Jak wypełnić i przekazać wniosek o zwolnienie ze składek ZUS - RDZ
Ze względu na epidemię COVID-19 liczna grupa płatników może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku opłacania składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. Ulga ta przysługuje jednak wyłącznie na wniosek płatnika. ZUS alarmuje, że wnioski o zwolnienie ze składek ZUS są w bardzo wielu przypadkach nieprawidłowo wypełnione. Oprócz tego płatnicy stosują niewłaściwą formę przekazania wniosku RDZ do ZUS.
Wniosek o zwolnienie ze składek - w wymiarze 100% lub 50% - należnych za okres od marca do maja 2020 r. jest jednym z najczęściej składanych wniosków o ulgę w ramach tarczy antykryzysowej.
Zarówno przepisy dotyczące tej ulgi, jak i sam formularz wniosku o jej udzielenie ulegały kolejnym modyfikacjom. Ostatnia zmiana wynika z nowelizacji specustawy o COVID-19 i obowiązuje od 18 kwietnia br. Na mocy tej nowelizacji wprowadzono kolejne formy wsparcia dla przedsiębiorców, w tym rozszerzono krąg podmiotów uprawnionych do skorzystania ze zwolnienia z opłacania składek ZUS.
ZUS od dłuższego czasu informuje, że we wnioskach o zwolnienie ze składek płatnicy popełniają liczne błędy, które utrudniają i przedłużają postępowanie w sprawie ulgi, a czasami wręcz uniemożliwiają rozpatrzenie wniosku. Błędy dotyczą najczęściej wniosków papierowych. Wnioski elektroniczne, które zostały złożone za pośrednictwem platformy PUE ZUS - ograniczają możliwość popełnienia błędu, ponieważ dane płatnika są w nich pobierane bezpośrednio z bazy danych prowadzonej przez ZUS.