Rozliczanie wynagrodzeń pracowniczych - nietypowe problemy
W sytuacji gdy oprócz wynagrodzenia zasadniczego wypłacane są pracownikom dodatkowe składniki, pracodawcy często mają problem z prawidłowym wyliczeniem należnego wynagrodzenia. Nie zawsze bowiem takie składniki będą oskładkowane, a również ustalenie przychodu do opodatkowania jest w takim przypadku kłopotliwe.
Do podstawowych obowiązków pracodawcy należy m.in. rozliczanie wynagrodzeń pracowniczych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Jednak zdarzają się takie sytuacje gdy pracodawca ma problem z prawidłowym wyliczeniem wynagrodzenia. Czym więcej dodatkowych składników, nieodpłatnych świadczeń, potrąceń czy absencji pracowników w pracy, tym rozliczenie wynagrodzenia staje się bardziej skomplikowane.
Umowa zlecenia zawarta przez osobę zatrudnioną w ramach stosunku pracy z własnym pracodawcą lub z podmiotem innym niż pracodawca, ale wykonywana na rzecz własnego pracodawcy, dla celów ubezpieczeń społecznych stanowi pracowniczy tytuł do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego (art. 8 ust. 1 i ust. 2a ustawy systemowej). W takiej sytuacji za pracownika uważa się osobę wykonującą pracę na podstawie:
- umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo
- umowy o dzieło,