Jak działa rejestr zastawów skarbowych – po zmianach
1 lipca 2017 r. zaczyna funkcjonować Rejestr Zastawów Skarbowych. Rejestr będzie prowadzony elektronicznie w systemie teleinformatycznym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Z tym dniem ma być uruchomiona aplikacja na stronie internetowej urzędu obsługującego Szefa KAS, dzięki której będzie można uzyskać informacje o wpisanych do rejestru przedmiotach i prawach.
Dzięki zmianom poszczególni naczelnicy urzędów skarbowych nie będą już prowadzili odrębnych rejestrów zastawów skarbowych (z obowiązkiem przekazywania tych danych do centralnego rejestru). Od 1 lipca 2017 r. prowadzony jest jeden Rejestr Zastawów Skarbowych, a uprawnione do składania wniosków o wpis do rejestru są wszystkie organy upoważnione do występowania w imieniu Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, a nie tylko naczelnicy urzędów skarbowych.
Nie zmieniły się przepisy określające, jakie przedmioty (prawa) mogą być objęte zastawem skarbowym i wpisane do rejestru zastawów. Przypomnijmy, że zastawem skarbowym mogą być obciążone rzeczy ruchome (maszyny, samochody) oraz prawa majątkowe o wartości co najmniej 12 400 zł (limit ten dotyczy 2017 r.), których właściciel (podatnik, płatnik) posiada zobowiązania podatkowe lub zaległości podatkowe (w tym z tytułu odsetek za zwłokę od tych zaległości) – art. 41 O.p. Z przedmiotu obciążonego zastawem skarbowym organ podatkowy może zaspokoić swoje wierzytelności bez względu na to, kto jest aktualnym właścicielem przedmiotu objętego zastawem. Zastaw jest bowiem skuteczny wobec każdorazowego właściciela przedmiotu zastawu.