Interpretacja indywidualna z dnia 26 lutego 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.694.2020.1.IK
transakcje wtórne na rynku mocy - moment powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania z tytułu przeniesienia obowiązku mocowego, kary umowne.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 7 września 2020 r. (data wpływu 7 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 7 września 2020 r. (data wpływu 7 września 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe - w zakresie uznania transakcji wtórnych na rynku mocy za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT,
- prawidłowe - w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu przeniesienia obowiązku mocowego,
- prawidłowe - w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla przeniesienia obowiązku mocowego,
- prawidłowe - w zakresie kar umownych.
UZASADNIENIE
W dniu 7 września 2020 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z 7 września 2020 r. (data wpływu 7 września 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji wtórnych na rynku mocy za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, momentu powstania obowiązku podatkowego i podstawy opodatkowania z tytułu przeniesienia obowiązku mocowego oraz kar umownych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest jednym z … … Wnioskodawca jest również uczestnikiem rynku mocy, którego rolą jest …. Ustawą z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz.U. z 2018 r. poz. 9 ze zm. - dalej „ustawa”) wprowadzono do polskiego porządku prawnego regulacje dotyczące mechanizmu wsparcia dla budowy nowych mocy wytwórczych, jak również modernizacji i utrzymywania istniejących źródeł wytwarzania. Rynek mocy ma zapewnić pewność dostaw energii elektrycznej. Wprowadzenie rynku mocy jest elementem realizacji przez państwo jednej z podstawowych wartości prawa energetycznego, jaką jest bezpieczeństwo energetyczne kraju. Rynek mocy to regulowany przepisami ustawy, przepisami wykonawczymi do ustawy oraz regulaminem rynku mocy, rynek usług zapewnienia w systemie elektroenergetycznym, wymaganej bezpieczeństwem energetycznym, mocy. Rynek ten opiera się na kontraktach zawieranych przez …..., która pełni funkcję O. z wytwórcami energii elektrycznej na dostawę mocy w systemie elektroenergetycznym. Drugim podstawowym rodzajem kontraktów zawieranych przez O., są kontrakty na redukcję zapotrzebowania mocy przez odbiorców energii elektrycznej. Oba rodzaje kontraktów (umowy mocowe) są i będą zawierane przez O. w drodze aukcji. W 2019 r. zostały przeprowadzone aukcje na lata dostaw 2021-2024. W tym roku przeprowadzona zostanie aukcja na rok 2025. Nie później niż w 2024 roku na podstawie analiz bilansowych oraz prognoz rozwoju rynku podjęta zostanie decyzja na temat przyszłej formy tego mechanizmu. Na rynku mocy przeprowadza się aukcje mocy, w których dostawcy mocy oferują obowiązek mocowy (dyspozycyjność, gotowość do wytwarzania energii). Aukcje te przebiegają w modelu tzw. aukcji holenderskiej (pay-as-clear). Taka sama zasada dotyczy kontraktów na redukcję zapotrzebowania. W tym przypadku O. wynagradza odbiorców energii za redukcję zużycia energii elektrycznej, co skutkuje zwiększeniem mocy w systemie elektroenergetycznym. Ustawa, przepisy wykonawcze - rozporządzenie Ministra Energii z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie wykonania obowiązku mocowego. jego rozliczania i demonstrowania oraz zawierania transakcji na rynku wtórnym (Dz.U. z 2018, poz. 1455) oraz regulamin rynku mocy O. zatwierdzony decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia 30 marca 2018 r. nr DRR.WAR.7120.1.2018 (Regulamin) dość szczegółowo regulują zasady przystępowania do aukcji, jej prowadzenia i rozstrzygnięć. Ponadto regulują sposób zawierania umów mocowych oraz ich realizację. Ustawa dopuszcza obrót wtórny obowiązkami mocowymi, wskazując minimalne warunki jakie są wymagalne do tego, by transakcje na rynku wtórnym były skuteczne. W zakresie obrotu wtórnego Ustawa przewiduje dwa rodzaje transakcji: - ex ante, tj. przenoszenie na jednostkę rynku mocy innego dostawcy mocy obowiązku mocowego w części lub w całości, w odniesieniu do całości okresu dostaw lub jego części w stosunku do dostaw w przyszłości, - ex post, tj. rozliczanie w całości lub w części niewykonania obowiązku mocowego dostarczeniem mocy przez inną jednostkę rynku mocy ponad wielkość wymaganą w danym okresie zagrożenia (pełna godzina, w której nadwyżka mocy dostępnej dla O. w procesach planowania dobowego pracy systemu elektroenergetycznego jest niższa od wartości wymaganej przepisami Prawa energetycznego) w odniesieniu do tej drugiej jednostki - realokacja wielkości wykonanego obowiązku mocowego.