Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2020-01-31

Kiedy trzeba wystawić fakturę korygującą

PYTANIE

Nasza firma zajmuje się obrotem samochodami oraz świadczeniem usług serwisowych i blacharskich. W przypadku napraw za szkody komunikacyjne najczęściej klienci wystawiają Towarzystwu Ubezpieczeniowemu upoważnienie do wypłaty należnego im odszkodowania bezpośrednio nam (jeśli klient jest podatnikiem VAT wówczas klient płaci VAT a TU wartość netto) . Bardzo często otrzymujemy pieniądze z TU przed pojawieniem się klienta, na przelewie figuruje numer szkody oraz numer rejestracyjny pojazdu. Taką wpłatę traktujemy jako wpłatę zaliczkową za naprawę blacharską - wystawiamy fakturę zaliczkową na klienta na podstawie dostępnych w naszej bazie danych (z TU nie ma możliwości potwierdzenia danych klienta). Dosyć często zdarzają się błędy w zakresie danych klienta: faktura na osobę prywatną a winno być na firmę lub odwrotnie, albo wystawiona na jakąś firmę a winna być na leasingodawcę, albo wystawiona na leasingodawcę a winna być na innego leasingodawcę. Do 31 grudnia nasz sposób postępowania był taki: jeśli faktura nie wyszła jeszcze do klienta lub dostał ją właściwy klient wystawialiśmy tylko korektę na dane klienta. Jeśli faktura poszła do niewłaściwego podmiotu wystawialiśmy korektę do zera (VAT pomniejszany z tej niewłaściwej faktury w dacie uzyskania potwierdzenia odbioru korekty) i wystawialiśmy ponownie fakturę na właściwego klienta z faktyczną datą otrzymania pieniędzy. Robiłam korektę deklaracji VAT wykazując ją także w okresie wpływu pieniędzy. Czy to prawidłowe rozwiązanie? Większy problem pojawia nam się od 1 stycznia: otrzymujemy pieniądze, wystawiamy fakturę zaliczkową - wg. naszej wiedzy na osobę fizyczną nieprowadzącą DG, operację fiskalizujemy. Po 2 miesiącach klient przyjeżdża na naprawę i okazuje się, że faktura winna być na firmę... Paragon NIP-u nie miał... Jak postąpić w takim przypadku? Takich sytuacji będzie zapewne kilka w miesiącu... Czy wg. Państwa można by zmienić sposób rozliczeń, tj. uznać, że otrzymane wpłaty nie są zaliczkami a staną się nimi dopiero w momencie zgłoszenia się klienta na naprawę? Czyli dopiero wówczas wystawilibyśmy fakturę, na której data otrzymania zaliczki byłaby bieżąca czyli byłaby to data kiedy niezidentyfikowana wpłata stałaby się zaliczką. Co w przypadku odwrotnej sytuacji: wystawiamy fakturę na jednoosobową działalność gospodarczą, operacji nie fiskalizujemy a klient faktury nie rozliczy - potraktuje zakup prywatnie? Czy są sankcje w takim przypadku?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00