolwiek innego podatku w Polsce od zakupów lub usług dokonywanych lub wykorzystywanych przez Bank w związku z jego oficjalną działalnością w Polsce."
Ponadto informacja, którą otrzymaliśmy z EBORu podaje, że
„Z uwagi na to, że Wielka Brytania opuściła Unię Europejską, EBOR (z siedzibą w Londynie) nie może już dostarczyć świadectwa zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 151 dyrektywy UE 2006/112/WE i art. 13 dyrektywy 2008/118/EC).
Zwolnienia podatkowe Banku w Polsce wynikają z przystąpienia Polski do Umowy EBOR, a nie z istnienia certyfikatu VAT UE wydanego na podstawie art. 151(b) Dyrektywy Rady 2006/112/WE.”
Pytania
1.Jaka jest stawka podatku VAT z tytułu świadczenia usług opisanych powyżej przez F. na rzecz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju - organizacji międzynarodowej z siedzibą na terytorium państwa trzeciego, nie będącej podatnikiem VAT?
2.W przypadku możliwości zastosowania stawki obniżonej, jakie muszą zostać spełnione warunki?
Państwa stanowisko w sprawie
F. uważa, że posiadając następujące dokumenty sporządzone w języku angielskim: - kontrakt z międzynarodową instytucją - Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju - EBOR na dostarczenie usług - skan pisma o treści jak zacytowano wyżej ma prawa do zastosowania zerowej stawki podatku VAT w fakturach, które będą wystawiane do EBORu z tytułu świadczenia usług wymienionych w kontrakcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Przy tym, na mocy art. 2 pkt 1 ustawy o VAT,
przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 2 ww. ustawy,
przez państwo członkowskie rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).
Stosownie do art. 2 pkt 5 ustawy,
przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W oparciu o art. 8 pkt 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W przypadku świadczenia usług, od określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
Stosownie do art. 28a ustawy o VAT,
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1) ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
3) do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy o VAT,
miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Zgodnie z art. 28c ust. 1 ustawy:
miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.
Stosownie do art. 28l ust. 3 ustawy o VAT,
w przypadku świadczenia na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, usług: doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług
- miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Zatem w przypadku świadczenia usługi innej niż wskazanej 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n ustawy o podatku od towarów i usług, na rzecz podmiotów będących podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności, jeżeli usługa jest świadczona dla tego miejsca.
W przypadku zaś świadczenia usługi innej niż wskazana w art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n ustawy, na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem, o którym mowa w art. 28a ustawy, miejscem świadczenia usługi jest państwo siedziby usługodawcy (w sytuacji gdy usługa jest świadczona z państwa siedziby usługodawcy).
Jednym z wyjątków, o których mowa powyżej, są usługi doradcze świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej. W takiej sytuacji miejscem świadczenia jest to miejsce gdzie podmioty te posiadają siedzibę działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo Fundacją, która podpisała umowę z EBOR i w ramach tej usługi świadczą Państwo usługi doradcze. Usługi są świadczone na rzecz miejsca siedziby usługobiorcy, która znajduję sie w Wielkiej Brytanii.
Z uwagi na fakt, że usługa którą Państwo świadczą, to usługa doradcza, oraz to, że usługa ta jest świadczona dla miejsca znajdującego sie poza terytorium Unii Europejskiej bez znaczenia dla sprawy jest status usługobiorcy (czy jest on podatnikiem czy też nie). Zarówno w sytuacji gdyby usługobiorca był podatnikiem oraz w sytuacji gdyby nim nie był, przy świadczeniu usług doradczych dla miejsca znajdującego się poza terytorium Unii Europejskiej, miejscem świadczenia będzie terytorium siedziby usługobiorcy.
Skoro świadczą Państwo usługi doradcze dla miejsca siedziby usługobiorcy, które znajduje się poza terytorium Unii Europejskiej, to miejscem świadczenia tej usługi doradczej jest Wielka Brytania.
W konsekwencji świadczone przez Państwa usługi doradcze nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju. O sposobie opodatkowania tego świadczenia decydują przepisy obowiązujące w miejscu opodatkowania usługi.
Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right