Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.623.2022.2.BJ
W zakresie spełnienia przez Wnioskodawcę warunków do korzystania z określonej w art. 18ee ustawy o CIT, tzw. ulgi sponsoringowej
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie spełnienia przez Wnioskodawcę warunków do korzystania z określonej w art. 18ee ustawy o CIT, tzw. ulgi sponsoringowej.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 28 listopada 2022 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.623.2022.1.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 6 grudnia 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na sprzedaży i montażu instalacji fotowoltaicznych na domach jednorodzinnych, nie uzyskuje zysków ze źródeł kapitałowych.
W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca zawarł Umowę o świadczenie usług marketingowo-sponsoringowych z dnia (...) lipca 2021 r. z Miejskim Klubem Sportowym „X” Spółka Akcyjna (dalej: Klub). Klub jest spółką kapitałową niedziałającą w celu generowania zysku (organizacja non-profit), a realizującą cele statutowe polegające na działalności w zakresie sportu i kultury fizycznej oraz ochrony i promocji zdrowia, w tym w szczególności poprzez organizowanie i prowadzenie drużyny piłkarskiej w różnych kategoriach wiekowych, organizowanie i prowadzenie szkoleń sportowych, organizowanie i uczestniczenie w piłkarskich imprezach sportowych, zapewnianie warunków do uprawiania sportu piłkarskiego, propagowanie kultury fizycznej i sportu, w szczególności sportu piłkarskiego, propagowanie potencjału sportowego oraz pozytywnego wizerunku miasta, kształtowanie harmonijnego rozwoju psychofizycznego, wychowania, doskonalenia uzdolnień i sprawności fizycznej człowieka, a także dla zachowania oraz przywracania jego zdrowia. Klub prowadzi działalność gospodarczą, z której zyski w całości przeznaczane są na realizację celu wskazanego w statucie Klubu.
W ramach wskazanej umowy Klub zobowiązany jest do szeregu czynności polegających na:
1)zamieszczeniu logo (znaku towarowego) Sponsora na przedniej części koszulek meczowych I zespołu Klubu, używanych w oficjalnych rozgrywkach, w miejscu udostępnionym na reklamy sponsorów Klubu pod dolną krawędzią wszycia rękawa koszulki, zgodnie z Regulaminem Rozgrywek Piłkarskich o Mistrzostwo I ligi,
2)nadanie Sponsorowi oficjalnego tytułu: „Sponsora Głównego X” na czas obowiązywania umowy,
3)wyrażenie zgody na korzystanie przez Sponsora z informacji o przynależności do Klubu Biznesu X w działaniach marketingowych Sponsora, z zastrzeżeniem wyrażenia przez Klub każdorazowej uprzedniej zgody na ewentualne użycie logo (znaku towarowego) Klubu,
4)zamieszczenie logo (znaku towarowego) Sponsora z aktywnym hiperłączem (linkiem) do strony internetowej Sponsora na oficjalnej stronie internetowej Klubu w zakładce Sponsorzy,
5)zamieszczenie logo (znaku towarowego) Sponsora w materiałach reklamowych i informacyjnych drukowanych przez Klub w trakcie obowiązywania umowy, w szczególności na plakatach meczowych i sezonowych plakatach I zespołu Klubu,
6)zamieszczenie logo (znaku towarowego) Sponsora na biletach i karnetach na mecze organizowane przez Klub, dodrukowywanych po zawarciu niniejszej umowy,
7)zamieszczenie informacji o nawiązaniu współpracy przez Sponsora z Klubem w formie newsa wraz z materiałem wideo, dotyczącym nawiązania współpracy i Sponsora, na oficjalnej stronie internetowej Klubu,
8)zamieszczenie informacji o nawiązaniu współpracy przez Sponsora z Klubem w klubowych kanałach social media (...),
9)zamieszczenie informacji o nawiązaniu współpracy przez Sponsora z Klubem w formie komunikatu prasowego w serwisie (...),
10)dodanie informacji o nawiązaniu współpracy przez Sponsora z Klubem w formie powiadomienia PUSH w aplikacji klubowej X,
11)umożliwienie Sponsorowi zamieszczenia, w uzgodnionej formie i terminach, materiałów promocyjno-informacyjnych na oficjalnej stronie internetowej Klubu, w klubowych kanałach social media (...) i/lub w formie powiadomienia PUSH w aplikacji klubowej X,
12)umożliwienie Sponsorowi raz w trakcie obowiązywania umowy przeprowadzenia eventu marketingowego z udziałem jednego piłkarza Klubu, po ustaleniu terminu i szczegółu eventu z Klubem, jeżeli obowiązujący reżim sanitarny umożliwi udział piłkarza w takim evencie,
13)zamieszczenie logo (znaku towarowego) Sponsora na wyświetlaczu elektronicznym na Stadionie Miejskim, zwanym dalej „Stadionem”, na tablicy wyników, podczas meczów I zespołu organizowanych przez Klub,
14)wyemitowanie reklamy Sponsora na bandach LED okalających płytę boiska, podczas meczów organizowanych przez Klub na Stadionie i transmitowanych w telewizji, w wymiarze 6-minutowym, tj. 24 x 15 sekund, z zastrzeżeniem przekazania - Klubowi treści reklamowej Sponsora w terminie i formacie wymaganym przez Klub,
15)umieszczenie dwóch banerów reklamowych Sponsora (o wymiarach 6m x 1m oraz 3m x 1m) na bandach okalających płytę boiska na Stadionie wzdłuż trybuny B lub D na Stadionie, w drugim rzędzie telewizyjnym,
16)reklamowanie Sponsora w komunikacie spikerskim bądź jinglu reklamowym przed i w przerwie meczów i zespołu organizowanych przez Klub na Stadionie,
17)umożliwienie Sponsorowi zamieszczenia logo (znaku towarowego) Sponsora na ściankach medialnych używanych podczas wywiadów i konferencji prasowych w trakcie meczów organizowanych przez Klub na Stadionie,
18)umożliwienie Sponsorowi wystawienia roll'upa firmowego w strefie VIP na Stadionie podczas meczów I zespołu organizowanych przez Klub,
19)umożliwienie Sponsorowi otrzymania 3 karnetów na Trybunę A (sektor VIP) na każdą rundę rozgrywkową w trakcie obowiązywania umowy oraz karty parkingowej umożliwiającej wjazd na parking, na mecze organizowane przez Klub na Stadionie, pod warunkiem umożliwienia udziału kibiców na meczach piłkarskich w obowiązującym reżimie sanitarnym oraz spełnienia wymogów określonych w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych, w szczególności podania Klubowi określonych danych osobowych w zakreślonym przez Klub terminie,
20)umożliwienie Sponsorowi otrzymania 10 biletów zwykłych (poza sektorem VIP) na mecze I zespołu organizowane przez Klub na Stadionie w trakcie obowiązywania umowy, pod warunkiem umożliwienia udziału kibiców na meczach piłkarskich w obowiązującym reżimie sanitarnym oraz spełnienia wymogów określonych w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych, w szczególności podania Klubowi określonych danych osobowych w zakreślonym przez Klub terminie,
21)umożliwienie Sponsorowi udziału w spotkaniach biznesowych organizowanych przez Klub Biznesu X oraz innych spotkaniach okolicznościowych i eventach organizowanych z myślą o przedsiębiorcach przez Klub Biznesu X, z zastrzeżeniem, że udział we wskazanych spotkaniach/eventach może wiązać się z dodatkową odpłatnością,
22)umożliwienie Sponsorowi wystawienia roll'upa firmowego podczas spotkań biznesowych organizowanych przez Klub Biznesu X,
23)umożliwienie Sponsorowi prezentacji swojej oferty, w uzgodnionej formie i terminie, podczas spotkań biznesowych organizowanych przez Klub Biznesu X,
24)Umożliwienie Sponsorowi wymiany doświadczeń i nawiązywania kontaktów biznesowych w ramach spotkań przedsiębiorców organizowanych przez Klub Biznesu X,
25)umożliwienie Sponsorowi kolportowania ulotek reklamowych Sponsora podczas meczów I zespołu organizowanych przez Klub na Stadionie, w kasach i na trybunach, po wcześniejszym uzgodnieniu z Klubem,
26)przekazanie gadżetów klubowych (koszulka z nazwą firmy Sponsora, szalik, kubek) po podpisaniu umowy,
27)przyznanie Sponsorowi wystawianego przez Klub certyfikatu biznesowego potwierdzającego współpracę z Klubem na podstawie niniejszej umowy.
W zamian za czynności wskazane powyżej Wnioskodawca zobowiązany jest do zapłaty na rzecz Klubu miesięcznego wynagrodzenia, w okresie obowiązywania umowy, w terminie 14 dni od wystawienia faktury przez Klub.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 6 grudnia 2022 r. Wnioskodawca wskazał, że:
Miejski Klub Sportowy „X” (dalej: Klub) jest spółką akcyjną niedziałającą w celu osiągania zysku i przeznacza całość dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej na realizację celów statutowych oraz nie przeznacza zysku do podziału między swoich akcjonariuszy i pracowników. Cele statutowe Spółki polegają na działalności w zakresie sportu i kultury fizycznej oraz ochrony i promocji zdrowia, w tym w szczególności poprzez organizowanie i prowadzenie drużyny piłkarskiej w różnych kategoriach wiekowych, organizowanie i prowadzenie szkoleń sportowych, organizowanie i uczestniczenie w piłkarskich imprezach sportowych, zapewnianie warunków do uprawiania sportu piłkarskiego, propagowanie kultury fizycznej i sportu, w szczególności sportu piłkarskiego, propagowanie potencjału sportowego oraz pozytywnego wizerunku miasta, kształtowanie harmonijnego rozwoju psychofizycznego, wychowania, doskonalenia uzdolnień i sprawności fizycznej człowieka, a także dla zachowania oraz przywracania jego zdrowia, które jednocześnie spełniają definicję działalności pożytku publicznego wskazaną w art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Klub jako podmiot niedziałający w celu osiągnięcia zysku, jako klub sportowy może otrzymywać dotację celową na realizację celu publicznego wskazanego w art. 27 ust. 2 zgodnie z przepisami art. 127 ust. 1 lit. c) lub e) ustawy o finansach publicznych oraz zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie.
Umowa pomiędzy Wnioskodawcą a Klubem została zawarta na okres od (...) lipca 2021 r. do (...) czerwca 2022 r.
Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę, Klub ponosi wydatki na realizację wszystkich celów wskazanych w art. 28 ust. 2 pkt 1) do 5) ustawy o sporcie, za wyjątkiem finansowania stypendiów sportowych.
Zawodnicy I zespołu Klubu, na dzień sporządzenia niniejszego pisma, uczestniczący w rozgrywkach) oraz II zespołu (rezerwy Klubu obecnie uczestniczą w rozgrywkach III ligi) są związani z Klubem kontraktami o profesjonalne uprawianie piłki nożnej. Wyróżniający się zawodnicy młodzieżowi również otrzymują oferty związania się z Klubem kontraktem profesjonalnym, jednakże zgodnie z odpowiednimi regulacjami związkowymi jest to możliwe nie wcześniej niż po ukończeniu przez nich 15 roku życia.
Przy Klubie prowadzona jest Akademia Piłkarska X, która jest projektem społecznym, skierowanym do dzieci i młodzieży przede wszystkim z okolic. Akademia zapewnia młodym zawodnikom kompleksowe zajęcia treningowe pod okiem wykwalifikowanej kadry szkoleniowej (trenerzy z licencjami UEFA) i udział w rozgrywkach pod egidą Polskiego Związku Piłki Nożnej ((...) grup rozgrywkowych). W Akademii Piłkarskiej X szkoli się zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę, blisko (...) młodych piłkarzy i piłkarek. Ważnym elementem Klubu jest funkcjonująca w bliskiej korelacji z Akademią Szkoła Mistrzostwa Sportowego X (piłkarska szkoła podstawowa oraz liceum), dzięki czemu szkolenie piłkarskie odbywa się nie tylko w Klubie, ale również w szkole podczas zajęć wychowania fizycznego.
Istotą funkcjonowania Akademii jest ponadto bliska współpraca z innymi szkołami i przedszkolami, jak również z wieloma szkółkami i akademiami szkolącymi młodych piłkarzy z regionu, co jeszcze bardziej podkreśla lokalny i edukacyjny charakter tego projektu. Dla uczniów spoza miejscowości Akademia utrzymuje (...) miejsc noclegowych w klubowej bursie, gdzie całodobową opiekę nad młodzieżą pełni wykwalifikowana kadra wychowawców, a wydawane dzieciom posiłki są nadzorowane przez dietetyka sportowego. Cały proces szkolenia w Akademii jest oparty o wykwalifikowanych trenerów, trenerów bramkarzy, asystentów trenerów, wsparty sztabem medycznym oraz działem analizy i skautingu na potrzeby Akademii. Akademia Piłkarska X stara się wyrównywać szanse dla wszystkich dzieci - przewiduje w szczególności program wsparcia zawodników z rodzin o trudnej sytuacji materialnej oraz kontrakty i profesjonalną ścieżkę rozwoju dla najbardziej uzdolnionych graczy.
Najlepsi młodzi piłkarze Akademii występują w reprezentacjach w swoich rocznikach, a także są powoływani na konsultacje juniorskich reprezentacji Polski. Celem Klubu jest doprowadzenie, za pośrednictwem prowadzonych na szeroką skalę szkoleń dzieci i młodzieży w perspektywie najbliższych kilku lat, do wprowadzenia wychowanków także do pierwszej drużyny, która obecnie jest sportową wizytówką. Kluczowym elementem funkcjonowania całej Akademii Piłkarskiej X jest rozwój bazy szkoleniowo-treningowej, dzięki której Klub będzie mógł znacznie efektywniej rozwijać umiejętności piłkarskie dzieci i młodzieży w kategoriach juniorów, trampkarzy, młodzików, orlików, żaków i skrzatów, uczestniczących w rozgrywkach wszystkich klas (Centralna Liga, Liga Wojewódzka, Klasa Okręgowa, Klasa Terenowa, Liga Turniejowa). Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę, Klub regularnie dokonuje nakładów inwestycyjnych w dostępną przestrzeń infrastrukturalną, a ponadto planuje rozbudowę bazy szkoleniowej Akademii Piłkarskiej X, obejmującą przebudowę trzech boisk do piłki nożnej, budowę budynku sanitarno-szatniowego oraz budowę urządzań budowlanych i infrastruktury towarzyszącej. Podstawowym celem przedsięwzięcia przebudowy boisk piłkarskich jest poprawa warunków treningowych i rozgrywkowych zawodników grup młodzieżowych i dziecięcych Akademii Piłkarskiej X poprzez umożliwienie całorocznego korzystania z obiektu, uwzględniając możliwość trenowania w godzinach popołudniowych i wieczornych. Natomiast celem przedsięwzięcia budowy budynku sanitarno-szatniowego jest zapewnienie zaplecza dla bazy szkoleniowej i treningowej w postaci szatni, sanitariatów oraz pomieszczeń funkcyjnych. Zgodnie z informacjami posiadanymi przez Wnioskodawcę, organizacja finansowa Klubu opiera się na budżecie, w którym szczegółowo planowane są wydatki i ich finansowanie. Prognozy finansowe Klubu, sporządzane na poszczególne sezony rozgrywkowe, podlegają badaniom przez biegłych rewidentów, a następnie nadzorowi w ramach procesu licencyjnego Polskiego Związku Piłki Nożnej, z uwagi na okoliczność, iż Klub uczestniczy w rozgrywkach o mistrzostwo centralnych, najwyższych klas rozgrywkowych w piłce nożnej. Co do zasady, za wyjątkiem dofinansowań celowych, Klub nie przypisuje wpływu z konkretnego źródła przychodu do konkretnego wydatku.
W związku z powyższym, zważywszy na charakter i zakres działalności Klubu, należy uznać, że wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na Klub, zostały wydatkowane na cele wskazane w art. 28 ust. 2 pkt 1) do 5) ustawy o sporcie.
Wydatki poniesione na finansowanie klubu zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Pytania
1. Czy wyżej opisane wydatki, poniesione w okresie od dnia (...) stycznia 2022 r. do dnia (...) czerwca 2022 r. (tj. do zakończenia obowiązywania umowy) stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową klubu sportowego?
2. Czy działanie przez Wnioskodawcę i pozyskiwanie klientów, w szczególności na terenie tego samego województwa oraz gminy, na którym działa Klub, stanowi spełnienie wskazanego w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie kryterium działania na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego na potrzeby ustalenia czy Wnioskodawcy przysługuje uprawnienie do odliczenia kosztów poniesionych na umowę sponsoringową z Klubem od dochodu na podstawie art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, w związku z faktem poniesienia ich w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów? (pytanie ostatecznie przeformułowane w piśmie z 6 grudnia 2022 r.)
3. Czy finansowanie klubu sportowego w formie miesięcznej opłaty stanowi realizacje celu, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1133), jeśli ma wpływ na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 6 grudnia 2022 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 18ee ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:
1.sportową,
2.kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
3.wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę
- przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie z art. 18 ust. 2 natomiast za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:
1.klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;
2.stypendium sportowego;
3.imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2171).
Zgodnie z art. 28 ustawy o sporcie Klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 869, z późn. zm.) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku. Natomiast dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:
1)realizację programów szkolenia sportowego,
2)zakup sprzętu sportowego,
3)pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4)pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego.
5)sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
W ocenie wnioskodawcy kwoty przekazywane Klubowi w ramach umowy sponsoringowej stanowią koszty poniesione na działalność sportową, w rozumieniu art. 18ee ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ustawa o sporcie nie wprowadza ograniczeń co do formy działalności klubu sportowego.
W uzasadnieniu do art. 3 ww. ustawy wskazano: „Przepis art. 3 stanowi, że działalność sportowa może być prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Jednocześnie wskazano, że klub sportowy działa jako osoba prawna utworzona na podstawie ustawy lub odrębnych przepisów. Projekt ustawy nie wprowadza ograniczeń co do formy prawnej klubu sportowego, osoby zainteresowane same powinny decydować o formie klubu zgodnie z ich określonymi potrzebami i możliwościami. Kluby sportowe mogą zatem działać m.in. w formie spółek kapitałowych, tj. spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjnej. W praktyce najczęstszą formą prawną klubów sportowych jest stowarzyszenie” (s. 8).
W związku z tym w ocenie Wnioskodawcy sponsorowana spółka jest Klubem Sportowym prowadzącym działalność sportową.
Zgodnie z § 3 ust. 3 w zw. z ust. 2 Statutu Spółki Miejski Klub Sportowy „X”. Klub nie działa w celu osiągnięcia zysku, a jego podstawowym zadaniem jest organizowanie, rozwijanie, propagowanie sportu piłkarskiego i uczestnictwo w zawodach sportowych, jak również działanie na rzecz wychowania fizycznego i rehabilitacji ruchowej, propagowanie zdrowego stylu życia oraz prowadzenie działalności gospodarczej w celu pozyskiwania środków finansowych na realizację podstawowych zadań Klubu.
W związku z powyższym, w związku z faktem, że Klub nie wykonuje działalności w celu generowania zysku, jako klub sportowy może otrzymywać dotację celową na realizację celu publicznego wskazanego w art. 27 ust. 2 zgodnie z przepisami art. 127 ust. 1 lit. c) lub e) ustawy o finansach publicznych, w tym w szczególności w zakresie realizacji zadań własnych gminy, tj. wskazanego w art. 7 ust. 1 pkt 10) ustawy o samorządzie gminnym, tj. w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej, tj. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Zgodnie z art. 164 ust. 2 Konstytucji RP w związku z art. 1, 2 i 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 547) Wnioskodawca oraz Klub mają siedzibę na terenie tej samej jednostki samorządu terytorialnego, tj. województwa (...), tworzącego regionalną wspólnotę samorządową, w rozumieniu ww. przepisów.
Wnioskodawca prowadzi działalność i wykonuje usługi na terenie całego kraju, w związku z czym wydatki poczynione przez niego na sponsorowanie Klubu, w związku z świadczeniami wykonywanymi na rzecz Wnioskodawcy na podstawie tej umowy, są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Klub prowadzi projekt „Akademia Piłkarska X”, w ramach którego szkoli dzieci i młodzież w wieku od 4 do 21 lat, zapewniając społeczności lokalnej możliwość rozwoju i kultywowania aktywności fizycznej i zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży. Klub utrzymuje również obiekty sportowe i kadrę trenerską.
Innymi słowy przedmiot i zakres działalności Klubu wskazuje, że będzie on wydatkować kwotę uzyskaną z umowy sponsoringu z Wnioskodawcą na cele polegające na:
1)realizacji programów szkolenia sportowego,
2)zakupie sprzętu sportowego,
3)pokryciu kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4)pokryciu kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
5)wynagradzaniu kadry szkoleniowej.
Które mają wpływ na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego lub zwiększają dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub, poprzez zapewnienie dostępu do szkoleń i treningów, remonty i utrzymanie obiektów sportowych, utrzymywanie bursy i kadry szkoleniowej oraz wychowawczej oraz współpracę z lokalnymi szkołami i przedszkolami.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że w regulacji ustawy o CIT prawodawca nie warunkuje zastosowania odliczenia na podstawie art. 18ee ust. 1 pkt 1 w związku z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT jednoznacznym wskazaniem przez podatnika, na co wydatkowa środki sponsorowany. Ustawodawca podatkowy wymaga jedynie, aby to podatnik korzystający z odliczenia składając zeznanie roczne zamieścił wykaz poniesionych przez niego kosztów.
Znajduje to również odzwierciedlenie w stanowisku tut. Organu zawartego w Piśmie z dnia 14 października 2022 r. Znak: 0114-KDIP2-2.4010.40.2022.2.KW.
Mając na uwadze powyższe:
W ocenie Wnioskodawcy wydatki poczynione przez Wnioskodawcę w ramach umowy sponsoringowej, w okresie od dnia (...) stycznia 2022 r. do dnia (...) czerwca 2022 r. zawartej z Klubem stanowią koszty uzyskania przychodu Wnioskodawcy zgodnie z art. 18ee ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z faktem, że:
- Klub spełnia kryterium klubu sportowego, działającego na terenie tej samej jednostki samorządu terytorialnego co Wnioskodawca;
- kwoty uzyskane z umowy sponsoringu są przeznaczone na cele wskazane w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, które wpłyną na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego lub zwiększą dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
W związku z czym odpowiedzi na wszystkie pytania Wnioskodawcy są twierdzące.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),
1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Należy w tym miejscu zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na źródła:
-z zysków kapitałowych oraz
-z innych źródeł.
Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych.
Wydzielając na gruncie ustawy o CIT odrębne źródło przychodów - z zysków kapitałowych - ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Katalog ten został zawarty w art. 7b ustawy o CIT.
Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W tym miejscu należy podkreślić, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.
Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.
Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.
Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).
Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring. Jest on definiowany, jako „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności” (Słownik wyrazów obcych PWN – wersja internetowa). Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny. Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych – żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynikać będzie z reguły ogólnej zawartej w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740), który zakłada swobodę umów w obrocie gospodarczym.
Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.
Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).
Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych. Koszty sponsoringu właściwego stanowią wówczas w całości koszty uzyskania przychodów sponsora.
W przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (tzw. sponsoring niewłaściwy). Wówczas należy mieć na względzie postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, zgodnie z którym,
nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.
Oznacza to w praktyce, że do kosztów mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar czy usługę.
Możliwa jest również sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje co prawda obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna.
W związku z tym, że w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności). W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń. Należy bowiem zaznaczyć, że w przypadku tego typu umów występuje zasada ekwiwalentności świadczeń w odniesieniu do kosztów podatkowych. W konsekwencji, tylko takie ukształtowanie w umowie obowiązków sponsorowanego daje podatnikowi korzyści, które pozwalają stwierdzić związek przyczynowo – skutkowy z przychodem, a tym samym możliwość zaliczenia wydatku poniesionego na sponsoring do kosztów uzyskania przychodów w myśl ww. art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1133 ze zm., dalej: „ustawa o sporcie”),
sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
W myśl art. 3 ustawy o sporcie,
1. Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.
Na mocy art. 2 pkt 42 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.) został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18ee.
Zgodnie z art. 18ee ustawy o CIT,
1. Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:
1) sportową,
2) kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,
3) wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę
- przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
2. Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:
1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;
2) stypendium sportowego;
3) imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2171).
3. Przez stypendium sportowe, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej.
8. Koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
9. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty, o których mowa w ust. 1.
10. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.
11. W przypadku skorzystania z odliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.
Jak wynika z art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, finansowanie klubu sportowego musi zostać przeznaczone na:
1)realizację programów szkolenia sportowego,
3)pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4)pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
5)sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Ulga sponsoringowa (CSR: ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu) ma przynieść korzyści podmiotom działającym w określonym obszarze CSR.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.
Wskazać należy, że z uzasadnienia do wprowadzanych od (...) stycznia 2022 r. zmian wynika, że wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno-gospodarczego. W obecnym stanie prawnym, w podatku dochodowym w ogóle nie ma takiego rozwiązania. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzących działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.
Ulga jest skierowana do podatników PIT osiągających przychody z działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Będzie polegała na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym. W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj. m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego.
W ramach realizacji ulgi koszty mogą być poniesione również na imprezę sportową niebędącą masową imprezą sportową, o której mowa w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych.
Na podstawie art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, masową imprezą sportową jest impreza masowa mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:
- stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,
- terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000. (…)
Analogiczne rozwiązanie przewidziane zostało w przepisach ustawy CIT (Druk sejmowy Nr 1532).
Z przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia opisu sprawy wynika m.in., że prowadzicie Państwo działalność polegającą na sprzedaży i montażu instalacji fotowoltaicznych na domach jednorodzinnych.
W związku z prowadzoną działalnością zawarliście (...) lipca 2021 r. Umowę o świadczenie usług marketingowo-sponsoringowych z Miejskim Klubem Sportowym „X”.
Klub jest spółką akcyjną niedziałającą w celu osiągania zysku i przeznacza całość dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej na realizację celów statutowych oraz nie przeznacza zysku do podziału między swoich akcjonariuszy i pracowników. Cele statutowe Spółki polegają na działalności w zakresie sportu i kultury fizycznej oraz ochrony i promocji zdrowia, w tym w szczególności poprzez organizowanie i prowadzenie drużyny piłkarskiej w różnych kategoriach wiekowych, organizowanie i prowadzenie szkoleń sportowych, organizowanie i uczestniczenie w piłkarskich imprezach sportowych, zapewnianie warunków do uprawiania sportu piłkarskiego, propagowanie kultury fizycznej i sportu, w szczególności sportu piłkarskiego, propagowanie potencjału sportowego oraz pozytywnego wizerunku miasta, kształtowanie harmonijnego rozwoju psychofizycznego, wychowania, doskonalenia uzdolnień i sprawności fizycznej człowieka, a także dla zachowania oraz przywracania jego zdrowia, które jednocześnie spełniają definicję działalności pożytku publicznego wskazaną w art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W ramach wskazanej umowy Klub zobowiązany jest do szeregu czynności polegających na:
1)zamieszczeniu logo (znaku towarowego) Sponsora na przedniej części koszulek meczowych I zespołu Klubu, używanych w oficjalnych rozgrywkach, w miejscu udostępnionym na reklamy sponsorów Klubu pod dolną krawędzią wszycia rękawa koszulki, zgodnie z Regulaminem Rozgrywek Piłkarskich o Mistrzostwo I ligi,
2)nadanie Sponsorowi oficjalnego tytułu: „Sponsora Głównego X” na czas obowiązywania umowy,
3)wyrażenie zgody na korzystanie przez Sponsora z informacji o przynależności do Klubu Biznesu X w działaniach marketingowych Sponsora, z zastrzeżeniem wyrażenia przez Klub każdorazowej uprzedniej zgody na ewentualne użycie logo (znaku towarowego) Klubu,
4)zamieszczenie logo (znaku towarowego) Sponsora z aktywnym hiperłączem (linkiem) do strony internetowej Sponsora na oficjalnej stronie internetowej Klubu w zakładce Sponsorzy,
5)zamieszczenie logo (znaku towarowego) Sponsora w materiałach reklamowych i informacyjnych drukowanych przez Klub w trakcie obowiązywania umowy, w szczególności na plakatach meczowych i sezonowych plakatach I zespołu Klubu,
6)zamieszczenie logo (znaku towarowego) Sponsora na biletach i karnetach na mecze organizowane przez Klub, dodrukowywanych po zawarciu niniejszej umowy,
7)zamieszczenie informacji o nawiązaniu współpracy przez Sponsora z Klubem w formie newsa wraz z materiałem wideo, dotyczącym nawiązania współpracy i Sponsora, na oficjalnej stronie internetowej Klubu,
8)zamieszczenie informacji o nawiązaniu współpracy przez Sponsora z Klubem w klubowych kanałach social media (...),
9)zamieszczenie informacji o nawiązaniu współpracy przez Sponsora z Klubem w formie komunikatu prasowego w serwisie (...),
10)dodanie informacji o nawiązaniu współpracy przez Sponsora z Klubem w formie powiadomienia PUSH w aplikacji klubowej X,
11)umożliwienie Sponsorowi zamieszczenia, w uzgodnionej formie i terminach, materiałów promocyjno- informacyjnych na oficjalnej stronie internetowej Klubu, w klubowych kanałach social media (...) i/lub w formie powiadomienia PUSH w aplikacji klubowej X,
12)umożliwienie Sponsorowi raz w trakcie obowiązywania umowy przeprowadzenia eventu marketingowego z udziałem jednego piłkarza Klubu, po ustaleniu terminu i szczegółu eventu z Klubem, jeżeli obowiązujący reżim sanitarny umożliwi udział piłkarza w takim evencie,
13)zamieszczenie logo (znaku towarowego) Sponsora na wyświetlaczu elektronicznym na Stadionie Miejskim, zwanym dalej „Stadionem”, na tablicy wyników, podczas meczów I zespołu organizowanych przez Klub,
14)wyemitowanie reklamy Sponsora na bandach LED okalających płytę boiska, podczas meczów organizowanych przez Klub na Stadionie i transmitowanych w telewizji, w wymiarze 6-minutowym, tj. 24 x 15 sekund, z zastrzeżeniem przekazania - Klubowi treści reklamowej Sponsora w terminie i formacie wymaganym przez Klub,
15)umieszczenie dwóch banerów reklamowych Sponsora (o wymiarach 6m x 1m oraz 3m x 1m) na bandach okalających płytę boiska na Stadionie wzdłuż trybuny B lub D na Stadionie, w drugim rzędzie telewizyjnym,
16)reklamowanie Sponsora w komunikacie spikerskim bądź jinglu reklamowym przed i w przerwie meczów i zespołu organizowanych przez Klub na Stadionie,
17)umożliwienie Sponsorowi zamieszczenia logo (znaku towarowego) Sponsora na ściankach medialnych używanych podczas wywiadów i konferencji prasowych w trakcie meczów organizowanych przez Klub na Stadionie,
18)umożliwienie Sponsorowi wystawienia roll'upa firmowego w strefie VIP na Stadionie podczas meczów I zespołu organizowanych przez Klub,
19)umożliwienie Sponsorowi otrzymania 3 karnetów na Trybunę A (sektor VIP) na każdą rundę rozgrywkową w trakcie obowiązywania umowy oraz karty parkingowej umożliwiającej wjazd na parking, na mecze organizowane przez Klub na Stadionie, pod warunkiem umożliwienia udziału kibiców na meczach piłkarskich w obowiązującym reżimie sanitarnym oraz spełnienia wymogów określonych w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych, w szczególności podania Klubowi określonych danych osobowych w zakreślonym przez Klub terminie,
20)umożliwienie Sponsorowi otrzymania 10 biletów zwykłych (poza sektorem VIP) na mecze I zespołu organizowane przez Klub na Stadionie w trakcie obowiązywania umowy, pod warunkiem umożliwienia udziału kibiców na meczach piłkarskich w obowiązującym reżimie sanitarnym oraz spełnienia wymogów określonych w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych, w szczególności podania Klubowi określonych danych osobowych w zakreślonym przez Klub terminie,
21)umożliwienie Sponsorowi udziału w spotkaniach biznesowych organizowanych przez Klub Biznesu X oraz innych spotkaniach okolicznościowych i eventach organizowanych z myślą o przedsiębiorcach przez Klub Biznesu X, z zastrzeżeniem, że udział we wskazanych spotkaniach/eventach może wiązać się z dodatkową odpłatnością,
22)umożliwienie Sponsorowi wystawienia roll'upa firmowego podczas spotkań biznesowych organizowanych przez Klub Biznesu X,
23)umożliwienie Sponsorowi prezentacji swojej oferty, w uzgodnionej formie i terminie, podczas spotkań biznesowych organizowanych przez Klub Biznesu X,
24)Umożliwienie Sponsorowi wymiany doświadczeń i nawiązywania kontaktów biznesowych w ramach spotkań przedsiębiorców organizowanych przez Klub Biznesu X,
25)umożliwienie Sponsorowi kolportowania ulotek reklamowych Sponsora podczas meczów I zespołu organizowanych przez Klub na Stadionie, w kasach i na trybunach, po wcześniejszym uzgodnieniu z Klubem,
26)przekazanie gadżetów klubowych (koszulka z nazwą firmy Sponsora, szalik, kubek) po podpisaniu umowy,
27)przyznanie Sponsorowi wystawianego przez Klub certyfikatu biznesowego potwierdzającego współpracę z Klubem na podstawie niniejszej umowy.
W zamian za czynności wskazane powyżej zobowiązani jesteście Państwo do zapłaty na rzecz Klubu miesięcznego wynagrodzenia, w okresie obowiązywania umowy, w terminie 14 dni od wystawienia faktury przez Klub.
Umowa pomiędzy Wnioskodawcą a Klubem została zawarta na okres od (...) lipca 2021 r. do (...) czerwca 2022 r.
Klub ponosi wydatki na realizację wszystkich celów wskazanych w art. 28 ust. 2 pkt 1) do 5) ustawy o sporcie, za wyjątkiem finansowania stypendiów sportowych.
Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na Klub, zostały wydatkowane na cele wskazane w art. 28 ust. 2 pkt 1) do 5) ustawy o sporcie.
Wydatki poniesione na finansowanie klubu zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Odnosząc powyższe przepisy na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że koszty poniesione przez Państwa na podstawie zawartej umowy sponsoringowej, zgodnie z którą Wnioskodawca przekazuje klubowi sportowemu („Klub”) określoną kwotę, a w zamian za przekazane środki pieniężne Klub świadczy na rzecz Państwa wskazane we wniosku usługi promocyjne, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ustawy o CIT. Niewątpliwie wydatki poniesione przez Państwa będą mieć przełożenie na osiągnięcie przychodów Wnioskodawcy - jako wydatki na cele reklamowe, promocyjne.
Podkreślenia wymaga, że ww. wydatki stanowią świadczenie wzajemne, zatem w odniesieniu do poniesionych przez Spółkę wydatków, nie znajduje zastosowania wyłączenie, o którym mowa w cyt. art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy CIT.
Jednocześnie wydatki na pokrycie kosztów działalności klubu sportowego jednakże wyłącznie poniesione w ramach zawartej przez Państwa umowy sponsoringowej z Klubem, na realizacje programów szkolenia sportowego, zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, o ile w istocie ponoszenie tych wydatków wpłynęło lub wpłynie na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzymał wskazane we wniosku środki, lub zwiększyło lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub - stanowią koszty poniesione na działalność sportową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT. Wydatki te nie będą jednakże mogły na podstawie przepisu art. 18ee ust. 8 ustawy o CIT, podlegać odliczeniu w ramach omawianej preferencji podatkowej, bowiem jak wyraźnie wskazaliście Państwo we wniosku „Wydatki poniesione na finansowanie klubu zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym”.
W świetle powyższego przedstawione we wniosku Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right