Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.232.2022.3.MAZ
Obowiązek wykazywania w deklaracjach podatkowych gazu LPG objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie
Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 22 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku wykazywania w deklaracjach podatkowych gazu LPG objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, wpłynął 18 października 2022 r. Uzupełnili go Państwo w zakresie opłaty od wniosku pismem z 19 października 2022 r. (wpływ 20 października 2022 r.) oraz w zakresie pełnomocnictwa do reprezentowania Spółki – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 19 grudnia 2022 r. (wpływ 19 grudnia 2022 r.) oraz 2 stycznia 2023 r. (wpływ 2 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie obrotu paliwami ciekłymi (w tym m.in. gazem płynnym LPG), oraz podatnikiem akcyzy z tytułu dokonywania czynności opodatkowanych, których przedmiotem jest gaz płynny LPG (o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00). Przykładem czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym realizowanych przez Wnioskodawcę jest wyprowadzanie tego gazu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze składów podatkowych na cele napędowe. Z tego tytułu Wnioskodawca rozlicza należny podatek akcyzowy oraz składa miesięczne deklaracje AKC-4 wraz z załącznikami, w tym wraz z załącznikiem AKC-4J (Podatek akcyzowy od gazu do napędu silników spalinowych), zgodnie z art. 21 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.
W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca dokonuje również czynności, których przedmiotem jest gaz płynny LPG, a które na mocy przepisów ustawy o podatku akcyzowym korzystają ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie lub zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie. Przykładami takich czynności jest wyprowadzenie tego gazu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze składów podatkowych na cele opałowe przy zachowaniu warunków stosowania zwolnienia z akcyzy (zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy) lub wyprowadzanie tego gazu ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na cele inne niż napędowe oraz inne niż opałowego – przy zachowaniu warunków stosowania zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie (zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy).
Istota zagadnienia prezentowanego przez Spółkę w niniejszym wniosku dotyczy sposobu prezentowania ilości gazu płynnego LPG objętego zwolnieniem z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, w deklaracjach wynikających z przepisów akcyzowych, tj. do rozstrzygnięcia, czy ilości te powinny być ujmowane w składanych przez Wnioskodawcę miesięcznych deklaracjach AKC-4 (oraz w załączniku AKC-4J), czy też zasadne jest składanie przez Wnioskodawcę deklaracji, o których mowa w art. 24e ustawy o podatku akcyzowym.
Pytanie
Czy w przedstawionym opisie stanu faktycznego [zdarzenia przyszłego], w sytuacji gdy Wnioskodawca składa jako podatnik akcyzy miesięczne deklaracje AKC-4 wraz z załącznikami (w tym AKC-4J), zgodnie z art. 21 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz jednocześnie dokonuje on czynności dotyczących gazu LPG, które na mocy przepisów akcyzowych korzystają ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie (np. art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy) oraz z zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie (np. art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy), czy ilości gazu LPG objęte zwolnieniem z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie powinny być wykazywane w tych deklaracjach miesięcznych, czy też powinny być wykazywane w deklaracjach kwartalnych (AKC-KZ), o których mowa w art. 24e ustawy o podatku akcyzowym?
W przedstawionym opisie stanu faktycznego [zdarzenia przyszłego], w sytuacji, gdy Wnioskodawca składa jako podatnik akcyzy miesięczne deklaracje AKC-4 wraz z załącznikami (w tym AKC-4J), zgodnie z art. 21 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz jednocześnie dokonuje on czynności dotyczących gazu LPG, które na mocy przepisów akcyzowych korzystają ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie (np. art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy) oraz z zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie (np. art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy), ilości gazu LPG objęte zwolnieniem z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, powinny być wykazywane wyłącznie w tych deklaracjach miesięcznych, bez konieczności ich wykazywania w deklaracjach kwartalnych (AKC-KZ), o których mowa w art. 24e ustawy o podatku akcyzowym.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
W ocenie Wnioskodawcy prawidłowość jego stanowiska wynika wprost z art. 24e ust. [1 i] 1a ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym:
1. W zakresie wyrobów akcyzowych:
1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
1a. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.
Zatem z ust. 1a cytowanego przepisu jednoznacznie wynika, iż intencją ustawodawcy było, aby do składania deklaracji kwartalnej AKC-KZ były [obowiązane] tylko te podmioty, które w ogóle nie składają deklaracji miesięcznych (AKC-4). Jeśli natomiast dany podmiot składa deklaracje miesięczne (AKC-4), wówczas ilości wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, powinny być wykazywane wyłącznie w tych deklaracjach miesięcznych.
Co prawda nieznaczne wątpliwości może budzić treść art. 21 ust. 3 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym, przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 albo art. 78 ust. 1 pkt 3b.
Zatem pozornie można by odnieść wrażenie, iż powyższe regulacje czytane łącznie wyłączają swoje wzajemne stosowanie. Niemniej w ocenie Wnioskodawcy prawidłowa interpretacja art. 21 ust. 3 pkt 1a powinna skutkować konkluzją, iż miesięcznej deklaracji nie należy składać tylko i wyłącznie, jeśli jedynymi wyrobami akcyzowymi, stanowiącymi przedmiot czynności u danego podatnika byłyby wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie lub wyroby akcyzowe opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie. Jeśli natomiast dany podmiot (tak jak ma to miejsce w przypadku Wnioskodawcy) dokonuje zarówno czynności opodatkowanych efektywną stawką akcyzy, jak również czynności zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie lub opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie, wówczas czynności te (tym samym ilości wyrobów akcyzowych im odpowiadające) powinny być ujmowane i wykazywane wyłącznie w deklaracjach miesięcznych AKC-4 (w wypadku Wnioskodawcy łącznie z załącznikiem AKC-4J).
Powyższe wynika zarówno z konstrukcji samych deklaracji miesięcznych, w których po zmianach wprowadzonych w związku z wejściem w życie art. 24e (deklaracji kwartalnych), gdzie w części C. wskazano na „zwolnienia i obniżenia”, jak również w końcowej części deklaracji, gdzie wprost zawarto odniesienie do możliwości stosowania zwolnienia z akcyzy do ujmowanych w deklaracji ilości wyrobów akcyzowych.
Stanowisko to zostało również potwierdzone w oficjalnych interpretacjach MF – Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Tytułem przykładu Wnioskodawca wskazuje na interpretację z dnia 09.08.2021 r., (0111-KDIB3-3.4013.141.2021.1.JS), w której wskazano:
„Zatem w przypadku podatników prowadzących działalność wyłącznie w obszarze wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy (czyli w przypadkach, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy) - składają oni deklarację kwartalną w trybie tego przepisu szczególnego. Natomiast podatnicy, którzy dokonują czynności zarówno w zakresie wyrobów akcyzowych opodatkowanych pozytywną stawką akcyzy, jak i w zakresie wyrobów, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy - będą obowiązani jedynie do składania deklaracji na dotychczasowych zasadach zgodnie z art. 21 ust. 1 i 2 ustawy, ale nie będą mieć obowiązku składania deklaracji kwartalnych”.
Tożsame konkluzje wynikają z komunikatów dostępnych na stronach Ministerstwa Finansów - por.: https://www.podatki.gov.pl/akcyza/wyjasnienia/skladanie-deklaracji-akcyzowych-od-1-lipca-2021-r- aktualizacja-o-zmiany-wprowadzone-rozporzadzeniem-z-17-grudnia-2021-r/
„Deklaracje kwartalne składają m.in.:
- podmioty prowadzące składy podatkowe, które mają do zadeklarowania wyłącznie wyroby zwolnione od akcyzy lub objęte zerową stawką akcyzy,
- podmioty nieprowadzące składów podatkowych dokonujące czynności podlegających opodatkowaniu w zakresie wyłącznie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy”.
Mając na uwadze całość przedstawionej argumentacji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w sytuacji, gdy Spółka składa jako podatnik akcyzy miesięczne deklaracje AKC-4 wraz z załącznikami (w tym AKC-4J), zgodnie z art. 21 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym oraz jednocześnie dokonuje ona czynności dotyczących gazu LPG, które na mocy przepisów akcyzowych korzystają ze zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie (np. art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy) oraz z zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie (np. art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy) – ilości gazu LPG objęte zwolnieniem z akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie powinny być wykazywane wyłącznie w tych deklaracjach miesięcznych, bez konieczności ich wykazywania w deklaracjach kwartalnych (AKC-KZ), o których mowa w art. 24e ustawy o podatku akcyzowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:
objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.
Pod pozycją 28 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2711 został wymieniony gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.
Pod pozycja 21 załącznika nr 2 do ustawy, stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, pod kodem ex CN 2711 został wymieniony gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.
Przy czym oznaczenie „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Jak stanowi art. 21 ust. 2 ustawy:
W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
Stosownie do art. 21 ust. 3 pkt 1a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 albo art. 78 ust. 1 pkt 3b.
Na mocy art. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r., poz. 2707; dalej jako: „ustawa zmieniająca”), art. 21 ust. 3 pkt 1a ustawy otrzymał brzmienie obowiązujące od 1 stycznia 2023 r., zgodnie z którym:
Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1.
Jak stanowi art. 24e ust. 1 ustawy:
W zakresie wyrobów akcyzowych objętych:
1)zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
W myśl z art. 24e ust. 1a ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2022 r.:
W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1.
Zgodnie z art. 24e ust. 1a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r., nadanym przez art. 1 pkt 9 lit. a ustawy zmieniającej:
W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.
Wzory deklaracji określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 2436, ze zm.).
Państwa wątpliwość dotyczy obowiązku wykazywania w deklaracjach podatkowych gazu LPG objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Co do zasady wyrażonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest zobowiązany składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru – za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy (chyba, że przepisy szczególne stanowią inaczej). Natomiast w przypadku stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 21 ust. 2 pkt 1 ustawy, podatnik składa deklaracje podatkowe za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
Z kolei obowiązek składania kwartalnych deklaracji podatkowej wynika z art. 24e ustawy. Obowiązek składania deklaracji przez podatników za okres kwartalny (formularz AKC-KZ), co do zasady, dotyczy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, a także wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy, wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne. Jeśli podatnik, z uwagi na dokonywanie czynności związanych z wyrobami akcyzowymi, składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane właściwą stawką akcyzy, stawką zerową lub wyroby zwolnione od akcyzy, to takich podatników – na mocy wyłączenia zawartego w art. 24e ust. 1a ustawy – obowiązek składania deklaracji kwartalnych nie będzie dotyczył.
Jak z powyższego wynika, obowiązek składania deklaracji podatkowej w okresach kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy, jest konsekwencją braku obowiązku składania deklaracji miesięcznych dla wyrobów akcyzowych.
W opisie zdarzenia przyszłego Spółka podała, że jest podatnikiem akcyzy z tytułu dokonywania czynności opodatkowanych, których przedmiotem jest gaz płynny LPG (o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00). Przykładem tych czynności opodatkowanych, realizowanych przez Wnioskodawcę, jest wyprowadzanie tego gazu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze składów podatkowych na cele napędowe. Z tego tytułu Wnioskodawca rozlicza należny podatek akcyzowy oraz składa miesięczne deklaracje AKC-4, zgodnie z art. 21 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Wnioskodawca dokonuje również czynności, których przedmiotem jest gaz płynny LPG, a które na mocy przepisów ustawy o podatku akcyzowym korzystają ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie lub z zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie. Przykładowo jest to wyprowadzenie tego gazu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze składów podatkowych na cele opałowe przy zachowaniu warunków stosowania zwolnienia z akcyzy (zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy) lub wyprowadzanie tego gazu ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na cele inne niż napędowe oraz inne niż opałowego – przy zachowaniu warunków stosowania zerowej stawki akcyzy ze względu na przeznaczenie (zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy).
Z uwagi na przedstawiony opis zdarzenia oraz przepisy regulujące obowiązki w zakresie składania deklaracji podatkowych należy zauważyć, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do składania deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 ustawy. Spółka, dokonując czynności opodatkowanych (np. wyprowadzenia gazu płynnego LPG ze składów podatkowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy), jako podatnik akcyzy, składa bowiem deklaracje podatkowe wg ustalonego wzoru za miesięczne okresy rozliczeniowe. Tym samym składając deklaracje miesięczne, składające się z formularza głównego i formularzy w zakresie poszczególnych grup wyrobów akcyzowych, wobec których wystąpi obowiązek deklaracyjny, Spółka będzie zobowiązana do wykazania w nich wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na przeznaczenie. Zatem tych wyrobów Spółka nie będzie wykazywała dodatkowo w deklaracjach kwartalnych.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ zastrzega, że prawidłowość zastosowania zwolnienia od akcyzy oraz zerowej stawki akcyzy dla wyrobów akcyzowych, których dotyczy wniosek, nie jest przedmiotem interpretacji. Przedstawiony we wniosku fakt zwolnienia od akcyzy oraz zastosowania zerowej stawki akcyzy przyjęto jako elementy opisu zdarzenia przyszłego.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, ściśle w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
• w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
• w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right