Artykuł
Rabaty, zwroty towarów, reklamacje – rozliczenie VAT
Uwarunkowania biznesowe wymagają od podatników prowadzenia różnych akcji promocyjnych, rabatowych, które nie zawsze można zidentyfikować jak rabat zmniejszający VAT. Podatnicy, udzielając rabatów, szczególnie gdy sprzedają towary poniżej ceny nabycia, powinni pamiętać, aby dobrze udokumentować strategię marketingową takiej akcji promocyjnej. Z prowadzoną działalnością nieodłącznie wiążą się zwroty towarów, które także muszą być dokładnie udokumentowane, aby obniżyć VAT. Natomiast wymiana towarów w ramach reklamacji nie jest rozliczana w VAT, ale również powinna być dokładnie opisana, aby w razie kontroli ich przeznaczenie nie budziło wątpliwości.
I. Rabaty pieniężne i towarowe
Czy można odliczyć VAT, gdy kupione towary będą sprzedawane poniżej ceny nabycia
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów, które będą sprzedawane poniżej ceny zakupu. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 5 listopada 2019 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.488.2019.2.KBR/IŻ).
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów, a także orzecznictwo TSUE pozwala na stwierdzenie, że w przedmiotowej sprawie warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zostanie spełniony, gdyż nabywane przez Spółkę, czynnego i zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług, towary, które w następstwie przyjętej strategii marketingowej będą sprzedawane po cenie niższej niż wartość rynkowa obniżonej nawet o 99% i wynosić np. 1 zł lub 1 gr netto, będą miały związek z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, co skutkuje powstaniem prawa do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu. Pomimo, że koszt nabycia towarów sprzedawanych w ramach działań promocyjnych przewyższa cenę sprzedawanych towarów, to jednak - jak wynika z opisu sprawy - koszty te będą pozostawały w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością.
Jak wynika z wniosku, Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży hurtowej odzieży i innych tekstyliów, w tym także sprzedaży hurtowej realizowanej na zlecenie, a przyjęta strategia marketingowa będzie miała w efekcie wygenerować w Spółce wyższą sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Jak wskazano w treści wniosku, przedstawione zdarzenie przyszłe jest elementem długofalowej strategii marketingowej, która ma zapewnić wzrost przychodów Spółki z realizowanej działalności gospodarczej. Oznacza to, że sprzedawane promocyjnie towary będą wykorzystywane w ramach tej działalności.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right