Porada
Jak ująć zamianę gruntów w księgach rachunkowych
PYTANIE:
Nadleśnictwo na mocy aktu notarialnego zawarło umowę zamiany gruntu leśnego (Ls), którego jest właścicielem, na grunt leśny gminy i powiatu, którego oni są właścicielami po połowie. Krótko mówiąc zamiana "las za las" między nadleśnictwem a gminą i powiatem. Zgodnie z prawem grunt nadleśnictwa i drugiej strony został wyceniony przez rzeczoznawców. Rzeczoznawca był powołany ze strony nadleśnictwa. Grunt nadleśnictwa został wyceniony w operacie szacunkowym na 22 130 zł, a grunt gminy i powiatu na 27 710 zł. W akcie jest informacja, że zamiana tych nieruchomości zwolniona jest z VAT, jest również zapis, że zamiana nieruchomości nastąpi bez obowiązku wzajemnych dopłat wynikających z różnicy wartości zamienianych nieruchomości. Oznacza to, że nadleśnictwo nic gminie, ani powiatowi nie dopłaci za ich wyżej wyceniony grunt. W świetle podatku VAT zamiana to transakcja sprzedaży i kupna. Zatem nadleśnictwo wystawiło na gminę i powiat faktury (po 50% wartości) na nasz zbywany grunt na kwotę 22 130 zł. Od gminy i powiatu otrzymaliśmy również faktury na "zakupiony" grunt. Łączna wartość otrzymanych faktur to również 22 130 zł - nie jak w akcie notarialnym i operacie wyceny 27 710 zł. Gmina i powiat uznały, że tylko na taką kwotę wystawią fakturę - do wysokości zapłaty otrzymanej od nas w postaci naszego gruntu. Jaką wartość nabytego w drodze zamiany gruntu przyjąć do ksiąg? Czy OT sporządzić na podstawie faktur z gminy i powiatu i w ich łącznej wysokości? Czy zwiększyć dodatkowo wartość tego przyjętego gruntu do wysokości z operatu szacunkowego? Jak postąpić prawidłowo?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right