Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.45.2021.2.DJD
koszty uzyskania przychodów związanych z zakupem psa
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 13 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 22 marca 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych z zakupem psa – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 16 marca 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.45.2021.1.DJD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h powołanej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 16 marca 2021 r. (data doręczenia 17 marca 2021 r.). Wnioskodawca uzupełnił powyższy wniosek pismem z dnia 22 marca 2021 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 22 marca 2021 r.).
We wniosku po jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Wnioskodawcy polega na świadczeniu usług transportu drogowego towarów (przeważająca działalność gospodarcza - kod PKD 49.41.Z - Transport drogowy towarów) na trasie Polska-Hiszpania-Polska (Polska-Niemcy-Francja-Hiszpania-Francja-Niemcy-Polska). Realizuje usługi pojazdem dostawczym do 3,5 tony, z adnotacją VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym (dalej: „Pojazd Bus”). Standardowa realizacja trasy polega na zdobyciu zleceń, załadowaniu Pojazdu Bus i wyruszeniu w trasę, z reguły w piątek po południu. Pierwsze rozładunki rozpoczynają się na terytorium Niemiec. Wnioskodawca standardowo dojeżdża do firmy, w której dokonuje rozładunku jednego z transportowanych zleceń i już na tym poziomie pojawia się problem dla Wnioskodawcy, związany z dokonaniem rozładunku i jednoczesnym zabezpieczeniem pozostałych towarów będących przedmiotem innych zleceń, znajdujących się w danym momencie w przestrzeni ładunkowej Pojazdu Bus. Branża transportowa towarów charakteryzuje się specyfiką szybkiego i skutecznego działania. Oznacza to, że kierowca obowiązany jest sprawnie dotrzeć do odbiorcy zlecenia, ale również bardzo często musi pomóc w rozładunku zlecenia i przeniesieniu towarów w określone miejsce, np. wnieść do magazynu firmy, wnieść do lokalu, wnieść do sklepu, wnieść na zaplecze w siedzibie odbiorcy. Aby usługi transportu towarów były opłacalne finansowo dla Wnioskodawcy, w trasę może wyjechać tylko kierowca bez pomocnika. Natomiast bardzo często, aby sprawnie dokonać rozładunku, należy również wypakować z Pojazdu Bus na zewnątrz część innych towarów (będących przedmiotem innych zleceń). Oznacza to, że w miejscu dostawy wypakowane są liczne towary, a kierowca, który obowiązany jest również wnieść je do określonego punktu odbioru, wielokrotnie ma wybór: albo pojedynczo rozładowywać towary, odłożyć wybraną paczkę, resztę ponownie załadować na Pojazd Bus, zamknąć Pojazd Bus z zabezpieczoną resztą towarów, następnie dostarczyć paczkę, żeby wrócić ponownie i powielić czynność, aż bezpiecznie rozładuje całe zlecenie dla danego odbiorcy, co jest niezwykle czasochłonne i nieopłacalne finansowo, albo może pozostawić rozładowane towary obok Pojazdu Bus, bez zabezpieczenia i starać się w szybkim czasie wnieść do określonego miejsca towary, będące przedmiotem danego zlecenia, ryzykując, że niestety pozostawione bez dozoru pozostałe towary mogą podczas Jego nieobecności być przedmiotem kradzieży, celowego uszkodzenia lub zniszczenia przez dowolne osoby. Niestety odbiorcy zleceń często nie chcą wspierać kierowcy chociażby przypilnowaniem pozostawionych obok Pojazdu Bus pozostałych towarów. Podkreślić należy, że w branży transportu drogowego towarów szybka i terminowa realizacja zleceń jest niezwykle ważna i stanowi priorytetowy warunek w pozyskiwaniu zleceń, stanowiących o przychodach Wnioskodawcy. Pomimo, że transport Pojazdem Bus nie wymaga rejestrowania przez Wnioskodawcę funkcjonowania pojazdu przy pomocy tachografu, niemniej jednak w Niemczech i we Francji obowiązuje karta czasu pracy kierowcy, tzw. „kontrollbuch”, zgodnie z którym kierowca może przemieszczać się w określonych odstępach czasowych, przy zachowaniu przerw, wymaganych przepisami prawa danego państwa. Oznacza to, że kierowca obowiązany jest sprawnie dokonywać rozładunku w miejscu odbioru, aby móc zrealizować wyznaczoną trasę zgodnie z obowiązującymi normami.