Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2022-12-04
Wersja aktualna od 2022-12-04
obowiązujący
Alerty
DECYZJA RADY (WPZiB) 2022/2369
z dnia 3 grudnia 2022 r.
zmieniająca decyzję 2014/512/WPZiB dotyczącą środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 29,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/512/WPZiB (1). |
(2) | Unia nadal niezmiennie popiera suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy. |
(3) | W dniu 6 października 2022 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2022/1909 (2), którą wprowadzono zwolnienie z zakazu świadczenia usług transportu morskiego oraz z zakazu świadczenia pomocy technicznej, usług pośrednictwa, finansowania lub pomocy finansowej związanych z transportem morskim do państw trzecich ropy naftowej lub produktów ropopochodnych, które pochodzą z Rosji lub są wywożone z Rosji, nabywanych na poziomie z góry ustalonego pułapu cenowego lub poniżej tego pułapu, określonego przez koalicję na rzecz pułapów cenowych. Zwolnienie to ma na celu złagodzenie negatywnych skutków dla dostaw energii do państw trzecich oraz ograniczenie gwałtownego wzrostu cen spowodowanego nadzwyczajnymi warunkami rynkowymi, przy jednoczesnym ograniczeniu rosyjskich dochodów z ropy naftowej. |
(4) | W związku z aktualną sytuacją, oraz uwzględniając dyskusje w ramach koalicji na rzecz pułapów cenowych, skuteczność środka pod względem jego oczekiwanych rezultatów, międzynarodowe przestrzeganie i nieformalne dostosowanie do mechanizmu pułapu cenowego oraz jego potencjalny wpływ na Unię i jej państwa członkowskie, należy wprowadzić pułap cenowy dla ropy naftowej, tj. cenę za baryłkę, po której lub poniżej której ropa naftowa z Rosji jest zwolniona z zakazu świadczenia transportu morskiego oraz zakazu świadczenia pomocy technicznej, usług pośrednictwa lub finansowania lub pomocy finansowej związanych z transportem morskim do państw trzecich. |
(5) | Należy również wprowadzić kolejne środki. W szczególności należy doprecyzować istniejący zakaz handlu rosyjską ropą naftową i produktami ropopochodnymi oraz pośrednictwa w handlu nimi oraz rozszerzyć zwolnienie dotyczące pułapu cenowego, w przypadku gdy takie towary są przedmiotem handlu na poziomie pułapu cenowego lub poniżej tego pułapu. |
(6) | Należy również rozszerzyć 90-dniowy okres przejściowy mający zastosowanie do transportu ropy naftowej i niektórych produktów ropopochodnych po każdej kolejnej zmianie pułapu cenowego na świadczenie, bezpośrednio lub pośrednio, pomocy technicznej, usług pośrednictwa lub finansowania lub pomocy finansowej związanych z transportem, z zastrzeżeniem spełniania tych samych warunków. Środek ten jest konieczny w celu zapewnienia spójnego wdrażania pułapu cenowego przez wszystkie podmioty. |
(7) | Należy także wprowadzić okres przejściowy wynoszący 45 dni dla statków transportujących ropę naftową pochodzącą z Rosji, która została zakupiona i załadowana na statek przed dniem 5 grudnia 2022 r. i wyładowana w ostatecznym porcie przeznaczenia przed dniem 19 stycznia 2023 r. |
(8) | Ponadto należy doprecyzować, że zakaz świadczenia usług związanych z transportem rosyjskiej ropy naftowej lub rosyjskich produktów ropopochodnych statkiem pływającym pod banderą państwa trzeciego ma zastosowanie do statków, które w przeszłości transportowały takie towary zakupione po cenie wyższej od pułapu cenowego, pod warunkiem że podmiot odpowiedzialny za transport wiedział lub miał uzasadniony powód, by podejrzewać, że taka sytuacja miała miejsce. Jest to konieczne w celu zapewnienia pewności prawa. |
(9) | Należy również wprowadzić zwolnienie z zakazu świadczenia usług transportu morskiego oraz z zakazu świadczenia pomocy technicznej, usług pośrednictwa, finansowania lub pomocy finansowej związanych z transportem morskim do państw trzecich, w przypadku gdy jest to konieczne do pilnego zapobieżenia zdarzeniu, które może mieć poważny i istotny wpływ na zdrowie i bezpieczeństwo ludzi lub na środowisko, lub do pilnego łagodzenia skutków takiego zdarzenia, bądź też reagowania na klęski żywiołowe. |
(10) | Ponadto należy wprowadzić regularny przegląd mechanizmu pułapu cenowego, by uwzględnić skuteczność tego środka w kategoriach jego oczekiwanych rezultatów, jego wdrażania, międzynarodowego przestrzegania tego mechanizmu i nieformalnego przyłączania się do niego oraz jego potencjalnego wpływu na Unię i jej państwa członkowskie, a także by reagować na rozwój sytuacji na rynku, w tym ewentualne zakłócenia. W przeglądzie takim należy brać pod uwagę cele pułapu cenowego, w tym możliwość obniżania przez niego dochodów Rosji ze sprzedaży ropy naftowej, a także zasadę stanowiącą, że pułap cenowy powinien wynosić co najmniej 5 % mniej niż średnia rynkowa cena rosyjskiej ropy naftowej i produktów ropopochodnych. Średnią cenę rynkową należy obliczać we współpracy z Międzynarodową Agencją Energetyczną. Wszelkie kwestie, które mogłyby mieć wpływ na funkcjonowanie i warunki pułapu cenowego, byłyby podnoszone w ramach koalicji na rzecz pułapów cenowych, w następstwie dyskusji na forum Rady. Aby terminowo ocenić rozwój sytuacji na rynku, taki przegląd powinien być przeprowadzany od połowy stycznia 2023 r., a następnie Rada powinna powracać do tej kwestii co 2 miesiące. |
(11) | Biorąc pod uwagę obecne okoliczności, które stanowią wyzwanie dla konkurencyjności żeglugi unijnej, oraz fakt, że sektor żeglugi jest wolno odbudowującym się sektorem gospodarki, Komisja zamierza pilnie przyjąć odpowiednie środki wsparcia, w tym poprzez dalszy rozwój istniejących instrumentów najpóźniej do dnia 5 lutego 2023 r., z myślą o zachowaniu wiarygodności i strategicznego znaczenia unijnego sektora żeglugi, utrzymując i jeszcze bardziej wzmacniając konkurencyjność żeglugi unijnej, a jednocześnie chroniąc interesy konkurencyjnej eksploatacji statków pływających pod banderami państw członkowskich oraz zachęcając do zmiany bandery statków i umieszczania ich w rejestrach statków w państwach członkowskich. |
(12) | Unia musi podjąć dalsze działania, aby wprowadzić w życie niektóre środki. |
(13) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/512/WPZiB, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
W decyzji 2014/512/WPZiB wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 4p wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w załączniku XI wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji. |
Artykuł 2
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 3 grudnia 2022 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
M. BEK
(1) Decyzja Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotycząca środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 229 z 31.7.2014, s. 13).
(2) Decyzja Rady (WPZiB) 2022/1909 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie zmiany decyzji 2014/512/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 259I z 6.10.2022, s. 122).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku XI do decyzji 2014/512/WPZiB dodaje się następującą tabelę:
"Kod CN | Nazwa towaru | Cena za baryłkę (USD) | Data rozpoczęcia stosowania |
2709 00 | Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, surowe | 60 | 5 grudnia 2022 r." |