Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF i faktur ustrukturyzowanych
Od stycznia 2022 r. podatnicy zyskali możliwość stosowania tzw. faktur ustrukturyzowanych. Jest to kolejne już rozwiązanie, które w założeniu ma uszczelnić system podatkowy, a przy okazji, ewentualnie, ułatwić funkcjonowanie podatnikom. Czy tak będzie? To się okaże. Na razie jeszcze jest to instytucja o charakterze fakultatywnym, chociaż przedstawiciele resortu finansów otwarcie mówią, że tylko do czasu. Faktury ustrukturyzowane, jak każdy taki pomysł prawodawcy, to niewątpliwie wyzwanie dla służb podatkowo-księgowych podatników, w tym biur rachunkowych zajmujących się obsługą zewnętrzną rozliczeń z fiskusem. W artykule przybliżamy, z jakimi nowymi obowiązkami dla biur rachunkowych wiąże się wprowadzenie takiej instytucji.
Z początkiem 2022 r. w polskim systemie podatkowym pojawiają się tzw. faktury ustrukturyzowane. Mając za sobą różne „nowoczesne” rozwiązania polskiego prawodawcy, takie jak chociażby JPK_V7 czy kasy online, podatnicy nieco mniej nerwowo podchodzą do takich pomysłów. Nie bez znaczenia jest to, że w pierwszym roku ma to być rozwiązanie w pełni fakultatywne. Przedstawiciele resortu finansów zapowiadają, że państwo polskie po uzyskaniu stosownych derogacji Komisji Europejskiej i zgody na odstąpienie od regulacji prawa unijnego, wprowadzi ustrukturyzowany dokument faktury jako rozwiązanie obligatoryjne, jednocześnie wskazują na rok 2023 jako ten, w którym ma to nastąpić.
Czy, kiedy i w jakim zakresie stosowanie faktur ustrukturyzowanych stanie się obowiązkiem dowiemy się w przyszłości, jednak nie zmienia to faktu, że już teraz warto przygotować się na taki sposób fakturowania.