Jak i kiedy przedsiębiorca składa wniosek o ogłoszenie upadłości
Prowadzenie działalności gospodarczej obarczone jest zawsze pewnym ryzykiem niepowodzenia. Z różnych względów przedsiębiorcy popadają w tarapaty finansowe, zaprzestają regulować swoje zobowiązania i stają się dłużnikami. Narażają się w ten sposób na postępowania sądowe o zapłatę przeciwko nim. Jednocześnie mogą też znaleźć się w sytuacji, w której zobligowani będą złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości. W toku postępowania upadłościowego dochodzi do likwidacji majątku przedsiębiorcy (o ile takowy istnieje). Jednocześnie jednak istnieją niewątpliwe korzyści ogłoszenia upadłości, tj. możliwość oddłużenia, spłaty tylko części długów, umorzenia postępowania egzekucyjnego. Co więcej, od dnia ogłoszenia upadłości przestają „biec odsetki”. Z masy upadłości mogą być bowiem zaspokojone odsetki od wierzytelności należne od upadłego, ale tylko za okres do dnia ogłoszenia upadłości. Od tego też dnia niedopuszczalne jest skierowanie egzekucji do majątku wchodzącego w skład masy upadłości.
W niniejszym artykule wskazujemy, krok po kroku, jak złożyć wniosek o ogłoszenie upadłości.
Kto może wnioskować o upadłość
Przepisy ustawy - Prawo upadłościowe mają zastosowanie do przedsiębiorców, także tych, którzy prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą. Niniejszy poradnik adresowany jest właśnie do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, którzy dopełnili obowiązku rejestracji w CEIDG.