Tarcza dla branż turystycznej, estradowej i wystawienniczej
Z początkiem października 2020 r. wprowadzone zostały nowe formy wsparcia dla branż turystycznej, estradowej i wystawienniczej. Rozszerzono także działanie już istniejących form pomocy. W tym celu wprowadzono m.in. świadczenie postojowe, dodatkowe świadczenie postojowe oraz zwolnienie ze składek ZUS za okres od lipca do września 2020 r. Nowość stanowi utworzenie Turystycznego Funduszu Zwrotów i Turystycznego Funduszu Pomocowego i wypłacanie z nich podróżnym środków z tytułu odwołanych imprez turystycznych. Takie m.in. rozwiązania wprowadza nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: ustawa o COVID-19).
Zwrot środków z tytułu odwołanych imprez turystycznych
Odstąpienie od umowy lub rozwiązanie umowy o świadczenie usług turystycznych pozostające w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2, jest skuteczne z mocy prawa po upływie 180 dni od dnia:
* powiadomienia przez podróżnego o odstąpieniu lub
* powiadomienia o rozwiązaniu przez organizatora turystyki.
Po upływie tego terminu organizatorzy turystyki powinni zwrócić wpłaty wniesione przez podróżnych na poczet imprezy turystycznej.
Nowelizacja wprowadziła możliwość wypłaty podróżnemu kwoty tego zwrotu z nowo utworzonego Turystycznego Funduszu Zwrotów. Przy tym zwrotu można dokonać na rzecz podróżujących, którzy nie zdecydowali się na przyjęcie vouchera ani nie dostali zwrotu do tej pory (dodany art. 15ka ustawy o COVID-19). Środki wypłaca Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG) na wniosek organizatora turystyki złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Na poczet zwrotu organizator będzie musiał wpłacić do TFZ tylko opłatę i wkład własny. Pozostałą część kwoty organizator zwróci już do TFZ w 72 comiesięcznych ratach. Przy czym pierwszą ratę zapłaci dopiero w kwietniu 2021 r.