Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie SN z dnia 30 kwietnia 2021 r., sygn. I NWW 23/21

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Leszek Bosek

w sprawie z powództwa G. Z.

przeciwko S. Sp. z o.o. z siedzibą w S.

o zapłatę,

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 30 kwietnia 2021 r.,

wniosku powoda o wyłączenie sędziego Sądu Rejonowego R. L. od orzekania w sprawie toczącej się przed Sądem Okręgowym w S., sygn. VIII Ga (…),

przekazuje wniosek do rozpoznania Sądowi Okręgowemu w S.

UZASADNIENIE

Pismem z 1 lipca 2020 r. r.pr. T. W., działając jako pełnomocnik powódki G. Z., złożył wniosek o wyłączenie SSR R. L. od udziału w rozpoznawaniu sprawy o sygn. VIII Ga (…) przed Sądem Okręgowym w S. W uzasadnieniu wniosku wskazał, że przyczyna wyłączenia powstała dopiero w dniu 30 czerwca 2020 r., kiedy to ww. sędzia ogłosił wyrok w sprawie sygn. akt VIII Ga (…) (pomiędzy tymi samymi stronami) i podczas uzasadnienia wskazał, że jest mu niezręcznie wystąpić do TSUE z pytaniem prejudycjalnym dotyczącym zgodności z prawem europejskim możliwości dopuszczalności orzekania przez tego sędziego Sądzie Okręgowym w S. na podstawie delegacji Ministra Sprawiedliwości i dlatego jedyną drogą ewentualnego skierowania takiego pytania do TSUE jest wystąpienie przez stronę z wnioskiem o wyłączenie sędziego.

Pełnomocnik powódki podniósł, że w sprawie orzeka sędzia Sądu Rejonowego w S., który został delegowany na podstawie art. 77 § 1 pkt 1 ustawy z 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. 2019, poz. 52 ze zm.) z upoważnienia Ministra Sprawiedliwości przez Podsekretarza Stanu do pełnienia obowiązków sędziego w Sądzie Okręgowym w S. na czas nieokreślony.

Uprawnienie do delegowania sędziego przez Ministra Sprawiedliwości jest odstępstwem od wspólnych Państwom Członkowskim Unii Europejskiej wartości demokracji i państwa prawnego, z których niewątpliwe pochodzi fundamentalna zasada podziału władzy. O delegowaniu sędziego decyduje bowiem organ władzy wykonawczej, zacierając ustrojową niezależność i odrębność władzy sądowniczej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00