Przedsiębiorstwo w spadku - jak rozliczyć VAT i akcyzę
Od 25 listopada 2018 r. wchodzą w życie przepisy ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwa osoby fizycznej. Regulacje te pozwolą przedsiębiorcom, którzy prowadzą jednoosobową działalność, zabezpieczyć firmę na wypadek śmierci. Gdy tego nie zrobią, po ich śmierci zarząd sukcesyjny będą mogli powołać sami spadkobiercy lub będą mogli kontynuować działalność przez 2 miesiące bez powoływania zarządu. Skorzystanie z uprawnień podatkowych wymaga terminowego złożenia do urzędu skarbowego zawiadomień. Szczególnie w przypadku działalności akcyzowej warunki są bardzo obostrzone.
Regulacje ustawy o zarządzie sukcesyjnym, w tym przepisy dotyczące rozliczenia podatkowego, będą miały zastosowanie, jeżeli śmierć przedsiębiorcy nastąpiła po dniu poprzedzającym dzień wejścia w życie ustawy o zarządzie sukcesyjnym, czyli od 25 listopada 2018 r.
Rozliczenie VAT po śmierci przedsiębiorcy
Po śmierci spadkodawcy, gdy będzie wola kontynuowania działalności, powstanie przedsiębiorstwo w spadku.
Ustawa o zarządzie sukcesyjnym będzie uznawać przedsiębiorstwo w spadku za jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, będącą podatnikiem VAT (art. 49 ustawy o zarządzie sukcesyjnym). Status ten uzyska w okresie od otwarcia spadku (śmierć przedsiębiorcy) do dnia wygaśnięcia (art. 15 ust. 1a ustawy o VAT):