Interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.289.2021.1.PJ
Oznacza to, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego - co do zasady - będzie dotyczył jednostki samorządu terytorialnego (prowadzącej co do zasady także działalność gospodarczą), która posiada i posługuje się w celach podatkowych numerem identyfikacji podatkowej (NIP), w odróżnieniu od jej jednostek organizacyjnych, które nie posiadają NIP dla celów podatkowych i posługują się NIP jednostki samorządu terytorialnego. W takim przypadku podatek akcyzowy podlega centralizacji.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 listopada 2021 r. wpłynął do nas Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej zużywanej na własne potrzeby, wytwarzanej w instalacji fotowoltaicznej, obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, składania deklaracji podatkowych i prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego:
Powiat X. planuje realizację inwestycji na budynku stanowiącym własność Powiatu pn. „(...)”. Wnioskodawcą i realizatorem zadania będzie Powiat. W ramach zadania planuje się montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy do 50 kWp na dachu budynku Y.
Powiat na etapie projektu rozważa dwa modele rozliczania wytworzonej energii.
Wariant - I)
Powiat podłączy instalację fotowoltaiczną jako prosument.
Jako prosument Powiat wytwarzać będzie energię elektryczną, którą zużywać będzie na własne potrzeby, a nadwyżka energii będzie magazynowana przez Sprzedawcę, a następnie rozliczana w systemie upustów. Powiat podpisze umowę kompleksową sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usług dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci OSD z mikroinstalacji. Umowa kompleksowa nie przewiduje sytuacji, w której Powiat byłby zobowiązany odsprzedawać wytworzoną przez siebie energię. Zgodnie z postanowieniem umowy - „Nadwyżka ilości energii elektrycznej wprowadzonej przez prosumenta do sieci OSD wobec ilości energii elektrycznej pobranej przez niego z tej sieci staje się własnością Sprzedawcy, w celu pokrycia kosztów rozliczenia”. Energia elektryczna będzie wytwarzana z generatorów o mocy od 49 do 50 kWp i dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii i będzie przeznaczona na własne potrzeby. Do produkcji energii elektrycznej wnioskodawca nie wykorzysta innych wyrobów energetycznych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii. Powiat nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną, a jego przeważającą działalnością nie jest produkcja prądu. Dostawca energii elektrycznej, któremu przekazywana będzie nadwyżka wytworzonej energii posiada koncesje na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję oraz obrót energią elektryczną.