Zgłoszenie umowy o dzieło w ZUS – jakie obowiązki ma płatnik składek
Obowiązkiem płatnika składek i osoby fizycznej zlecającej dzieło od 1 stycznia 2021 r. jest informowanie ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło, jeżeli zostanie zawarta z osobą, z którą nie pozostaje w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy. Należy tego dokonać w terminie 7 dni od dnia zawarcia tej umowy. Wskazany obowiązek dotyczy umów o dzieło, o których mowa w przepisach Kodeksu cywilnego. Zasadniczo zgłoszeniu w ZUS nie podlegają umowy o przeniesienie praw autorskich lub licencji uregulowanych w przepisach ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeżeli nie mają charakteru dzieła.
Płatnicy składek zawierający od 1 stycznia 2021 r. umowy o dzieło uregulowane w Kodeksie cywilnym mają obowiązek zgłaszania ich do ZUS. Obowiązek zgłoszeniowy spoczywa też na osobach fizycznych w obrocie prywatnym. Zgłoszenia należy dokonać w ciągu 7 dni od zawarcia umowy na formularzu ZUS RUD w formie elektronicznej (przez PUE ZUS) lub papierowej.
Definicja płatnika składek
Płatnikiem składek zobowiązanym do raportowania do ZUS o zawartych umowach o dzieło jest m.in.:
pracodawca - w stosunku do pracowników i osób odbywających służbę zastępczą oraz jednostka organizacyjna lub osoba fizyczna pozostająca z inną osobą fizyczną w stosunku prawnym uzasadniającym objęcie tej osoby ubezpieczeniami społecznymi, w tym z tytułu przebywania na urlopie wychowawczym albo pobierania zasiłku macierzyńskiego, z wyłączeniem osób, którym zasiłek macierzyński wypłaca ZUS,