Rozliczanie wyniku finansowego w różnych formach działalności
Wynik finansowy to różnica między przychodami dotyczącymi danego okresu sprawozdawczego a kosztami poniesionymi w związku z pozyskaniem tych przychodów i kosztami danego okresu.
Wynik finansowy może być:
zerowy - przychody równają są kosztom,
dodatni (zysk) - przychody przewyższają koszty,
ujemny (strata) - koszty przewyższają przychody.
W myśl zapisów art. 42 ustawy o rachunkowości (dalej: uor) w jednostkach innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji na wynik finansowy netto składają się:
wynik działalności operacyjnej, w tym z tytułu pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych - stanowi różnicę między:
(+) przychodami netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów, z uwzględnieniem dotacji, opustów, rabatów i innych zwiększeń lub zmniejszeń, bez podatku od towarów i usług oraz innych podatków bezpośrednio związanych z obrotem, oraz
(+) pozostałymi przychodami operacyjnymi
a
(-) wartością sprzedanych produktów, towarów i materiałów wycenionych w kosztach wytworzenia albo cenach nabycia, albo zakupu,
(-) powiększoną o całość poniesionych od początku roku obrotowego kosztów ogólnych zarządu, sprzedaży produktów, towarów i materiałów oraz
(-) pozostałych kosztów operacyjnych;
wynik operacji finansowych - stanowi różnicę między:
(+) przychodami finansowymi, w szczególności z tytułu dywidend (udziałów w zyskach), odsetek, zysków ze zbycia oraz aktualizacji wartości inwestycji, innych niż nieruchomości oraz wartości niematerialne i prawne zaliczane do inwestycji
(+) nadwyżką dodatnich różnic kursowych nad ujemnymi
a
(-) kosztami finansowymi - w szczególności z tytułu odsetek, strat ze zbycia oraz aktualizacji wartości inwestycji, innych niż nieruchomości oraz wartości niematerialne i prawne zaliczane do inwestycji,
(-) nadwyżką ujemnych różnic kursowych nad dodatnimi - z wyjątkiem odsetek, prowizji, dodatnich i ujemnych różnic kursowych, które zwiększają (o koszty obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu finansowania) zapas towarów lub produktów w okresie ich przygotowania do sprzedaży bądź wytworzenia;