Artykuł
Jak prawidłowo wypełnić nowy formularz ZUS ERP-7
Pracodawca zatrudniający pracownika ubiegającego się o emeryturę, rentę lub o ustalenie kapitału początkowego jest zobowiązany m.in. do wystawienia mu zaświadczenia o wysokości przychodu uzyskanego za poszczególne lata kariery zawodowej. Wskazane jest, aby wystawiając zaświadczenie skorzystał ze wzoru przygotowanego przez ZUS. Od 2 sierpnia 2018 r. ZUS udostępnił nową wersję takiego formularza - ZUS ERP-7, która zastąpiła poprzedni wzór - ZUS Rp-7.
Obowiązek wystawienia przez pracodawcę zaświadczenia potwierdzającego wysokość wynagrodzeń uzyskiwanych przez pracownika jest związany ze sposobem obliczania przez ZUS świadczeń emerytalno-rentowych. Kwota tych zarobków ma bowiem wpływ na wysokość emerytury (zarówno ustalanej na dotychczasowych zasadach, jak i nowej, a także renty z tytułu niezdolności do pracy). Ustalając wysokość wymienionych świadczeń, ZUS oblicza podstawę ich wymiaru. W tym celu wnioskodawca wskazuje wynagrodzenia z wybranych lat kalendarzowych - na ogół z 10 kolejnych z ostatniego 20-lecia poprzedzającego rok zgłoszenia wniosku o świadczenie lub z 20 dowolnych lat z całego okresu ubezpieczenia.
Obowiązujące obecnie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 11 października 2011 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz.U. Nr 237, poz. 1412) nie przewiduje urzędowego wzoru takiego zaświadczenia. Wskazane jest jednak, aby pracodawcy korzystali ze wzoru formularza opracowanego przez ZUS.
Nowy formularz ZUS ERP-7
Nowy formularz zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu ZUS ERP-7 składa się z nagłówka oraz kilku sekcji. To pierwsza wizualna różnica w stosunku do poprzedniego wzoru formularza (ZUS Rp-7), który zawierał wyłącznie ponumerowane punkty, bez podziału na tematyczne bloki. Nowy formularz jest w tym względzie znacznie bardziej przejrzysty.
W nagłówku formularza płatnik składek jest zobowiązany zamieścić swoją pieczątkę, o ile ją posiada. W przypadku gdy zaświadczenie wypełnia inny podmiot niż płatnik składek (upoważniony lub uprawniony do dokonania tej czynności), zamiast płatnika składek własną pieczątkę zamieszcza właśnie ten podmiot.