Data publikacji: 13.11.2018
Podatki dochodowe i księgowość przy zakończeniu działalności gospodarczej
Jeśli zamykasz działalność, powinieneś załatwić wszystkie sprawy związane ze zgłoszeniem zamknięcia do urzędu skarbowego, rozliczeniem podatków i zamknięciem księgowości w firmie.
Zgłoszenie zakończenia działalności do urzędu skarbowego
- jeśli chcesz zakończyć działalność firmy jednoosobowej, urząd skarbowy otrzyma informację o likwidacji firmy z CEIDG, w którym złożysz wniosek o wykreślenie firmy. Nie musisz więc składać dodatkowego zgłoszenia do urzędu skarbowego
- jeśli byłeś wspólnikiem spółki cywilnej i spółka przestaje istnieć, powinieneś zgłosić jej likwidację do urzędu skarbowego na formularzu NIP-2 (dodatkowo przy zamykaniu s.c. składasz w GUS formularz RG-OP)
- jeśli spółka, której wspólnikiem byłeś, podlegała wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, powinieneś złożyć wniosek o jej wykreślenie z KRS oraz formularz NIP-8.
Zgłoszenie VAT przy zakończeniu działalności
Jeśli jesteś podatnikiem VAT, powinieneś złożyć do urzędu skarbowego, zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z.
Obowiązki podatkowe przy zakończeniu działalności
Podatnicy PIT
Jeśli rozliczasz się PIT i stosujesz uproszczoną księgowość (PKPiR, ewidencja przychodu), w przypadku zakończenia działalności Twoje obowiązki będą zależeć od rodzaju opodatkowania.