Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.786.2022.2.MN

Prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur za administrowanie cmentarzy komunalnych

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur za administrowanie cmentarzy komunalnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 grudnia 2022 r. (wpływ 23 grudnia 2022 r.) oraz pismem z 2 stycznia 2023 r. (data wpływu 3 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest właścicielem cmentarzy komunalnych w miejscowościach B. i R.

Cmentarze są administrowane w imieniu Gminy przez Firmę Zewnętrzną (dalej: Zarządca cmentarzy) na podstawie umowy o administrowanie i utrzymanie cmentarzy komunalnych w B. i R. Dodatkowo Gmina wskazuje, iż Zarządca cmentarzy wyłaniany jest w postępowaniu przetargowym w związku z tym Gmina pragnie podkreślić, że wysokość wynagrodzenia Zarządcy cmentarzy będzie uwzględniać realia rynkowe.

Do zadań objętych przedmiotem umowy o administrowanie cmentarzami należy między innymi: zapewnienie możliwości odwiedzania grobów, udostępnienie terenu cmentarzy w godzinach od 7.00 do 15.00 w każdy dzień roboczy, na potrzeby wykonania pochówków i prac kamieniarskich oraz w innych terminach na potrzeby wykonania pochówków zgodnie z terminami pogrzebów, zapewnienie biura na potrzeby obsługi klienta i prowadzenie spraw administracyjnych przez 8 godzin dziennie w dni robocze, przestrzeganie zapisów regulaminu w zakresie obowiązków określonych dla podmiotu obsługującego cmentarze oraz nadzór nad przestrzeganiem przez osoby i podmioty trzecie Uchwały nr xxx Rady Miejskiej w B. z dnia 20 października 2004 r. w sprawie ustalenia regulaminu cmentarzy komunalnych w B., bieżące prowadzenie dokumentacji cmentarzy w tym elektronicznych ksiąg cmentarnych, udzielanie informacji dotyczących lokalizacji grobów i miejsc rezerwowych, prowadzenie racjonalnej gospodarki miejscami grzebalnymi, zarządzanie obiektami zlokalizowanymi na terenie cmentarzy w tym wykonywanie przeglądów okresowych obiektów i prowadzenie książek obiektów, wyznaczanie miejsc pochówku, naliczanie, pobieranie i prowadzenie ewidencji opłat za usługi cmentarne. Do opłat za usługi cmentarne należą m.in.: opłaty za miejsca grzebalne na okres 20 lat za grób ziemny pojedynczy, rodzinny, grób ziemny dla trumny ze zwłokami dziecka do 6 lat, grób ziemny urnowy, grób murowany (grobowiec), opłaty za przedłużenie ważności grobu na dalsze 20 lat dla grobów ziemnych pojedynczych, rodzinnych dla dziecka, urnowy, grób murowany, opłaty za ekshumację zwłok i szczątków, opłaty za korzystanie z cmentarzy i urządzeń cmentarnych, opłata za wynajęcie kaplicy cmentarnej, opłaty eksploatacyjne oraz za wjazd samochodem na teren cmentarzy.

Z tytułu wyżej opisanej działalności Zarządca cmentarza w imieniu Gminy wystawia/wystawiać będzie faktury VAT opodatkowując wykonywane czynności stawką 8%. Gmina wskazuje również, że ww. usługi są/będą świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych pomiędzy Zarządcą cmentarzy a odbiorcami usług. Umowy takie nie mają formy pisemnej lecz ustną formę jaka jest wystarczająca przy zawieraniu umów o charakterze adhezyjnym, gdzie treść i warunki świadczenia Gminy jest ustalona, a mieszkańcy mogą jedynie przystąpić do takiej umowy informując Zarządcę cmentarzy o potrzebie wyświadczenia usługi w szczególności w zamian za świadczoną usługę są/będą pobierane opłaty określone w Zarządzeniu nr xxx Burmistrza B. z dnia 19.12.2018 r. w sprawie ustalenia opłat z tytułu korzystania z cmentarzy komunalnych w B. Zarządzenie Burmistrza precyzuje również jakiego rodzaju świadczenia oferuje Gmina i w jakiej wysokości pobierane są/będą opłaty za usługi cmentarne.

Wszelkie podejmowane przez Zarządcę czynności w zakresie usług cmentarnych są wykonywane w imieniu Gminy i na jej rzecz, które Gmina rozlicza w swoich skonsolidowanych rozliczeniach VAT wykazując podatek należny z tego tytułu.

Prowadzenie cmentarzy gminnych należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 t. j.), tj. do zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, które obejmują sprawy cmentarzy gminnych. W związku z wykonywaniem przez Zarządcę cmentarzy wskazanych powyżej usług administrowania cmentarzami dla Gminy B., Gmina na podstawie zawartej umowy nr xxx z dnia 30.12.2021 r. z Zarządcą cmentarzy jest zobowiązana do zapłaty wynagrodzenia należnego z tego tytułu. Zarządca wystawia/ będzie wystawiał na Gminę faktury VAT z wykazaną kwotą podatku za usługi związane z administrowaniem cmentarzami komunalnymi.

Gmina podkreśla, że wydatki objęte niniejszym wnioskiem dotyczą tylko i wyłącznie cmentarzy komunalnych, na których świadczone są odpłatne usługi cmentarne. W szczególności nie są to wydatki o charakterze ogólnym, które dotyczyłyby wszystkich nieruchomości gminnych.

W uzupełnieniu do wniosku odpowiadając na zadane w wezwaniu przez Organ pytanie: „Czy cmentarze komunalne, za administrowanie których otrzymujecie Państwo fakturę, są wykorzystywane wyłącznie do świadczenia przez Gminę (w imieniu Gminy przez Zarządcę) czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług tj. są wykorzystywane wyłącznie do świadczenia odpłatnych usług cmentarnych opodatkowanych podatkiem VAT? Jeśli nie, to z jakimi jeszcze czynnościami wykonywanymi przez Gminę ww. cmentarze komunalne będą związane?” Wskazali Państwo, że usługi na cmentarzach komunalnych, za które Gmina otrzymuje fakturę za administrowanie są wyłącznie czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Usługi administrowania cmentarzy będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Nabywane usługi administrowania cmentarzami przyporządkowane będą w całości do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Gmina jest / będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości od wydatków z faktur za administrowanie cmentarzy komunalnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi natomiast, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Natomiast, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, za podatników VAT uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zdaniem Gminy od wydatków poniesionych na faktury za administrowanie cmentarzami komunalnymi można odliczyć VAT w pełnej wysokości. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tj. z czynnościami, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik - aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego - nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Zdaniem Gminy w analizowanym przypadku skoro usługi cmentarne są opodatkowane a Zarządca cmentarzy wystawia faktury i zawiera umowy o charakterze cywilnoprawnym to mamy tu do czynienia z działalnością gospodarczą. W konsekwencji, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie przysługuje / będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z fakturami za administrowanie cmentarzami.

Ponadto Gmina podkreśla, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej / mniej korzystnie niż pozostałe podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących do realizacji tej sprzedaży. Skoro bowiem Gmina jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, zobowiązana jest/będzie do zapłaty podatku VAT należnego z tytułu świadczonych usług cmentarnych, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z administrowaniem cmentarzami.

Podsumowując powyższe, Gmina stoi na stanowisku, iż w związku z wykonywaniem przez nią usług cmentarnych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przysługuje / przysługiwać jej będzie prawo do pełnego odliczenia VAT od faktur za administrowanie cmentarzami komunalnymi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Należy nadmienić, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. 

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 13 powoływanej ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest właścicielem cmentarzy komunalnych w miejscowościach B. i R. Cmentarze są administrowane w imieniu Gminy przez Firmę Zewnętrzną (Zarządca cmentarzy) na podstawie umowy o administrowanie i utrzymanie cmentarzy komunalnych w B. i R. Z tytułu wyżej opisanej działalności Zarządca cmentarza w imieniu Gminy wystawia/wystawiać będzie faktury VAT opodatkowując wykonywane czynności stawką 8%. Usługi na cmentarzach komunalnych, są wyłącznie czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Za administrowanie cmentarzami otrzymujecie Państwo faktury VAT. Usługi administrowania będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i będą do nich w całości przyporządkowane.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia VAT naliczonego w pełnej wysokości od wydatków udokumentowanych fakturami za administrowanie cmentarzy komunalnych.

Odnosząc się do powyższego zaznaczyć trzeba, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Stoicie Państwo na stanowisku, że w związku z wykonywaniem przez Gminę usług cmentarnych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług prawo do pełnego odliczenia podatku VAT z faktur za administrowanie Państwu przysługuje / przysługiwało będzie.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Państwa opis sprawy w tym udzielone wyjaśnienia potwierdzić należy, że skoro usługi na cmentarzach komunalnych za które otrzymujecie faktury za administrowanie są wyłącznie czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a nabywane usługi będą wyłącznie z nimi związane, to w tej sytuacji Gmina jest/będzie uprawniona do odliczenia z tego tytułu podatku VAT w pełnej wysokości.

Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało, pod warunkiem niewystąpienia przesłanek wykluczających odliczenie podatku naliczonego, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone.

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zaznaczyć należy, że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, w szczególności na informacji, że usługi na cmentarzach komunalnych, za które otrzymujecie Państwo fakturę za administrowanie są wyłącznie dla Gminy czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz, że usługi administrowania cmentarzy będą związane wyłącznie z nimi, a Gmina dokona ich przyporządkowania w całości do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny w szczególności gdy cmentarze będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, niniejsza interpretacja traci swoją ważność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00