DECYZJA RADY (UE) 2024/3219
z dnia 12 grudnia 2024 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Komitetu Stron Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do kwestii związanych z instytucjami i administracją publiczną Unii
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 336 w związku z jego art. 218 ust. 9,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Unia zawarła Konwencję Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (zwaną dalej „Konwencją”) w drodze decyzji Rady (UE) 2023/1075 (1) - w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii oraz w drodze decyzji Rady (UE) 2023/1076 (2) - w odniesieniu do kwestii związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, do azylu i zasady non-refoulement, w zakresie, w jakim kwestie te objęte są zakresem wyłącznych kompetencji Unii. Konwencja weszła w życie w odniesieniu do Unii w dniu 1 października 2023 r. |
(2) | Zgodnie z art. 66 ust. 1 Konwencji zadaniem Grupy Ekspertów do spraw Przeciwdziałania Przemocy wobec Kobiet i Przemocy Domowej (zwanej dalej „GREVIO”) jest czuwanie nad wdrażaniem Konwencji przez Strony. Zgodnie z art. 68 ust. 3 Konwencji dalsza procedura oceny, następująca po dokonanej przez GREVIO procedurze oceny wyjściowej dotyczącej przedłożonych przez Strony sprawozdań w sprawie środków ustawodawczych i innych środków mających na celu wdrożenie Konwencji, dzieli się na cykle (zwane dalej „cyklami oceny tematycznej”). Zgodnie z art. 68 ust. 11 Konwencji GREVIO ma przyjąć sprawozdanie i wnioski dotyczące działań podjętych przez daną Stronę. Zgodnie z art. 68 ust. 12 Konwencji na podstawie sprawozdania i konkluzji GREVIO Komitet Stron, ustanowiony art. 67 Konwencji (zwany dalej „Komitetem Stron”), może przyjąć zalecenia skierowane do danej Strony. |
(3) | Pierwszy cykl oceny tematycznej, zatytułowany „Budowanie zaufania poprzez zapewnianie wsparcia, ochrony i sprawiedliwości”, rozpoczął się w 2022 r. i będzie trwać w latach 2023-2031. Ocena ta dotyczy 19 postanowień Konwencji, a mianowicie art. 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 18, 20, 22, 25, 31, 48, 49, 50, 51, 52, 53 i 56, oraz wdrażania postanowień Konwencji, które mają zastosowanie również do Unii w odniesieniu do jej instytucji i administracji publicznej. |
(4) | We wrześniu 2024 r. Sekretariat Komitetu Stron udostępnił Stronom projekt decyzji IC-CP(2024)10 w sprawie zaleceń, które mają zostać przyjęte w świetle sprawozdań GREVIO przyjętych w ramach pierwszego cyklu oceny tematycznej (zwany dalej „projektem decyzji”). Projekt decyzji przewiduje procedurę przyjmowania i nadzorowania wdrażania zaleceń przez Komitet Stron oraz zawiera wzór zalecenia. Projekt decyzji zostanie omówiony i, w miarę możliwości, przyjęty na 17. posiedzeniu Komitetu Stron w dniu 17 grudnia 2024 r. |
(5) | Unia posiada wyłączne kompetencje do przyjmowania zobowiązań określonych w Konwencji w odniesieniu do swoich instytucji i administracji publicznej, w zakresie art. 336 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W swojej opinii 1/19 (3) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej potwierdził, że znacząca część zobowiązań wynikających z Konwencji, odnoszących się do przyjęcia środków zapobiegawczych i ochronnych, jest zasadniczo wiążąca dla Unii w odniesieniu do pracowników jej administracji oraz osób odwiedzających pomieszczenia i budynki jej instytucji, agencji i organów. |
(6) | Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Komitetu Stron, ponieważ projekt decyzji określa procedurę przyjmowania i nadzorowania wdrażania zaleceń skierowanych do Stron w odniesieniu do kwestii związanych z instytucjami Unii i jej administracją publiczną. Zalecenia te będą mogły mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, ponieważ mogą rzutować na wykładnię odnośnych postanowień Konwencji w przyszłości. |
(7) | Projekt decyzji przewiduje, że zalecenia mają ograniczać się do najpilniejszych kwestii, które GREVIO wskazała w swoich sprawozdaniach. Kwestie te obejmują niedociągnięcia, które GREVIO uważa za wymagające natychmiastowego podjęcia działań, wskazane poprzez użycie czasownika „wzywa”, a także te kwestie, którymi zdaniem GREVIO należy się zająć w najbliższej przyszłości, wprowadzone czasownikiem „zdecydowanie zachęca”, obejmujące wszystkie rozdziały Konwencji. |
(8) | Projekt decyzji przewiduje, że Komitet Stron ma nadzorować wdrażanie zaleceń, zwracając się do danej Strony o przedłożenie pisemnego sprawozdania na temat środków wprowadzonych w okresie trzech lat od przyjęcia zaleceń. Zgodnie z projektem decyzji Komitet Stron może następnie podjąć decyzję o niepodejmowaniu żadnych dalszych kroków w ramach sprawowanego przez niego nadzoru, aby nie zbiegły się one w czasie z przyszłymi cyklami oceny tematycznej. |
(9) | Projekt decyzji przewiduje, że - w celu uwzględnienia wniosków GREVIO w całości - w zaleceniach ma być zaznaczone, że dana Strona powinna wdrożyć pozostałe, mniej pilne propozycje GREVIO, a także należy zachęcić tę Stronę do kontynuowania dialogu z GREVIO. |
(10) | Unia powinna przychylić się do projektu decyzji, ponieważ zawarta w nim procedura jest zgodna z procedurą oceny wyjściowej na podstawie art. 68 Konwencji, która okazała się skuteczna i zapewnia skuteczne wdrożenie wszystkich postanowień wybranych do oceny tematycznej, a jednocześnie pozwala uniknąć nakładania się w czasie procesów monitorowania. |
(11) | Stanowisko Unii w ramach Komitetu Stron powinno zatem polegać na poparciu przyjęcia projektu decyzji, w tym proponowanego wzoru zalecenia zamieszczonego w dodatku I do tego projektu. |
(12) | Aby zapewnić niezbędną elastyczność podczas posiedzenia Komitetu Stron, należy przewidzieć możliwość uzgodnienia w imieniu Unii określonych zmian w projekcie decyzji bez kolejnej decyzji Rady, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na 17. posiedzeniu Komitetu Stron (zwanego dalej „Komitetem Stron”) ustanowionego na mocy art. 67 Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (zwanej dalej „Konwencją”), polega na poparciu przyjęcia projektu decyzji IC-CP(2024)10 w sprawie zaleceń, które mają być przyjmowane przez Komitet Stron (zwanego dalej „projektem decyzji”), w tym proponowanego wzoru zalecenia określonego w dodatku I do tego projektu (zwanym dalej „dodatkiem I”).
Artykuł 2
W przypadku gdy nie będzie możliwe uzgodnienie odpowiednich części dodatku I w brzmieniu przedstawionym w projekcie tekstu, przedstawiciele Unii w Komitecie Stron mogą bez kolejnej decyzji Rady uzgodnić następujące zmiany:
- | pkt B: przedłużenie trzyletniego terminu, w którym zainteresowana Strona ma przedłożyć Komitetowi Stron pisemne sprawozdanie na temat działań podjętych w celu wdrożenia Konwencji; |
- | pkt C: skreślenie zalecenia, zgodnie z którym zainteresowana Strona powinna podjąć działania w celu wdrożenia dalszych wniosków zawartych w sprawozdaniach GREVIO z pierwszej oceny tematycznej; |
- | pkt D: skreślenie skierowanej do zainteresowanej Strony zachęty do kontynuowania dialogu na temat postępów z GREVIO. |
Przedstawiciele Unii w Komitecie Stron mogą również, bez kolejnej decyzji Rady, wprowadzić do projektu decyzji, w tym dodatku I, drobne zmiany, które nie zmieniają w istotny sposób stanowiska, o którym mowa w art. 1 niniejszej decyzji.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.
Sporządzono w Brukseli dnia 12 grudnia 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
PINTÉR S.
(1) Decyzja Rady (UE) 2023/1075 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do instytucji i administracji publicznej Unii (Dz.U. L 143 I z 2.6.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1075/oj).
(2) Decyzja Rady (UE) 2023/1076 z dnia 1 czerwca 2023 r. w sprawie zawarcia, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej w odniesieniu do spraw związanych ze współpracą wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych, w odniesieniu do azylu i zasady non-refoulement (Dz.U. L 143 I z 2.6.2023, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/1076/oj).
(3) Opinia 1/19 Trybunału Sprawiedliwości z dnia 6 października 2021 r., konwencja stambulska, ECLI:EU:C:2021:832, pkt 305.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00