Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 25 lutego 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.771.2021.2.MPE
korzystanie ze zwolnienia podmiotowego do usług BHP i PPOŻ
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 26 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 lutego 2022 r. (wpływ 18 lutego 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 1 lipca 2007 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Prowadzony przez Wnioskodawcę przedmiot działalności według PKD jest następujący: Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania PKD 70.22.Z; Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane PKD 85.59.B.
W ramach PKD 70.22.Z Wnioskodawca wykonuje między innymi zadania z zakresu służby BHP i do swoich obowiązków zalicza: prowadzenie kontroli stanowisk pracy, wskazanie pracodawcy występowania zagrożeń i nieprawidłowości, wskazania sposobów ich usunięcia lub likwidacji, udział w postępowaniach powypadkowych, udział w ocenie ryzyka zawodowego, analizowanie stanu BHP w zakładzie, kontrola aktualności szkoleń i badań lekarskich oraz nadzór poprawności prowadzenia w tym zakresie dokumentacji. Wnioskodawca nie zajmuje się doradztwem w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nie zajmuje się doradztwem w zakresie organizacji i metod pracy na stanowiskach pracy, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe. Wnioskodawca w ramach usługi informuje pracodawcę (Zleceniodawcę) o obowiązkach w obszarze BHP. Pracodawca, w rozumieniu art. 207 ustawy Kodeks Pracy, ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy, natomiast służba BHP realizuje na rzecz pracodawcy działania nadzoru i kontroli oraz informowania pracodawcy o stwierdzonych nieprawidłowościach. Pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia wykonywania zadań służby bhp oraz właściwego stanu ochrony przeciwpożarowej w zakładzie pracy. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności realizuje zadania w zakresie bhp i ppoż na zlecenie pracodawców lub innych podmiotów organizujących pracę. Zadania osoby (osób) wykonujących obowiązki służby bezpieczeństwa i higieny pracy określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109 poz. 704). W paragrafie 2 ust. 1 rozporządzenia określono, co należy do zakresu działania służby bhp. Wnioskodawca uważa, iż oferowane przez niego usługi nie są co do zasady usługami „doradczymi”. Na dwadzieścia dwa zadania wskazane w rozporządzeniu o służbie bhp zakresy tylko w dwóch, tj. w paragrafie 2 ust. 1 pkt 13 i pkt 15 występują czynności „doradcze”. Dodać należy, że zakres działalności wymieniony w rozporządzeniu o służbie BHP nie przesądza o obowiązkach w zakresie służby bhp. Inaczej mówiąc osoba wykonująca działania w zakresie służby bhp może, ale nie musi świadczyć usług doradczych, natomiast za stan bezpieczeństwa i higieny w zakładzie pracy zgodnie z art. 207 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy odpowiada Pracodawca.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right