Dotacje – rozliczenia podatkowe i ewidencja rachunkowa
Dotacja to forma bezzwrotnej pomocy finansowej udzielanej ze środków publicznych w celu finansowego wsparcia określonego przedsięwzięcia lub prowadzenia bieżącej działalności. Na podstawie przepisów podatkowych oraz przepisów o rachunkowości skutki otrzymania dotacji mogą różnić się od siebie. Jest to uzależnione od celu, na jaki otrzymane dotacje zostaną przeznaczone. W dodatku przedstawiamy na przykładach, jak prawidłowo rozliczać podatek dochodowy i VAT od otrzymanych dotacji oraz jak je ewidencjonować w księgach rachunkowych. W artykule uwzględniono aktualne stanowisko organów podatkowych oraz sądów administracyjnych.
I. Dotacje jako przychód podatkowy
Podatnik, który otrzymał dotację przeznaczoną na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, powinien ustalić skutki tego zdarzenia w podatku dochodowym. Otrzymana dotacja zwykle (ale nie zawsze) jest przychodem podatkowym, który może korzystać ze zwolnienia od podatku.
Sposób opodatkowania dotacji w updof i updop nie jest uregulowany identycznie. Różnice są niewielkie, niemniej jednak występują. Przedstawiamy je poniżej.
1. Kiedy otrzymana dotacja jest przychodem dla podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych
W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą skutki otrzymania dotacji zostały określone w art. 14 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 13 updof. Na podstawie tych przepisów dotacje, subwencje, dopłaty dzielą się na stanowiące przychód z działalności gospodarczej i niestanowiące takiego przychodu. Dotacje, subwencje i dopłaty:
- stanowią przychód z działalności gospodarczej - w przypadku gdy zostały otrzymane przez podatnika na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków innych niż środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne;
- nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej - w przypadku gdy środki, o których mowa w pkt 1, zostały otrzymane po 1 stycznia 2015 r. od agencji wykonawczych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa;