ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE RADY (UE) 2022/156
z dnia 4 lutego 2022 r.
dotyczące wykonania art. 12 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/1770 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1770 z dnia 28 września 2017 r. w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali (1), w szczególności jego art. 12 ust. 2,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W dniu 28 września 2017 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) 2017/1770. |
(2) | W dniu 13 grudnia 2021 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) 2021/2201, aby nadać skuteczność decyzji (WPZiB) 2021/2208 (2), którą ustanowiono nowe ramy umożliwiające stosowanie środków ograniczających wobec osób i podmiotów odpowiedzialnych za zagrażanie pokojowi, bezpieczeństwu lub stabilności Mali lub za utrudnianie lub podważanie pomyślnego zakończenia przemian politycznych tego kraju. |
(3) | Zgodnie z decyzją podjętą podczas posiedzenia Wspólnoty Gospodarczej Państw Afryki Zachodniej (ECOWAS) i jak przewidziano w Karcie okresu przejściowego, w dniu 15 września 2020 r. władze przejściowe Mali miały przeprowadzić transformację polityczną i przekazać władzę wybranym organom cywilnym w ciągu 18-miesięcznego okresu przejściowego. W tym terminie miały zorganizować wolne i uczciwe wybory prezydenckie i parlamentarne, zaplanowane na dzień 27 lutego 2022 r., a także, w stosownych przypadkach, wybory regionalne i lokalne oraz referendum konstytucyjne. |
(4) | W dniu 8 stycznia 2022 r. władze przejściowe Mali przedłożyły władzom ECOWAS nowy harmonogram, w którym zaplanowano przeprowadzenie wyborów prezydenckich na koniec grudnia 2025 r., przedłużając tym samym okres przejściowy na pięć i pół roku, co jest sprzeczne z porozumieniem osiągniętym z ECOWAS w dniu 15 września 2020 r. i zobowiązaniem zawartym w Karcie okresu przejściowego. Władze ECOWAS zauważyły z żalem, że władze przejściowe w Mali nie podjęły niezbędnych kroków w celu zorganizowania wyborów prezydenckich przed dniem 27 lutego 2022 r., co jest sprzeczne z porozumieniem zawartym z władzami ECOWAS w dniu 15 września 2020 r. i zobowiązaniem zawartym w Karcie okresu przejściowego. Władze ECOWAS wyraziły głębokie ubolewanie z powodu oczywistego i rażącego braku woli politycznej ze strony władz przejściowych, który doprowadził do braku wymiernych postępów w przygotowaniach do wyborów, pomimo gotowości ECOWAS i wszystkich partnerów regionalnych i międzynarodowych do wspierania Mali w tym procesie. Jeżeli chodzi o wnioski "Assises National de la Refondation" (ANR) z dnia 13 grudnia 2021 r., które doprowadziły do przyjęcia zmienionego kalendarza wyborów, władze ECOWAS zauważyły, że ważne zainteresowane strony nie uczestniczyły w ANR, co odzwierciedla brak konsensusu między krajowymi zainteresowanymi stronami w odniesieniu do proponowanego kalendarza. W związku z powyższym w dniu 9 stycznia 2022 r. władze ECOWAS podjęły decyzję o utrzymaniu w mocy pierwotnych sankcji nałożonych w dniu 7 listopada 2021 r. na Mali i na władze przejściowe oraz nałożyły dodatkowe sankcje gospodarcze i finansowe. |
(5) | W związku z utrzymującą się poważną sytuacją w Mali do wykazów osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów objętych środkami ograniczającymi zamieszczonego w załączniku Ia do rozporządzenia (UE) 2017/1770 należy włączyć pięć osób. |
(6) | W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić załącznik Ia do rozporządzenia (UE) 2017/1770, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W załączniku Ia do rozporządzenia (UE) 2017/1770 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 4 lutego 2022 r.
W imieniu Rady
J.-Y. LE DRIAN
Przewodniczący
(1) Dz.U. L 251 z 29.9.2017, s. 1.
(2) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2208 z dnia 13 grudnia 2021 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2017/1775 w sprawie środków ograniczających w związku z sytuacją w Mali (Dz.U. L 446 z 14.12.2021, s. 44).
ZAŁĄCZNIK
W załączniku Ia do rozporządzenia (UE) 2017/1770 w wykazie pt. "Wykaz osób fizycznych lub prawnych, podmiotów i organów, o których mowa w art. 2b" dodaje się wpisy w brzmieniu:
| Imię i nazwisko | Informacje identyfikacyjne | Uzasadnienie | Data umieszczenia w wykazie |
"1. | DIAW, Malick | Miejsce urodzenia: Ségou Data urodzenia: 2 grudnia 1979 r. Obywatelstwo: malijskie Numer paszportu: B0722922, ważny do 13/08/2018 Płeć: mężczyzna Stanowisko: przewodniczący Tymczasowej Rady Narodowej (organ ustawodawczy okresu przejściowego), pułkownik Adres: Koulouba - Présidence de la République 00223 BAMAKO | Malick Diaw jest kluczowym członkiem wewnętrznego kręgu pułkownika Assimiego Goity. Jako szef sztabu trzeciego regionu wojskowego Kati był jednym z inicjatorów i przywódców zamachu stanu z dnia 18 sierpnia 2020 r. wraz ze starszym pułkownikiem Ismaëlem Wagué, pułkownikiem Assimim Goitą, pułkownikiem Sadim Camarą i pułkownikiem Modibem Koné. Malick Diaw jest zatem odpowiedzialny za działania lub polityki zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Mali. Malick Diaw jest również kluczowym podmiotem w kontekście okresu przejściowego, jako przewodniczący Tymczasowej Rady Narodowej od grudnia 2020 r. Tymczasowa Rada Narodowa nie poczyniła znaczących postępów w zakresie »misji« uzgodnionych w Karcie okresu przejściowego z dnia 1 października 2020 r., które miały się zakończyć w ciągu 18 miesięcy, o czym świadczy brak zatwierdzenia przez Tymczasową Radę Narodową projektu ordynacji wyborczej. Przyczynia się to do opóźnienia organizacji wyborów, a tym samym do opóźnienia pomyślnego zakończenia przemian politycznych w Mali. W listopadzie 2021 r. ECOWAS przyjęła indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Malicka Diawa) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia okresu przejściowego. Malick Diaw przyczynia się zatem do utrudniania i podważania pomyślnego zakończenia przemian politycznych w Mali. | 4.2.2022 |
2. | WAGUÉ, Ismaël | Miejsce urodzenia: Bamako Data urodzenia: 2 marca 1975 r. Obywatelstwo: malijskie Nr paszportu: paszport dyplomatyczny AA0193660, ważny do 15.2.2023 Płeć: mężczyzna Stanowisko: minister ds. pojednania, starszy pułkownik Adres: Koulouba - Présidence de la République 00223 BAMAKO | Starszy pułkownik Ismaël Wagué jest kluczowym członkiem wewnętrznego kręgu pułkownika Assimiego Goity i był jednym z głównych podmiotów odpowiedzialnych za zamach stanu w sierpniu 2020 r. wraz z pułkownikiem Goitą, pułkownikiem Sadim Camarą, pułkownikiem Modibem Koné i Malickiem Diawem. W dniu 19 sierpnia 2020 r. ogłosił, że wojsko przejęło władzę, a następnie został rzecznikiem Narodowego Komitetu Ocalenia Ludu. Ismaël Wagué jest zatem odpowiedzialny za działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Mali. Jako minister pojednania rządu okresu przejściowego od października 2020 r. Ismaël Wagué odpowiada za wdrożenie Porozumienia na rzecz pokoju i pojednania w Mali. Swoim oświadczeniem z października 2021 r. przyczynił się do zablokowania komitetu monitorującego Porozumienie na rzecz pokoju i pojednania w Mali (Comité de suivi de l'accord, CSA), a tym samym do zablokowania wdrożenia Porozumienia, które przewidziano w art. 2 Karty okresu przejściowego. W listopadzie 2021 r. ECOWAS przyjęła indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Ismaëla Wagué) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia okresu przejściowego. Ismaël Wagué jest zatem odpowiedzialny za działania zagrażające pokojowi, bezpieczeństwu i stabilności Mali, a także za utrudnianie i podważanie pomyślnego zakończenia okresu przemian politycznych w Mali. | 4.2.2022 |
3. | MAIGA, Choguel | Miejsce urodzenia: Tabango, Gao, Mali Data urodzenia: 31 grudnia 1958 r. Obywatelstwo: malijskie Numer paszportu: paszport dyplomatyczny nr DA0004473, wydany przez Mali, wiza Schengen Płeć: mężczyzna Stanowisko: premier Adres: Koulouba - Présidence de la République 00223 BAMAKO | Jako premier od czerwca 2021 r. Choguel Maiga kieruje malijskim rządem okresu przejściowego utworzonym po zamachu stanu przeprowadzonym w dniu 24 maja 2021 r. Niezgodnie z harmonogramem reform i wyborów uzgodnionym wcześniej z ECOWAS i zawartym w Karcie okresu przejściowego, w czerwcu 2021 r. ogłosił zorganizowanie »Assises nationales de la refondation« (ANR) jako część procesu poprzedzającego reformę i jako warunek wstępny organizacji wyborów zaplanowanych na dzień 27 lutego 2022 r. Jak ogłosił sam Choguel Maiga, ANR było kilkakrotnie odkładane, a wybory - opóźnione. ANR, które ostatecznie odbyło się w grudniu 2021 r., zostało zbojkotowane przez wiele zainteresowanych stron. Na podstawie ostatecznych zaleceń ANR rząd okresu przejściowego przedstawił nowy harmonogram przewidujący przeprowadzenie wyborów prezydenckich w grudniu 2025 r., umożliwiając tym samym władzom przejściowym utrzymanie władzy przez okres dłuższy niż pięć lat. ECOWAS przyjęła w listopadzie 2021 r. indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym premiera Maigi) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia okresu przejściowego. ECOWAS podkreśliła, że władze przejściowe wykorzystały potrzebę wdrożenia reform jako pretekst do uzasadnienia przedłużenia okresu przejściowego i utrzymania władzy bez demokratycznych wyborów. Jako premier Choguel Maiga jest bezpośrednio odpowiedzialny za odroczenie wyborów przewidzianych w Karcie okresu przejściowego, w związku z czym utrudnia pomyślne zakończenie przemian politycznych w Mali, w szczególności przez utrudnianie i podważanie przeprowadzenia wyborów oraz przekazania władzy wybranym organom. | 4.2.2022 |
4. | MAIGA, Ibrahim Ikassa | Miejsce urodzenia: Tondibi, Gao, Mali Data urodzenia: 5 lutego 1971 r. Obywatelstwo: malijskie Numer paszportu: paszport dyplomatyczny wydany przez Mali Płeć: mężczyzna Stanowisko: minister ds. odbudowy Adres: Koulouba - Présidence de la République 00223 BAMAKO | Ibrahim Ikassa Maiga jest członkiem komitetu strategicznego M5-RFP (Mouvement du 5 juin-Rassemblement des Force patriotiques), który odegrał kluczową rolę w obaleniu prezydenta Keity. W czerwcu 2021 r. Ibrahimowi Ikassie Maidze, jako ministrowi ds. odbudowy, powierzono zadanie zaplanowania »Assises nationales de la Refondation« (ANR), ogłoszonego przez premiera Choguela Maigę. Niezgodnie z harmonogramem reform i wyborów uzgodnionym wcześniej z ECOWAS i zawartym w Karcie okresu przejściowego, rząd okresu przejściowego ogłosił zorganizowanie ANR jako część procesu poprzedzającego reformę i jako warunek wstępny organizacji wyborów zaplanowanych na dzień 27 lutego 2022 r. Jak ogłosił Choguel Maiga, ANR było kilkakrotnie odkładane, a wybory - opóźnione. ANR, które ostatecznie odbyło się w grudniu 2021 r., zostało zbojkotowane przez wiele zainteresowanych stron. Na podstawie ostatecznych zaleceń ANR rząd okresu przejściowego przedstawił nowy harmonogram przewidujący przeprowadzenie wyborów prezydenckich w grudniu 2025 r., umożliwiając tym samym władzom przejściowym utrzymanie władzy przez okres dłuższy niż pięć lat. ECOWAS przyjęła w listopadzie 2021 r. indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Ibrahima Ikassy Maigi) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia okresu przejściowego. ECOWAS podkreśliła, że władze przejściowe wykorzystały potrzebę wdrożenia reform jako pretekst do uzasadnienia przedłużenia okresu przejściowego i utrzymania władzy bez demokratycznych wyborów. Jako minister ds. odbudowy Ibrahim Ikassa Maiga utrudnia pomyślne zakończenie przemian politycznych w Mali i podważa takie przemiany, w szczególności przez utrudnianie i podważanie przeprowadzenia wyborów oraz przekazania władzy wybranym organom. | 4.2.2022 |
5. | DIARRA, Adama Ben alias Ben Le Cerveau | Miejsce urodzenia: Kati, Mali Obywatelstwo: malijskie Numer paszportu: paszport dyplomatyczny wydany przez Mali, wiza Schengen Płeć: mężczyzna Stanowisko: członek Tymczasowej Rady Narodowej (organ ustawodawczy okresu przejściowego) Adres: Koulouba - Présidence de la République 00223 BAMAKO | Adama Ben Diarra, znana jako Towarzysz Ben Le Cerveau, jest jednym z młodych liderów M5-RFP (Mouvement du 5 Juin-Rassemblement des Forces patriotiques), który odegrał kluczową rolę w obaleniu prezydenta Keity. Adama Ben Diarra jest również przywódcą Yéréwolo, głównej organizacji wspierającej władze przejściowe, oraz - od dnia 3 grudnia 2021 r. - członkiem Tymczasowej Rady Narodowej. Tymczasowa Rada Narodowa nie poczyniła znaczących postępów w zakresie »misji« uzgodnionych w Karcie okresu przejściowego z dnia 1 października 2020 r., które miały się zakończyć w ciągu 18 miesięcy, o czym świadczy brak zatwierdzenia przez Tymczasową Radę Narodową projektu ordynacji wyborczej. Przyczynia się to do opóźnienia organizacji wyborów, a tym samym do opóźnienia pomyślnego zakończenia przemian politycznych w Mali. Adama Ben Diarra aktywnie działa na rzecz przedłużenia okresu przejściowego podczas wieców politycznych i w sieciach społecznościowych, a także wspiera to przedłużenie, głosząc, że pięcioletnie przedłużenie okresu przejściowego, o którym zdecydowały władze przejściowe w następstwie »Assises nationales de la Refondation« (ANR), było wyjściem naprzeciw dążeniom ludności malijskiej. Niezgodnie z harmonogramem reform i wyborów uzgodnionym wcześniej z ECOWAS i zawartym w Karcie okresu przejściowego, rząd okresu przejściowego ogłosił zorganizowanie ANR jako część procesu poprzedzającego reformę i jako warunek wstępny organizacji wyborów zaplanowanych na dzień 27 lutego 2022 r. | 4.2.2022" |
|
|
| Jak ogłosił Choguel Maiga, ANR było kilkakrotnie odkładane, a wybory - opóźnione. ANR, które ostatecznie odbyło się w grudniu 2021 r., zostało zbojkotowane przez wiele zainteresowanych stron. Na podstawie ostatecznych zaleceń ANR rząd okresu przejściowego przedstawił nowy harmonogram przewidujący przeprowadzenie wyborów prezydenckich w grudniu 2025 r., umożliwiając tym samym władzom przejściowym utrzymanie władzy przez okres dłuższy niż pięć lat. W listopadzie 2021 r. ECOWAS przyjęła indywidualne sankcje wobec władz przejściowych (w tym Adamy Bena Diarry) za opóźnienie w organizacji wyborów i opóźnienie zakończenia okresu przejściowego. ECOWAS podkreśliła, że władze przejściowe wykorzystały potrzebę wdrożenia reform jako pretekst do uzasadnienia przedłużenia okresu przejściowego i utrzymania władzy bez demokratycznych wyborów. Adama Ben Diarra utrudnia zatem pomyślne zakończenie przemian politycznych w Mali, w szczególności poprzez utrudnianie i podważanie przeprowadzenia wyborów oraz przekazania władzy wybranym organom. |
|
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00