DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2024/3205
z dnia 10 grudnia 2024 r.
dotycząca zmiany decyzji wykonawczej (UE) 2018/1493 upoważniającej Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (1), w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE określają prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług wykorzystywanych przez podatnika do celów jego opodatkowanych transakcji. Art. 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy zawiera wymóg rozliczania się z VAT w przypadku użycia składników majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa. |
(2) | Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1493 (2), zmieniona decyzją wykonawczą Rady (UE) 2021/1774 (3), upoważnia Węgry, do dnia 31 grudnia 2024 r., do ograniczenia do 50 % prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami dotyczącymi samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej, oraz upoważnia Węgry do nieuznawania za świadczenie usług za wynagrodzeniem wykorzystywania do celów prywatnych samochodu osobowego wchodzącego w skład aktywów przedsiębiorstwa podatnika, jeśli samochód ten został objęty ograniczeniem dopuszczonym na podstawie art. 1 tej decyzji („środek szczególny”). |
(3) | W piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 26 marca 2024 r., Węgry wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie - zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2006/112/WE - do dalszego stosowania środka szczególnego (zwanym dalej „wnioskiem”). |
(4) | Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE pismami z dnia 29 maja 2024 r. Komisja przekazała wniosek pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 30 maja 2024 r. Komisja powiadomiła Węgry, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku o przedłużenie. |
(5) | Zgodnie z art. 5 akapit drugi decyzji wykonawczej (UE) 2018/1493 Węgry przedłożyły Komisji - wraz z wnioskiem - sprawozdanie obejmujące przegląd stawki procentowej określonej w odniesieniu do odliczenia VAT, o którym mowa w art. 1 tej decyzji wykonawczej. Na podstawie dostępnych obecnie informacji, a mianowicie doświadczeń z kontroli podatkowej oraz danych statystycznych dotyczących wykorzystywania samochodów osobowych do celów prywatnych, Węgry twierdzą, że ograniczenie na poziomie 50 % jest nadal uzasadnione i pozostaje odpowiednie. |
(6) | Biorąc pod uwagę, że środek szczególny miał pozytywny wpływ w odniesieniu do obciążenia administracyjnego dla podatników i organów podatkowych poprzez uproszczenie poboru VAT oraz zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania wynikającemu z niewłaściwego prowadzenia dokumentacji, Komisja uważa za właściwe przedłużenie środka szczególnego. Należy zatem upoważnić Węgry do dalszego stosowania środka szczególnego do dnia 31 grudnia 2027 r. |
(7) | Stosowanie środka szczególnego powinno być ograniczone do czasu potrzebnego do oceny jego skuteczności i adekwatności stosowanej stawki procentowej. |
(8) | Środek szczególny jest proporcjonalny do zamierzonych celów, tj. uproszczenia procedury poboru VAT i zapobiegania niektórym formom uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania, ponieważ jest on ograniczony w czasie i ma ograniczony zakres. Ponadto środek szczególny nie stwarza niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich. |
(9) | W przypadku gdyby Węgry uznają, że konieczne jest przedłużenie środka szczególnego na okres po 2027 r., powinny przedłożyć Komisji wniosek o przedłużenie do dnia 31 marca 2027 r. Do wniosku tego należy dołączyć sprawozdanie dotyczące stosowania środka szczególnego, obejmujące przegląd stosowanej stawki procentowej. |
(10) | Według informacji przedstawionych przez Węgry, środek szczególny wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych przez Węgry na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie miał negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z podatku VAT. |
(11) | Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1493, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Art. 5 decyzji wykonawczej (UE) 2018/1493 otrzymuje brzmienie:
„Artykuł 5
1. Niniejsza decyzja traci moc z dniem 31 grudnia 2027 r.
2. Ewentualny wniosek o przedłużenie upoważnienia przewidzianego niniejszą decyzją przedkłada się Komisji do dnia 31 marca 2027 r. wraz ze sprawozdaniem obejmującym przegląd stawki procentowej określonej w art. 1.”.
Artykuł 2
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.
Artykuł 3
Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.
Sporządzono w Brukseli dnia 10 grudnia 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
VARGA M.
(1) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
(2) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2018/1493 z dnia 2 października 2018 r. upoważniająca Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 252 z 8.10.2018, s. 44).
(3) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2021/1774 z dnia 5 października 2021 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2018/1493 upoważniającą Węgry do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a), art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. L 360 z 11.10.2021, s. 108).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00