Zmiany w czasie pracy kierowców wynikające z Pakietu Mobilności I
Od 2 lutego 2022 r. obowiązują pierwsze regulacje wdrażające do polskiego prawa rozwiązania z tzw. Pakietu Mobilności I. Nowelizacja ta zmienia m.in. definicję oraz zasady rozliczania podróży służbowych kierowców w transporcie międzynarodowym, sposób ewidencjonowania czasu pracy kierowców, wykorzystywanie przez nich przerw na odpoczynek czy limity pracy w porze nocnej, a także ograniczenia w zakresie dopuszczanych kryteriów, na jakich mogą opierać się składniki wynagrodzenia kierowców.
Nowe regulacje w zakresie czasu pracy kierowców wprowadza ustawa z 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 209). Jak wynika z uzasadnienia projektu tej ustawy, jej celem jest dostosowanie polskich przepisów do wymogów art. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1057 z 15 lipca 2020 r. ustanawiającej przepisy szczególne w odniesieniu do dyrektywy 96/71/WE i dyrektywy 2014/67/UE dotyczące delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego oraz zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE w odniesieniu do wymogów w zakresie egzekwowania przepisów oraz rozporządzenie (UE) nr 1024/2012, stanowiącej jeden z aktów wchodzących w skład tzw. Pakietu Mobilności I. Zgodnie z motywem 1 dyrektywy (UE) 2020/1057 zmierza ona do utworzenia bezpiecznego, efektywnego i społecznie odpowiedzialnego sektora transportu drogowego.