Interpretacja indywidualna z dnia 18 stycznia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.757.2020.1.JG
Przechowywanie faktur w wersji elektronicznej i zachowania prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tak archiwizowanych faktur.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2020 r. (data wpływu 17 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przechowywania i archiwizowania w formie elektronicznej faktur dokumentujących nabycie przez Spółkę towarów i usług, a także prawa do odliczenia podatku naliczonego z tak przechowywanych faktur – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 grudnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przechowywania i archiwizowania w formie elektronicznej faktur dokumentujących nabycie przez Spółkę towarów i usług, a także prawa do odliczenia podatku naliczonego z tak przechowywanych faktur.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Sp. z o.o. „Wnioskodawca” lub „Spółka” jest wiodącą spółką z branży farmaceutycznej, której działalność opiera się na sprzedaży innowacyjnych produktów leczniczych, przeznaczonych do stosowania w medycynie i weterynarii oraz realizacji działań marketingowych i promocyjnych związanych ze zwiększeniem sprzedaży tych produktów na rynku polskim.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce, wykonującym czynności opodatkowane na terytorium Polski. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka nabywa towary i usługi od kontrahentów mających siedzibę na terytorium Polski, jak również od podmiotów mających siedzibę na terytorium UE oraz innych krajów.
Z uwagi na skalę działalności Spółka otrzymuje dużą liczbę faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, faktur korygujących, not księgowych, rachunków, paragonów, itp. Dodatkowo, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą ponosi ona wydatki związane z podróżami służbowymi pracowników obejmujące m.in. koszty noclegów, koszty przejazdów taksówkami, koszty biletów kolejowych, autobusowych lotniczych, koszty posiłków, koszty parkingów i opłaty za autostrady. Obecnie wszystkie dokumenty źródłowe, m.in. faktury, rachunki, paragony, bilety, faktury korygujące itp. (dalej łącznie: „Dokumenty”), Wnioskodawca przechowuje w ich oryginalnej formie, tj. Dokumenty otrzymywane elektronicznie przechowywane są w formie elektronicznej, Dokumenty otrzymywane papierowo przechowywane są w formie papierowej. Z uwagi na skalę prowadzonej działalności i znaczną liczbę otrzymywanych dokumentów papierowa forma archiwizacji Dokumentów wiąże się dla Spółki z wysokimi kosztami administracyjnymi m.in. w zakresie konieczności zapewnienia dostępu i zabezpieczenia archiwizowanych Dokumentów, a także z czasochłonnym ich wyszukiwaniem.