Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie SN z dnia 6 kwietnia 2020 r., sygn. I NSW 12/20

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Marek Dobrowolski (przewodniczący)
‎SSN Aleksander Stępkowski
‎SSN Krzysztof Wiak (sprawozdawca)

w sprawie ze skargi pełnomocnika wyborczego Komitetu Wyborczego Kandydata na Prezydenta L. S.

na uchwałę Nr (...)/2020 na uchwałę Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 30 marca 2020 r.,

przy udziale Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej,

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw

Publicznych w dniu 6 kwietnia 2020 r.,

postanawia:

skargę oddalić.

UZASADNIENIE

Uchwałą nr (...)/2020 z 30 marca 2020 r. Państwowa Komisja Wyborcza postanowiła odmówić rejestracji kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej L. S. w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 10 maja 2020 r. z powodu niedołączenia do zgłoszenia wykazu co najmniej 100.000 obywateli popierających zgłoszenie kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W uzasadnieniu wskazano, że do zgłoszenia L. S. na kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej załączono 80.190 podpisów. Państwowa Komisja Wyborcza odnosząc się do podniesionej we wniosku kwestii niemożności zebrania wymaganej liczby 100.000 podpisów obywateli, z uwagi na epidemię związaną z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, wskazała, że wprowadzenie na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu zagrożenia epidemicznego (od 14 marca 2020 r.), a następnie stanu epidemii (od 20 marca 2020 r.), nie oznaczało wstrzymania konieczności realizowania przez uprawnione do tego organy i podmioty uczestniczące w procesie wyborczym obowiązków wynikających z kalendarza wyborczego. Podkreślono, że sposób realizacji poszczególnych czynności w tym zakresie wynika wprost z Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz przepisów Kodeksu wyborczego. Zdaniem Państwowej Komisji Wyborczej nie istniały podstawy prawne do odstąpienia od konieczności doręczenia do zgłoszenia kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej wykazu co najmniej 100.000 obywateli mających prawo wybierania do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto zwrócono uwagę, że te same wymogi dotyczyły wszystkich komitetów wyborczych, zgodnie z wynikającą z art. 127 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i art. 287 ustawy z 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (t.j. Dz.U. 2019, poz. 684 ze zm.; dalej: k.wyb.) zasadą równości wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W związku ze stwierdzeniem, że zgłoszenie L. S. nie uzyskało wymaganego poparcia i upłynął ustawowy termin na dokonanie zgłoszenia, Państwowa Komisja Wyborcza zobowiązana była odmówić rejestracji tego kandydata.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00