Czy biuro rachunkowe odpowiada za szkody, gdy pracownica zawarła umowę z klientem poza wiedzą biura
PROBLEM
Skontaktowała się z nami nieznana przez nas firma, która oświadczyła, że nasze biuro rachunkowe (w formie sp. z o.o.) niewłaściwie wykonało umowę o świadczenie usług księgowych i w wyniku tego ta firma poniosła dużą szkodę. W związku z tym oświadczyła, że będzie od nas żądać zapłaty bardzo wysokiego odszkodowania. W trakcie rozmów z tą firmą dowiedziałam się, że rzekomo umowę w imieniu naszego biura zawarła pracownica (obecnie była pracownica). Obsługiwała ją samodzielnie, bez naszej wiedzy, w godzinach pracy i pobierała wynagrodzenie, wystawiając faktury ze swojej spółki o nazwie identycznej jak nasza i zarejestrowanej w tym samym biurze wirtualnym. Właściciel tej firmy powiedział, że gdy wyszły na jaw błędy, pracownica ta wystawiła korekty do swoich faktur, informując, że omyłkowo faktura została wystawiona przez inny podmiot niż ten, który zawarł umowę. Poinformowałam, że nie była ona nigdy umocowana do zawierania umów w imieniu naszego biura. Otrzymałam odpowiedź od właściciela skarżącej firmy, że istnieje domniemanie umocowania pracownika do zawierania umów z potencjalnymi klientami, widać to nawet z praktyki obrotu, gdzie pracownicy przyjmują zamówienia od klientów. Nadto stwierdził, że za szkody wyrządzone przez pracownika odpowiada pracodawca. Gdyoglądałam tą umowę, zauważyłam, że rzeczywiście była na naszym papierze firmowym, wpisano tam nazwę spółki i adres (bez numeru NIP czy KRS). Przedstawiciel tej firmy twierdził, że o ofertę poprosił telefoniczne, dzwoniąc na nasz numer firmowy, zaś umowę podpisano u niego w biurze. Biling wskazał, że ta wersja jest prawdopodobna. Nasze biuro funkcjonuje zdalnie, korzystamy z usług tzw. „wirtualnego biura”, a akurat ta pracownica miała w dniu rozmowy telefon służbowy. Czy umowa, która została zawarta przez byłą pracownicę, jest wiążąca w stosunku do naszego biura? Czy odpowiadamy odszkodowawczo za szkodę wyrządzoną przez naszą byłą pracownicę?