DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2024/3216
z dnia 10 grudnia 2024 r.
w sprawie upoważnienia Francji do stosowania obniżonych stawek opodatkowania energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio do statków powietrznych stacjonujących na lotniskach otwartych dla publicznego ruchu lotniczego
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (1), w szczególności jej art. 19,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Pismem z dnia 11 kwietnia 2022 r. Francja zwróciła się o upoważnienie, na podstawie art. 19 dyrektywy 2003/96/WE, do stosowania obniżonego poziomu opodatkowania energii elektrycznej dostarczanej bezpośrednio do wszystkich statków powietrznych stacjonujących na lotniskach otwartych dla publicznego ruchu lotniczego. W dniach 25 października 2022 r. i 7 sierpnia 2023 r. władze francuskie przedstawiły dodatkowe informacje. W dniach 30 października 2023 r., 7 listopada 2023 r., 27 grudnia 2023 r. i 18 kwietnia 2024 r. władze francuskie przekazały dodatkowe informacje. Upoważnienie, o które się zwrócono powinno mieć zastosowanie przez okres do dnia 31 grudnia 2028 r. |
(2) | Zdaniem władz francuskich poprzez zastosowanie obniżonych stawek podatku Francja zamierza zwiększyć wsparcie dla wdrażania i wykorzystania energii elektrycznej dostarczanej za pośrednictwem sieci elektroenergetycznej. Korzystanie z energii elektrycznej z tego źródła jest uznawane za mniej szkodliwy dla środowiska sposób zaopatrzenia w energię elektryczną statków powietrznych stacjonujących w portach lotniczych otwartych dla publicznego ruchu lotniczego niż korzystanie z energii elektrycznej z paliw kopalnych przez wewnętrzne urządzenia statków powietrznych. |
(3) | Ponieważ korzystanie z energii elektrycznej dostarczanej za pośrednictwem sieci elektroenergetycznej zmniejsza emisję gazów cieplarnianych i innych substancji zanieczyszczających powietrze - które w przeciwnym razie pochodziłyby z wewnętrznych urządzeń statków powietrznych wytwarzających energię elektryczną - przyczynia się ono do polepszenia jakości powietrza i ograniczenia hałasu. Oczekuje się zatem, że środek ten przyczyni się do osiągnięcia celów polityki Unii w zakresie ochrony środowiska i zdrowia oraz przeciwdziałania zmianie klimatu. |
(4) | Upoważnienie Francji do stosowania obniżonych stawek opodatkowania energii elektrycznej dostarczanej za pośrednictwem sieci elektroenergetycznej nie wykracza poza to, co jest konieczne, biorąc pod uwagę fakt, że w większości przypadków wytwarzanie energii elektrycznej na pokładzie pozostanie bardziej konkurencyjną alternatywą. Z tego samego powodu oraz ze względu na obecny stosunkowo niski stopień rozpowszechnienia na rynku tej technologii środek ten nie spowoduje prawdopodobnie, w okresie jego stosowania, znaczących zakłóceń konkurencji, a zatem nie będzie miał negatywnego wpływu na prawidłowe funkcjonowanie rynku wewnętrznego. |
(5) | Należy zatem, zgodnie z wnioskiem, upoważnić Francję do stosowania obniżonych stawek opodatkowania, ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2025 r. |
(6) | Zgodnie z art. 19 ust. 2 dyrektywy 2003/96/WE każde upoważnienie przyznawane na podstawie tego przepisu musi być ograniczone w czasie. Jednakże aby nie naruszać przyszłych ogólnych zmian obowiązujących ram prawnych, należy przewidzieć, że jeżeli Rada, stanowiąc na podstawie art. 113 lub jakiegokolwiek innego odpowiedniego postanowienia Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wprowadzi zmieniony powszechny system opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, do którego niniejsze upoważnienie nie będzie dostosowane, należy zaprzestać stosowania niniejszego upoważnienia. |
(7) | Niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla stosowania unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Niniejszym upoważnia się Francję do stosowania obniżonych stawek opodatkowania energii elektrycznej dostarczanej za pośrednictwem sieci elektroenergetycznej do statków powietrznych stacjonujących na lotniskach otwartych dla publicznego ruchu lotniczego, pod warunkiem przestrzegania minimalnych poziomów opodatkowania, o których mowa w art. 10 ust. 1 dyrektywy 2003/96/WE.
Artykuł 2
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2028 r.
Jednakże w przypadku gdy Rada, stanowiąc na podstawie art. 113 lub jakiegokolwiek innego odpowiedniego postanowienia Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wprowadzi zmieniony powszechny system opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, z którym upoważnienie udzielone na podstawie art. 1 niniejszej decyzji nie będzie zgodne, niniejsza decyzja przestaje mieć zastosowanie z dniem rozpoczęcia stosowania tego zmienionego powszechnego systemu.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.
Artykuł 4
Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
VARGA M.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00