Porada
Konsekwencje opóźnionego rozliczenia faktur wystawionych z odwrotnym obciążeniem
Mamy jako biuro rachunkowe poważny dylemat, dotyczący stosowania przez polski system fiskalny konsekwencji z tytułu opóźnionego rozliczenia w deklaracjach VAT faktur zakupowych wystawionych jako odwrotne obciążenie. Faktura zakupowa /elektronika/ została dostarczona do księgowania z opóźnieniem. wg oficjalnie obowiązujących przepisów . VAT należny od tej faktury rozliczamy w miesiącu powstania obowiązku podatkowego, natomiast VAT naliczony - w miesiącu "bieżącym', co skutkuje oczywiście odsetkami. Poczytaliśmy co nieco na ten temat, komentarze fachowców oraz wyroki sądów administracyjnych zwracają uwagę na fakt, że zasady przyjęte przez polskiego ustawodawcę są niezgodne z prawem unijnym w tym względzie i zaprzeczają idei "obojętności " VAT, a służą tylko bezwzględnemu zasilaniu budżetu " w ciągłej potrzebie". Zasada odwrotnego obciążenia, jest księgowaniem statystycznym, nie powoduje realnego obowiązku wpłaty VAT do budżetu, ma charakter obojętny. Dlaczego, więc niezgodne z regulacjami unijnymi - restrykcje mogą być stosowane przez aparat fiskalny. Czy legalnie można odwoływać się od odsetek - w sytuacji jw. opisanej (interpretacja indywidualna oznaczona sygnaturą 0111-KDIB3-1.4012.265.2018.1.JP)?
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right