Interpretacja indywidualna z dnia 5 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.266.2022.1.DP
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji polegającej na budowie odwiertu geotermalnego – Etap I: wykonanie pierwszego odwiertu oraz przeprowadzenie szczegółowych badań fizykochemicznych pozyskanej wody termalnej.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją inwestycji polegającej na budowie odwiertu geotermalnego w zakresie I Etapu realizowanej inwestycji – tj. wykonania pierwszego odwiertu na głębokość ok. 2000 m w głąb ziemi oraz przeprowadzenia szczegółowych badań fizykochemicznych pozyskanej wody termalnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Miasto (zwane dalej: „Miasto”, „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Dzięki staraniom samorządu gminnego opracowano program pozyskania gorącej wody poprzez wykonanie otworu geotermalnego i rozpoczęcie procesu pozyskania wód o wysokiej temperaturze dla utworzenia ciepłowni termalnej w Mieście (zwany dalej: „zadaniem”, „inwestycją”). Program został zatwierdzony decyzją Marszałka Województwa nr (…) z dnia (…) 2018 r.
Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia w formie dotacji do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 2.3.1 „Geologia i górnictwo Część 1) Poznanie budowy geologicznej kraju oraz gospodarka zasobami złóż kopalin i wód podziemnych”.
Miasto (…) 2021 r. podpisało umowę o dofinansowanie z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Umowa przewiduje przekazanie refundacji dla Miasta w wysokości 12,8 mln zł netto po zakończeniu robót wiertniczych i wszelkich badań fizykochemicznych pozyskanej wody. Podatek VAT został wskazany jako wydatek niekwalifikowany. Zgodnie z przyjętą zasadą, Miasto jest zobowiązane zabezpieczyć środki finansowe na pokrycie podatku VAT od kwoty uzyskanej w wyniku postępowania przetargowego na wybór wykonawcy robót wiertniczych. Otrzymana dotacja ma pokryć 100% kosztów kwalifikowanych realizacji inwestycji. Podatek VAT nie zostanie sfinansowany przez otrzymaną dotację.