Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Wiążąca Informacja Akcyzowa z dnia 17 września 2021 r., Dyrektor Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu, WIA-2021-00069

Produkt, którego głównym składnikiem (...)*. Zgodnie z deklaracją Wnioskodawcy przedmiotowy wyrób jest (...)*, używanym przy (...)*. (...)* - dane zastrzeżone

PODSTAWA PRAWNA Art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) w związku z art. 6 oraz art. 2 ust.1 pkt 1, art. 3, art. 7d ust. 1 pkt 1 i art. 86 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r., poz. 722 ze zm. ) UZASADNIENIE W myśl art. 2 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, do wyrobów energetycznych zalicza się m.in. wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702, oraz od 2704 do 2715. Zgodnie z art. 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej ,,WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.). W myśl ust. 2 ww. przepisu zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie. Zgodnie z art.1 ust 2 rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej Nomenklatura scalona obejmuje: a) nomenklaturę Systemu Zharmonizowanego; b) wspólnotowe podpodziały do tej nomenklatury nazywane ,,podpozycjami CN" w tych przypadkach, gdy określona jest odpowiadająca stawka celna; c) przepisy wstępne, dodatkowe uwagi do sekcji lub działów oraz przepisy odnoszące się do podpozycji CN. Ponadto w myśl art. 4 ww. rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej stanowi, że Nomenklatura scalona, wraz ze stawkami celnymi i innymi stosownymi opłatami oraz środki taryfowe zawarte w Taric lub innych uzgodnieniach wspólnotowych stanowią Wspólną Taryfę Celną. Komisja Europejska, zgodnie z art. 12 ww. rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 przyjmuje każdego roku rozporządzenie przedstawiające pełną wersję Nomenklatury scalonej. Rozporządzenie to stosuje się od dnia 1 stycznia następnego roku. Klasyfikacja towarów w Nomenklaturze scalonej podlega Ogólnym regułom interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS) zapewniającym jednolitą interpretację, co oznacza, że dany towar jest zawsze klasyfikowany do jednej i tej samej pozycji i podpozycji z wyłączeniem wszelkich innych, które mogłyby być brane pod uwagę. Zgodnie z regułą 1 ORINS, tytuły sekcji, działów i poddziałów mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dla celów prawnych klasyfikacje towarów ustala się zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji lub działów oraz, o ile nie są one sprzeczne z treścią pozycji i uwag, zgodnie z Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury scalonej od 2 do 6. Reguła 6 ORINS stanowi natomiast, iż klasyfikacja towarów do podpozycji tej samej pozycji powinna być przeprowadzona zgodnie z ich treścią i uwagami do nich, z uwzględnieniem ewentualnych zmian wynikających z pozostałych reguł ORINS, stosując zasadę, że tylko podpozycje na tym samym poziomie mogą być porównywalne Przedmiotem niniejszej decyzji jest wyrób o nazwie (...)*, który zgodnie z informacjami uzyskanymi od Wnioskodawcy jest (...)* używanym przy (...)*. Wyrób jest (...)*. Przedmiotowy wyrób jest mieszaniną następujących substancji: (...)*. Ponadto z uzyskanych informacji wiadomo, iż (...)*. Wskazana przez Stronę we wniosku przewidywana klasyfikacja ww. wyrobu w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej to kod CN 2710 19 93. Z badań laboratoryjnych (sprawozdanie nr (...)* z dnia (...)* r.) przeprowadzonych przez Dział Laboratorium Celne Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej dla wyrobu (...)* wynika, iż badaną próbkę stanowi (...)*. Mając na uwadze powyższe do produktów o takim składzie i właściwościach, jak wykazane w ww. badaniach laboratoryjnych, odnosi się pozycja CN 2710, która obejmuje oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe. Zgodnie z treścią uwagi 2 do działu 27 Nomenklatury scalonej informacje podane w pozycji 2710 dotyczące ,,olejów ropy naftowej i otrzymywane z minerałów bitumicznych" dotyczą nie tylko olejów ropy naftowej i otrzymywanych z minerałów bitumicznych, lecz również olejów podobnych, także składających się głównie z mieszanin węglowodorów nienasyconych, otrzymanych w dowolnym procesie, pod warunkiem że masa składników niearomatycznych przewyższa masę składników aromatycznych. W przypadku produktów zawierających w swoim składzie 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z materiałów bitumicznych podstawowym kryterium klasyfikacyjnym są parametry destylacji ich produktów. Zgodnie z uwaga dodatkową 2(d) do działu 27 Taryfy celnej ,,oleje ciężkie" (podpozycje od 2710 19 31 do 2710 19 99 i od 2710 20 11 do 2710 20 90) oznaczają oleje i preparaty, z których mniej niż 65 % objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w 250 °C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86) lub dla których procent destylacji w 250 °C nie może być oznaczony tą metodą. Jednocześnie zgodnie z brzmieniem uwagi dodatkowej 2(e) do działu 27 Nomenklatury scalonej - ,,oleje napędowe" (podpozycje od 2710 19 31 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19) oznaczają oleje ciężkie, jak zdefiniowano powyżej w lit. d), z których 85 % lub więcej objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w 350 ? według metody ISO 3405 (równoważna metodzie ASTM D 86). Natomiast zgodnie z treścią uwagi dodatkowej 2(f) ,,oleje opałowe" (podpozycja od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39) oznaczają oleje ciężkie, jak zdefiniowano powyżej w lit. d) (inne niż oleje napędowe jak zdefiniowano w lit e)), które dla odpowiadającego rozcieńczonego koloru C posiadają lepkość V: - nieprzekraczającą przedstawionej w pierwszej linii poniższej tabeli, kiedy zawartość popiołu siarczanowego jest mniejsza niż 1 % według metody ISO 3987, a liczba zmydlenia jest mniejsza niż 4 według metody ISO 6293-1 lub ISO 6293-2 (w przypadkach gdy produkt zawiera jeden lub więcej biokomponentów wymóg określony w tym tiret, zgodnie z którym liczba zmydlenia musi być mniejsza niż 4, nie ma zastosowania), - przekraczającą przedstawioną w linii drugiej, kiedy temperatura płynięcia jest nie mniejsza niż 10 °C według metody ISO 3016, - przekraczającą przedstawioną w pierwszej linii, ale nieprzekraczającą przedstawionej w drugiej linii, gdy 25 % objętościowo lub więcej destyluje w 300 °C według metody ISO 3405 (równoważnej metodzie ASTM D 86) lub jeżeli mniej niż 25 % objętościowo destyluje przy 300 °C, gdy temperatura płynięcia jest wyższa niż 10 °C poniżej zera metodą ISO 3016. Niniejsze przepisy stosuje się jedynie do olejów o rozcieńczonym kolorze C mniejszym niż 2. (...)* Badania laboratoryjne wykonane przez Dział Laboratorium Celne Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Białej Podlaskiej (sprawozdanie nr (...)* z dnia (...)* r.) wykazały, że wyrób będący przedmiotem wniosku: - spełnia wymagania ww. uwagi dodatkowej 2(d) do działu 27 Nomenklatury scalonej dotyczącej olejów ciężkich, ponieważ procent destylacji produktu w 250 ? wynosi mniej niż 65 % - początek destylacji (IBP) (...)* ? - nie spełnia wymagań ww. uwagi dodatkowej 2(e) do działu 27 Nomenklatury scalonej dotyczącej olejów napędowych, ponieważ procent destylacji produktu do 350 ? wynosi (...)* % v/v, - nie spełnia wymagań ww. uwagi dodatkowej 2(f) do działu 27 Nomenklatury scalonej dotyczącej olejów opałowych, ponieważ: o dla koloru rozcieńczonego o wartości 0,5 [kolor] lepkość kinetyczna w 50 ? wynosi (...)* [10-6m2s-1] i przekracza wartości lepkości V wskazane w obu wierszach przywołanej tabeli zawartej w tejże uwadze dodatkowej, o temperatura płynięcia jest mniejsza niż 10 ? i wynosi (...)* ?. Dodatkowo zgodnie z treścią not wyjaśniających (I) do działu 2710 do Systemu Zharmonizowanego niniejsza pozycja obejmuje: (A) ,,Ropę naftową" po odpędzeniu lekkich składników (z których pewne lżejsze frakcje usunięto przez destylację), jak również oleje lekkie, średnie i ciężkie otrzymane w szerszych lub węższych frakcjach w czasie destylacji lub rafinacji surowych olejów ropy naftowej albo surowych olejów z minerałów bitumicznych. Oleje te, mniej lub bardziej płynne lub półpłynne, składają się przede wszystkim z węglowodorów niearomatycznych, takich jak parafinowe, cyklaparafinowe (naftenowe). Obejmują one: (1)Benzynę lakową. (2)Benzynę lakierniczą. (3)Naftę. (4)Oleje napędowe. (5)Oleje opałowe. (6)Oleje wrzecionowe i oleje smarowe. (7)Oleje wazelinowe (białe). (B) Podobne oleje, w których zawartość składników niearomatycznych w masie jest większa niż zawartość składników aromatycznych. Mogą one być wytwarzane w procesie destylacji niskotemperaturowej węgla, uwodornienia albo w jakimkolwiek innym procesie (np. krakowania, reformowania itd.). (C) Oleje opisane powyżej w punktach (A) i (B), do których dodano różne substancje w celu przystosowania ich do określonych zastosowań, pod warunkiem że produkty te zawierają jako podstawę 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych oraz że nie są objęte bardziej szczegółowymi pozycjami nomenklatury. Przykładowo takimi produktami są: - Oleje transformatorowe i oleje do wyłączników automatycznych (używane z innych powodów niż ich właściwości smarujące), które są stabilizowanymi, specjalnie rafinowanymi olejami z dodatkiem antyutleniaczy, takich jak di-tert-butylo para-krezol. W kontekście powyższego należy uznać, że przedmiotowy wyrób (...)* jest olejem ciężkim, a ponieważ jednocześnie nie spełnia wymogów określonych dla olejów napędowych (podpozycja od 2710 19 31 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19) i opałowych (podpozycje od 2710 10 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39) winien być zaklasyfikowany do grupy olejów smarowych lub pozostałych olejów (podpozycje od 2710 19 71 do 2710 19 99). Biorąc powyższe pod uwagę oraz mając na względzie deklarowany przez Wnioskodawcę skład, cechy produktu, oraz przeznaczenie jako (...)* a także wyniki ww. badań laboratoryjnych, należy stwierdzić, iż wyrób o nazwie (...)* powinien zostać zaklasyfikowany do kodu CN 2710 19 93 obejmującego oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, pozostałe oleje ciężkie, oleje izolacyjne. Klasyfikacja ww. wyrobu do podpozycji 2710 19 93 zgodna jest z postanowieniami reguł 1. i 6. Ogólnych reguł interpretacji Nomenklatury scalonej (ORINS), uwagą 2 oraz uwagami dodatkowymi 2(d), 2(e) i 2(f) do działu 27 Nomenklatury scalonej. Uwzględniając powyższe ww. wyrób zalicza się do produktów wymienionych w cytowanym wyżej art. 86 ust. 1 pkt. 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym oraz w pkt. 27 załącznika nr 1 do ww. ustawy, a tym samym stanowi wyrób akcyzowy w rozumieniu tejże ustawy. (...)* - dane zastrzeżone

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00