Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 3003
Wersja aktualna od 2024-12-02 do dnia notyfikacji
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 3003
Wersja aktualna od 2024-12-02 do dnia notyfikacji
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY (WPZiB) 2024/3003

z dnia 2 grudnia 2024 r.

w sprawie wsparcia wzmocnienia zdolności organów ukraińskich w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu, we współpracy z OBWE

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 31 ust. 1,

uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

W dniu 19 listopada 2018 r. Rada przyjęła strategię UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni, zatytułowaną „Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli” (zwaną dalej „strategią UE dotyczącą BSiL”). Strategia UE dotycząca BSiL zobowiązuje Unię i jej państwa członkowskie do pomocy we wzmacnianiu zdolności w zakresie egzekwowania prawa, aby wykrywać, zakłócać działalność i zakazywać działalności siatek nielegalnego handlu bronią oraz zapobiegać sytuacjom, w których broń palna trafia w ręce terrorystów i przestępców za pośrednictwem nielegalnego rynku, między innymi poprzez blokowanie nielegalnego finansowania i transportu broni oraz usprawnienie roli policji granicznej, organów celnych i portowych w walce z nielegalnym przepływem broni drogą morską.

(2)

W dniu 2 grudnia 2019 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2019/2009 (1) dotyczącą wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (OBWE). Rada przyjęła następnie decyzje (WPZiB) 2022/2276 (2), (WPZiB) 2024/330 (3) i (WPZiB) 2024/1805 (4), aby przedłużyć okres wdrażania decyzji (WPZiB) 2019/2009 do dnia 21 stycznia 2025 r.

(3)

W dniu 2 grudnia 2021 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2021/2133 (5) dotyczącą wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi BSiL i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego procederu w Europie Południowo-Wschodniej.

(4)

Bezprecedensowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa, jakie pojawiają się od lutego 2022 r. w wyniku nielegalnej rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, znacząco zwiększyły ryzyko handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi w Ukrainie i ich rozprzestrzeniania. Potencjalnie stanowi to znaczące długoterminowe zagrożenie dla bezpieczeństwa zarówno w Unii, jak i w Ukrainie. Współpraca między Unią a Ukrainą w tej kwestii stanowi zatem przedmiot wspólnego zainteresowania.

(5)

Wykonywanie decyzji (WPZiB) 2019/2009 wykazało jej skuteczność oraz podkreśliło bezwzględną konieczność bieżącego i rozszerzonego wsparcia.

(6)

W lutym 2024 r. władze ukraińskie zwróciły się do Sekretariatu OBWE o dalsze wspieranie wzmacniania zdolności władz ukraińskich w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu we wszystkich jego aspektach.

(7)

Wspólne zobowiązania na rzecz bezpieczeństwa między Unią Europejską a Ukrainą z dnia 27 czerwca 2024 r. stanowią, że:

-

Unia i Ukraina zintensyfikują współpracę w celu zapobiegania przenikaniu broni palnej oraz BSiL, amunicji do tych rodzajów broni oraz materiałów wybuchowych, oraz w celu zwalczania tego zjawiska,

-

Unia będzie nadal wspierać Ukrainę w tworzeniu solidnej zdolności do monitorowania zapasów, przypadków nabywania oraz posiadania broni palnej i BSiL, prowadzenia dochodzeń w sprawie jej nielegalnego posiadania i handlu nią oraz wnoszenia w tej sprawie oskarżeń, a także wspierania międzynarodowej współpracy i pomocy w tym zakresie,

-

Unia będzie popierać wyznaczenie i rozwinięcie odpowiednich struktur mających na celu skuteczną kontrolę i utylizację broni palnej oraz BSiL,

-

Unia i Ukraina będą czynnie ujawniać i zwalczać manipulację informacjami dokonywaną przez Rosję w tym zakresie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

1. Niniejsza decyzja ma na celu wzmocnienie zdolności władz ukraińskich w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu we wszystkich jego aspektach, zarówno w Ukrainie, jak i poza nią.

2. Niniejsza decyzja ma następujące cele:

a)

zwiększenie zdolności nadzorczych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Ukrainy w odniesieniu do zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu;

b)

zwiększenie zdolności operacyjnych Krajowej Policji Ukrainy, Państwowej Straży Granicznej Ukrainy, Państwowej Służby Celnej Ukrainy oraz Służby Bezpieczeństwa Ukrainy w odniesieniu do zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu.

3. Unia wspiera realizację celów określonych w ust. 2 poprzez następujące działania:

a)

wzmocnienie odpowiednich ram normatywnych i ustawodawczych, w tym wsparcie przy opracowywaniu krajowej strategii i planu działania w odniesieniu do broni strzeleckiej i lekkiej;

b)

rozwijanie funkcjonalności jednolitego rejestru broni w Ukrainie;

c)

rozwijanie zdolności odpowiednich instytucji poprzez szkolenia i nabywanie specjalistycznego sprzętu i infrastruktury;

d)

wzmocnienie krajowej koordynacji międzyagencyjnej i regionalnej oraz międzynarodowej współpracy i wymiany informacji, w szczególności poprzez rozwinięcie funkcjonalności Centrum koordynacyjnego na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią palną, częściami i komponentami do niej oraz amunicją;

e)

zwiększanie świadomości wśród ogółu społeczeństwa.

4. Głównymi beneficjentami niniejszej decyzji będą organy krajowe w Ukrainie, o których mowa w ust. 2. Inne uprawnione organy krajowe zostaną zaangażowane w indywidualnych przypadkach, w razie potrzeby, do celów niniejszej decyzji.

5. Szczegółowy opis projektu znajduje się w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł 2

1. Za wykonanie niniejszej decyzji odpowiada Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej „Wysokim Przedstawicielem”).

2. Techniczną realizacją projektu, o którym mowa w art. 1, zajmuje się Sekretariat Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie (zwany dalej „Sekretariatem OBWE”).

3. Sekretariat OBWE wykonuje swoje zadania pod kierownictwem Wysokiego Przedstawiciela. W tym celu Wysoki Przedstawiciel dokonuje niezbędnych ustaleń z Sekretariatem OBWE.

Artykuł 3

1. Finansowa kwota odniesienia na realizację finansowanego przez Unię projektu, o którym mowa w art. 1, wynosi 5 000 000 EUR.

2. Wydatkami pokrywanymi z kwoty odniesienia określonej w ust. 1 zarządza się zgodnie z procedurami i zasadami mającymi zastosowanie do budżetu Unii.

3. Komisja nadzoruje właściwe zarządzanie wydatkami, o których mowa w ust. 2. W tym celu Komisja zawiera z Sekretariatem OBWE niezbędną umowę. Umowa ta przewiduje, że Sekretariat OBWE ma zapewnić, aby wkład Unii był wyeksponowany stosownie do jego wielkości.

4. Komisja dokłada starań, aby umowę w sprawie finansowania, o której mowa w ust. 3, zawarto możliwie szybko po wejściu w życie niniejszej decyzji. Komisja informuje Radę o wszelkich związanych z tym trudnościach oraz o dacie zawarcia umowy.

Artykuł 4

1. Wysoki Przedstawiciel składa Radzie sprawozdania z wykonywania niniejszej decyzji na podstawie sprawozdań przygotowywanych co sześć miesięcy przez Sekretariat OBWE.

2. Komisja składa sprawozdania na temat aspektów finansowych projektu, o którym mowa w art. 1.

Artykuł 5

1. Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

2. Niniejsza decyzja traci moc 36 miesięcy po dniu zawarcia umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja wygasa jednak sześć miesięcy po dniu jej wejścia w życie, jeżeli w tym okresie nie zostanie zawarta taka umowa.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 grudnia 2024 r.

W imieniu Rady

Przewodniczący

NAGY M.


(1) Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2009 z dnia 2 grudnia 2019 r. w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE (Dz.U. L 312 z 3.12.2019, s. 42).

(2) Decyzja Rady (WPZiB) 2022/2276 z dnia 18 listopada 2022 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2019/2009 w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE (Dz.U. L 300 z 21.11.2022, s. 42).

(3) Decyzja Rady (WPZiB) 2024/330 z dnia 16 stycznia 2024 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2019/2009 w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE (Dz.U. L, 2024/330, 17.1.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/330/oj).

(4) Decyzja Rady (WPZIB) 2024/1805 z dnia 24 czerwca 2024 r. zmieniająca decyzję (WPZiB) 2019/2009 w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE (Dz.U. L, 2024/1805, 25.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2024/1805/oj).

(5) Decyzja Rady (WPZiB) 2021/2133 z dnia 2 grudnia 2021 r. w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką (BSiL) i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej (Dz.U. L 432 z 3.12.2021, s. 36).

ZAŁĄCZNIK

DOKUMENT PROJEKTOWY

KOMPLEKSOWY PROGRAM OBWE DOTYCZĄCY WSPIERANIA WYSIŁKÓW UKRAINY NA RZECZ ZWALCZANIA NIELEGALNEGO HANDLU BRONIĄ, AMUNICJĄ I MATERIAŁAMI WYBUCHOWYMI WE WSZYSTKICH JEGO ASPEKTACH - Faza II

1. Kontekst

Obecne bezprecedensowe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa wynikające z nielegalnej rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie znacznie zwiększyły ryzyko nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz ich rozprzestrzeniania w Ukrainie. Aktualna sytuacja negatywnie wpłynęła na dostępność zasobów ludzkich, technicznych, analitycznych, politycznych i innych zasobów, jakimi dysponują ukraińskie organy upoważnione do wykonywania zadań związanych z kontrolą broni, amunicji i materiałów wybuchowych.

Wojna spowodowała zmianę w szerszym kontekście związanym z zapobieganiem nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi i ich rozprzestrzenianiu oraz ze zwalczaniem tych zjawisk. W sektorze rozbrojenia i kontroli zbrojeń istnieje niezaprzeczalna potrzeba wzmocnienia środków w zakresie rejestracji broni i rozliczalności związanej z bronią, takich jak prawidłowa rejestracja i księgowanie zapasów broni wojskowej, cywilnej i przeznaczonej dla organów ścigania, kontrola przywozu/wywozu oraz kontrole przeprowadzane po wysyłce broni i amunicji przekazywanych organom ukraińskim.

Wojna oddziałuje również na międzynarodową przestępczość zorganizowaną, wywierając istotny wpływ na nielegalne gospodarki regionalne i siatki przestępcze. Linia frontu zakłóciła ruch na szlakach i w węzłach przemytniczych, a jednocześnie pojawiły się nowe nielegalne rynki, także poza granicami Ukrainy.

Sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w Ukrainie sprawiła, że jeszcze pilniejsze stało się stałe udzielanie wsparcia i pomocy w reagowaniu na zagrożenia związane z nielegalnym handlem bronią strzelecką i lekką (BSiL) w tym kraju oraz na zmieniające się potrzeby regionu.

Ukraina pozostaje obszarem budzącym zaniepokojenie i jednym z istotnych wyzwań uwzględnionych w strategii UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej oraz amunicji do tych rodzajów broni (zwanej dalej „strategią UE dotyczącą BSiL”). W strategii UE dotyczącej BSiL stwierdzono, że „niestabilna sytuacja we wschodniej Europie spowodowała wzrost poziomu nielegalnego handlu bronią palną w różnych krajach tego regionu, m.in. w Ukrainie. Stanowi to znaczące długoterminowe zagrożenie dla bezpieczeństwa zarówno w Ukrainie, jak i w UE. Współpraca między UE a Ukrainą w tej kwestii stanowi zatem przedmiot wspólnego zainteresowania. UE kontynuuje dwustronne stosunki z Ukrainą i innymi krajami w regionie oraz regularnie uwzględnia problem walki z nielegalną BSiL w każdym dialogu dotyczącym kwestii bezpieczeństwa prowadzonym z krajami partnerskimi w sąsiedztwie.”.

W związku z tym, odnosząc się ogólnie do wschodniego sąsiedztwa, a w szczególności do Ukrainy, strategia UE dotycząca BSiL określa następujące działania:

„-

UE i jej państwa członkowskie włączą kwestię walki z nielegalnym handlem bronią palną lub BSiL do dialogu poświęconego bezpieczeństwu prowadzonego z krajami partnerskimi w sąsiedztwie, takimi jak Ukraina;

-

UE i jej państwa członkowskie ustanowią kanały komunikacji między ekspertami unijnymi a ukraińskimi, wyznaczą punkt kontaktowy w celu zapewnienia sprawnej współpracy, podnoszenia świadomości oraz wymiany najlepszych praktyk i wiedzy fachowej oraz określą potrzeby szkoleniowe i inne środki wsparcia w celu zwiększenia zdolności Ukrainy w tej dziedzinie; jak również

-

UE i jej państwa członkowskie będą nadal dążyć do wprowadzenia stałych spotkań technicznych z Ukrainą w postaci obrad okrągłego stołu, aby rozwiązać naglący problem nielegalnego handlu bronią palną oraz zagrożeń związanych z możliwością przejęcia takiej broni przez terrorystów oraz organizacje przestępcze.”.

Plan działania UE w sprawie nielegalnego handlu bronią palną na lata 2020-2025 zawiera szereg priorytetów, a wśród nich priorytet 4: zacieśnienie współpracy międzynarodowej, w szczególności między UE i partnerami spoza UE, ze względu na wysokie zagrożenie nielegalnym handlem bronią palną w Europie Południowo-Wschodniej (rozumianej jako obejmującą partnerów spoza UE z Bałkanów Zachodnich, Ukrainę i Mołdawię), specyfikę kontekstu geopolitycznego oraz znaczną liczbę i zróżnicowanie zaangażowanych podmiotów krajowych i międzynarodowych oraz obecną niestabilność w Europie Wschodniej. W planie działania podkreślono również konieczność włączenia Ukrainy i Mołdawii do szerszych spójnych ram współpracy przeciwko wspólnym zagrożeniom stwarzanym przez nielegalny handel bronią palną w całym regionie. Stanowi to również odpowiedź na wezwanie Rady do zaangażowania Ukrainy w odpowiednie plany działań operacyjnych w ramach cyklu polityki unijnej dotyczącej zorganizowanej i poważnej przestępczości międzynarodowej. W odniesieniu do Ukrainy plan działania uwzględnia wspieranie przez UE wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE i Centrum Kontroli BSiL dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC).

W dniu 2 grudnia 2019 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2019/2009 w sprawie wspierania wysiłków Ukrainy na rzecz zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, we współpracy z OBWE - wsparcie to oznaczono jako fazę I. Mimo trwającej w Ukrainie wojny poczyniono godne uwagi postępy w osiąganiu spodziewanych rezultatów, do czego przyczyniły się działania w ramach projektu kierowanego przez OBWE. Uczestnicy z Ukrainy zwiększyli swoje zdolności w różnych kluczowych obszarach (w tym w obszarze analizy ryzyka i analizy kryminalnej, technik wykrywania przestępstw i prowadzenia dochodzeń, środków ustawodawczych, kampanii uświadamiających, umiejętności w zakresie pracy z psami służbowymi i w zakresie niszczenia amunicji wybuchowej, oraz zarówno koordynacji, jak i współpracy międzynarodowej) w ramach zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu. Działania zrealizowane w ramach projektu w Ukrainie stanowiącego część decyzji Rady (WPZiB) 2019/2009, której obowiązywanie następnie przedłużono (bez kosztów) do stycznia 2025 r., wykazały swoją skuteczność i uwypukliły konieczność stałego i rozszerzonego wsparcia. Obecna sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w Ukrainie wskazuje na zasadniczą potrzebę stałego udzielania pomocy i podkreśla znaczenie tego projektu dla zwalczania zagrożeń stwarzanych przez nielegalny handel BSiL w tym kraju oraz dla reagowania na dynamiczne potrzeby regionu.

We wspólnych zobowiązaniach w zakresie bezpieczeństwa między Unią Europejską a Ukrainą z 27 czerwca 2024 r. podkreślono, że Unia Europejska i Ukraina zintensyfikują prace mające na celu zapobieganie przenikaniu broni palnej oraz broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL), amunicji do tych rodzajów broni i materiałów wybuchowych oraz zwalczanie tego procederu. Unia Europejska będzie nadal wspierać Ukrainę w budowaniu solidnych zdolności w zakresie monitorowania zapasów, nabywania i posiadania broni palnej i BSiL, prowadzenia dochodzeń w sprawie nielegalnego posiadania broni palnej i BSiL i nielegalnego handlu taką bronią oraz ścigania tych przestępstw, a także wspierania międzynarodowej współpracy i pomocy w tej dziedzinie. UE będzie wspierać wyznaczanie i rozwijanie odpowiednich struktur mających na celu skuteczną kontrolę i unieszkodliwianie broni palnej i BSiL.

Z uwagi na uwagę istniejące wyzwania i sytuację w zakresie bezpieczeństwa w Ukrainie na początku 2024 r., odnośni beneficjenci projektu - Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (MIA), Krajowa Policja (NPU), Państwowa Straż Graniczna (SBGS), Państwowa Służba Celna (SCS) i Państwowa Służba Bezpieczeństwa Ukrainy (SSU) - złożyli oficjalne wnioski o kontynuację pomocy udzielanej przez OBWE.

W odpowiedzi na ten wniosek OBWE przeprowadziła w okresie od marca do czerwca 2024 r. „Ocenę potrzeb wspierającą wzmocnienie zdolności organów ukraińskich w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi we wszystkich jego aspektach oraz zwalczania tego procederu” (zwaną dalej „oceną potrzeb”); w ramach tej kompleksowego procesu jasno określono najważniejsze luki i wyzwania, w tym zagrożenie nielegalnym handlem bronią strzelecką i lekką (BSiL), z którymi muszą mierzyć się społeczności będące adresatami pomocy. Te luki i wyzwania tym bardziej potwierdziły konieczność kontynuacji i rozszerzenia odpowiedniej pomocy. Ponadto obecna sytuacja w zakresie bezpieczeństwa w Ukrainie sprawiła, że stałe udzielanie pomocy stało się jeszcze pilniejsze, i uwypukliła znaczenie tego wsparcia dla reagowania na zagrożenia związane z nielegalnym handlem BSiL w tym kraju oraz na zmieniające się potrzeby regionu.

2. Cel ogólny

Udzielanie organom ukraińskim pomocy w zapobieganiu nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi we wszystkich jego aspektach oraz w zwalczaniu tego procederu.

3. Opis działania

Działanie opiera się na ustaleniach i zaleceniach sformułowanych w ramach zewnętrznej ewaluacji aktualnych działań w ramach projektu OBWE oraz w sporządzonej przez Sekretariat OBWE „Ocenie potrzeb wspierającej wzmocnienie zdolności organów ukraińskich w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi we wszystkich jego aspektach oraz zwalczania tego procederu”. W ocenie podkreślono, że podejście obejmujące całą administrację rządową i współpraca międzynarodowa mają kluczowe znaczenie dla zajęcia się tą kwestią efektywnie, skutecznie i w sposób zapewniający istotne oddziaływanie.

W związku z tym OBWE, w ścisłej współpracy z poszczególnymi organami ukraińskimi, opracowała projekt uwzględniający różne elementy ich mandatów związane ze zwalczaniem nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi we wszystkich jego aspektach, z myślą o zwiększeniu ogólnego bezpieczeństwa i ochrony w Ukrainie. Niniejsza decyzja Rady zapewni podstawowe finansowanie tego projektu; ponadto OBWE koordynuje wkłady finansowe i rzeczowe innych międzynarodowych darczyńców, którzy będą dalej wspierać realizację celów tego projektu. Działania te zostaną powiązane i skoordynowane z innymi działaniami prowadzonymi w regionie, takimi jak działania przewidziane w decyzji Rady (WPZiB) 2021/2133 w sprawie wsparcia kompleksowego programu wspierania wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką (BSiL) i amunicją konwencjonalną oraz zwalczania tego handlu w Europie Południowo-Wschodniej.

Proponowane wieloletnie działania w ramach projektu mają na celu dalsze wspieranie ukraińskich organów rządowych - Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (MIA), Krajowej Policji (NPU), Państwowej Straży Granicznej (SBGS), Państwowej Służby Celnej (SCS) i Służby Bezpieczeństwa Ukrainy (SSU) - w zapobieganiu nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi we wszystkich jego aspektach oraz zwalczaniu tego procederu.

Procesy te posłużyły zweryfikowaniu wniosków o pomoc i potwierdziły zapotrzebowanie na wsparcie ze strony OBWE polegające na wzmocnieniu zdolności upoważnionych organów, po to by:

-

zwiększyć zdolności nadzorcze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Ukrainy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu poprzez udoskonalenie funkcji „jednolitego rejestru broni”, usprawnienie mechanizmów ustawodawczych, podnoszenie świadomości publicznej oraz zacieśnienie koordynacji międzyagencyjnej i współpracy międzynarodowej;

-

zwiększyć zdolności operacyjne Krajowej Policji Ukrainy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu;

-

zwiększyć zdolności Państwowej Straży Granicznej Ukrainy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu;

-

zwiększyć zdolności Państwowej Służby Celnej Ukrainy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu;

-

zwiększyć zdolności Służby Bezpieczeństwa Ukrainy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu.

4. Oczekiwane rezultaty

4.1 Rezultat 1: Zwiększenie zdolności nadzorczych Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Ukrainy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy (MIA) jest jednym z kluczowych organów krajowych w Ukrainie, który nie tylko kształtuje politykę państwa, reguluje i kontroluje użytkowanie broni, amunicji i materiałów wybuchowych, ale także wykonuje działania operacyjne - bezpośrednio lub za pośrednictwem podległych mu agencji - oraz środki koordynacyjne w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi we wszystkich jego aspektach oraz zwalczania tego procederu.

Działania realizowane z myślą o tym rezultacie mają zwiększyć zdolności nadzorcze Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu. Obejmuje to propagowanie i przekazywanie międzynarodowych norm i dobrych praktyk w zakresie kontroli produkcji, znakowania i rejestrowania broni, amunicji i materiałów wybuchowych w Ukrainie, wspieranie usprawnienia mechanizmów ustawodawczych służących regulacji i kontroli obiegu i użytkowania broni, amunicji i materiałów wybuchowych, a także zwiększanie świadomości społecznej na temat kontroli broni, amunicji i materiałów wybuchowych. Zakres działań realizowanych w ramach tego rezultatu zwiększy rolę Ministerstwa Spraw Wewnętrznych w umożliwianiu i ułatwianiu koordynacji międzyagencyjnej w Ukrainie, we współpracy z podmiotami międzynarodowymi oraz we wspieraniu strategicznych podejść do zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi we wszystkich jego aspektach oraz do zwalczania tego procederu.

4.1.1. Działania

4.1.1.1 Propagowanie i przekazywanie międzynarodowych norm i dobrych praktyk w zakresie kontroli produkcji, znakowania i rejestrowania broni, amunicji i materiałów wybuchowych w Ukrainie

Działanie obejmie:

-

ułatwianie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w drodze konsultacji z ekspertami, udziału w międzynarodowych forach tematycznych i wizyt koordynacyjnych;

-

dostarczanie sprzętu technicznego i oprogramowania na potrzeby modernizacji i poprawy funkcjonalności „jednolitego rejestru broni” (URW), dzięki czemu zastosowanie tego rejestru zostanie usprawnione i rozszerzone;

-

dostarczanie sprzętu technicznego i oprogramowania na potrzeby usprawnienia i rozszerzenia zastosowania zautomatyzowanego systemu identyfikacji balistycznej (BIS) oraz jego zdolności do integracji z systemami UE;

-

zapewnienie wsparcia prawnego i szkoleń na potrzeby usprawnienia i rozszerzenia zastosowania „jednolitego rejestru broni” i zautomatyzowanego systemu identyfikacji balistycznej.

4.1.1.2 Wspieranie usprawnienia mechanizmów ustawodawczych służących regulacji i kontroli obiegu i użytkowania broni, amunicji i materiałów wybuchowych oraz wspieranie wdrażania tych mechanizmów, a także zwiększanie świadomości społecznej na temat ryzyka związanego z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem broni, amunicji i materiałów wybuchowych oraz z nielegalnym handlem nimi

Działanie obejmie:

-

ułatwianie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w partnerstwie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych w drodze konsultacji z ekspertami, udziału w międzynarodowych forach tematycznych i wizyt studyjnych dla ustawodawców, decydentów i czołowych ekspertów z ukraińskich organów rządowych w kwestiach dotyczących regulacji i kontroli obiegu i użytkowania broni, amunicji i materiałów wybuchowych oraz świadomości społecznej na temat kontroli broni, amunicji i materiałów wybuchowych;

-

przeprowadzenie ogólnokrajowych badań opinii publicznej i badań postaw dotyczących różnych aspektów kontroli broni, amunicji i materiałów wybuchowych;

-

przeprowadzenie kampanii uświadamiających i informacyjnych na temat ryzyka związanego z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem broni, amunicji i materiałów wybuchowych oraz z nielegalnym handlem nimi oraz przeprowadzenie analizy skutków;

-

zwiększanie świadomości o kwestiach płci w celu promowania i zachęcania do ogólnego zrozumienia wyzwań związanych z płcią w kontekście kontroli broni, amunicji i materiałów wybuchowych.

4.1.1.3 Zacieśnienie koordynacji międzyagencyjnej i współpracy międzynarodowej oraz wspieranie strategicznych podejść do zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi we wszystkich jego aspektach oraz do zwalczania tego procederu

Działanie obejmie:

-

ułatwianie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w drodze konsultacji z ekspertami, udziału w międzynarodowych forach tematycznych i wizyt studyjnych dla decydentów i czołowych ekspertów na temat działalności centrów koordynacyjnych ds. kontroli broni, amunicji i materiałów wybuchowych;

-

zapewnianie pomocy technicznej i szkoleń w celu zwiększenia zdolności operacyjnych i analitycznych centrum koordynacyjnego ds. przeciwdziałania nielegalnemu handlowi bronią palną, jej częściami, komponentami i amunicją do niej;

-

propagowanie międzynarodowej współpracy i wymiany informacji między partnerami międzynarodowymi w ramach Matrix w celu wsparcia działań w zakresie kontroli BSiL w Ukrainie. Organizowanie corocznych konferencji krajowych na temat postępów we wdrażaniu inicjatyw i eliminowaniu wyzwań w dziedzinie broni, amunicji i materiałów wybuchowych;

-

wspieranie rozwoju krajowej strategii i planu działania w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu.

4.1.1.4 Ułatwianie zarządzania projektami i ich koordynacji

Działanie obejmie:

-

organizowanie regularnych, odbywających się dwa razy w roku posiedzeń rad zarządzających i grup sterujących w ramach projektu.

4.2 Rezultat 2: Zwiększenie zdolności operacyjnych Krajowej Policji Ukrainy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu

Krajowa Policja Ukrainy (NPU) odgrywa kluczową rolę w zapobieganiu nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi we wszystkich jego aspektach oraz zwalczaniu tego procederu w kontekście bezpieczeństwa narodowego, bezpieczeństwa publicznego i praworządności w kraju, m.in. poprzez strategie i współpracę zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym.

Rezultat zostanie osiągnięty poprzez realizację kompleksowego zestawu działań projektowych w ścisłej współpracy z Krajową Policją Ukrainy. To podejście oparte na współpracy ma na celu rozwiązanie istniejących problemów i wyzwań, przed którymi stoją jednostki ds. niszczenia amunicji wybuchowej, jednostki pracujące z psami służbowymi, jednostki dochodzeniowo-śledcze i jednostki ds. kontroli broni w swoich bieżących operacjach przeciwko nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi. Projekt skupi się na poprawie szkoleń, zdolności technicznych i efektywności operacyjnej tych wyspecjalizowanych jednostek. Zrealizowane zostaną m.in. programy na rzecz budowania zdolności, modernizacja technologiczna, optymalizacja operacyjna, opracowanie standardowych procedur operacyjnych oraz zacieśnienie współpracy międzyagencyjnej.

4.2.1. Działania

4.2.1.1 Zapewnienie wsparcia doradczego oraz sprzętu technicznego i edukacyjnego służbom ds. niszczenia amunicji wybuchowej (EOD)

Działanie obejmie:

-

ułatwianie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w drodze konsultacji z ekspertami, udziału w międzynarodowych forach tematycznych i wizyt studyjnych dla decydentów i czołowych ekspertów z wydziału ds. niszczenia amunicji wybuchowej;

-

rozwijanie zdolności szkoleniowych - w drodze zakupu sprzętu do sal informatycznych i rozwoju innej infrastruktury edukacyjnej - w zakresie zapobiegania nielegalnym broni, amunicji i materiałom wybuchowym i ich wykrywania;

-

organizowanie szkoleń instruktorów w celu zwiększenia zdolności instruktorów z wydziału ds. niszczenia amunicji wybuchowej działającego w Krajowej Policji Ukrainy w zakresie wykrywania nielegalnych broni, amunicji i materiałów wybuchowych;

-

zwiększenie zdolności operacyjnych wydziału ds. niszczenia amunicji wybuchowej w zakresie zapobiegania nielegalnym broni, amunicji i materiałom wybuchowym i ich wykrywania poprzez zapewnienie wsparcia eksperckiego i doradczego, a także sprzętu technicznego.

4.2.1.2. Propagowanie dobrych praktyk, transfer wiedzy i pomoc sprzętowa na rzecz jednostek dochodzeniowo-śledczych w zakresie prowadzenia dochodzeń w sprawie nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi

Działanie obejmie:

-

ułatwianie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w drodze konsultacji z ekspertami, udziału w międzynarodowych forach tematycznych i wizyt studyjnych dla decydentów i czołowych ekspertów z jednostek dochodzeniowo-śledczych;

-

rozwijanie zdolności szkoleniowych - w drodze zakupu sprzętu do sal informatycznych i innej infrastruktury szkoleniowej - w zakresie zapobiegania nielegalnym broni, amunicji i materiałom wybuchowym i ich wykrywania, a także organizowanie szkoleń instruktorów dla funkcjonariuszy z jednostek dochodzeniowo-śledczych Krajowej Policji Ukrainy;

-

zwiększenie zdolności operacyjnych jednostek dochodzeniowo-śledczych w zakresie zapobiegania nielegalnym broni, amunicji i materiałom wybuchowym i ich wykrywania poprzez wyposażenie tymczasowych punktów kontrolnych oraz grup mobilnych i analitycznych.

4.2.1.3. Propagowanie dobrych praktyk, transfer wiedzy i pomoc sprzętowa na rzecz służb Krajowej Policji Ukrainy pracujących z psami służbowymi (K9) na potrzeby wykrywania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi

Działanie obejmie:

-

ułatwianie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w drodze konsultacji z ekspertami, udziału w międzynarodowych forach tematycznych i wizyt studyjnych dla decydentów i czołowych ekspertów ze służb Krajowej Policji Ukrainy wykorzystujących psy służbowe;

-

przegląd i aktualizacja metod szkoleniowych i obowiązujących procedur działania związanych z psami służbowymi w dziedzinie zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, zgodnie z najlepszymi międzynarodowymi metodami i taktykami szkolenia psów służbowych;

-

organizowanie szkoleń instruktorów w celu zwiększenia zdolności szkoleniowców ze służb Krajowej Policji Ukrainy wykorzystujących psy służbowe w wykrywaniu nielegalnych broni, amunicji i materiałów wybuchowych;

-

zamówienia na sprzęt techniczny na potrzeby służb wykorzystujących psy służbowe w dziedzinie wykrywania nielegalnych broni, amunicji i materiałów wybuchowych.

4.2.1.4. Propagowanie dobrych praktyk, transfer wiedzy i udzielanie pomocy sprzętowej na rzecz jednostek ds. kontroli broni (WCU) w zakresie śledzenia i rejestrowania broni i amunicji

Działanie obejmie:

-

ułatwianie wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w drodze konsultacji z ekspertami, udziału w międzynarodowych forach tematycznych i wizyt studyjnych dla decydentów i czołowych ekspertów jednostki ds. kontroli broni (WCU) Krajowej Policji Ukrainy;

-

kampanie uświadamiające i informacyjne dotyczące ryzyka związanego z nielegalnym posiadaniem i niewłaściwym wykorzystywaniem broni, amunicji i materiałów wybuchowych oraz z nielegalnym handlem nimi;

-

dostarczenie sprzętu technicznego w celu zwiększenia zdolności funkcjonariuszy jednostki ds. kontroli broni Krajowej Policji Ukrainy w zakresie skutecznego korzystania z jednolitego rejestru broni przez regionalne wydziały Krajowej Policji Ukrainy.

4.3 Rezultat 3: Zwiększenie zdolności Państwowej Straży Granicznej Ukrainy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu

4.3.1. Działania

4.3.1.1. Zapewnienie personelowi Państwowej Straży Granicznej Ukrainy wszechstronnych szkoleń i transferu wiedzy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu

Działanie obejmie:

-

programy wymiany dla ekspertów z Państwowej Straży Granicznej Ukrainy z myślą o budowaniu ich zdolności w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi;

-

opracowanie, wdrożenie i ewaluację specjalistycznych programów szkoleniowych w zakresie zwalczania transgranicznego nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, przeznaczonych dla funkcjonariuszy Państwowej Straży Granicznej Ukrainy przeprowadzających kontrole graniczne;

-

opracowanie, wdrożenie i ewaluację specjalistycznych programów szkoleniowych w zakresie zwalczania transgranicznego nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, przeznaczonych dla funkcjonariuszy Państwowej Straży Granicznej Ukrainy zajmujących się analizą;

-

organizowanie krajowych obrad okrągłego stołu / warsztatów na temat zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi;

4.3.1.2. dostarczanie sprzętu i udzielanie wsparcia technologicznego Państwowej Straży Granicznej Ukrainy w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi.

Działanie obejmie:

-

dostarczanie sprzętu technicznego jednostkom kontroli granicznej i centrom szkoleniowym Państwowej Straży Granicznej Ukrainy;

-

dostarczanie sprzętu technicznego i technologii jednostkom analitycznym Państwowej Straży Granicznej Ukrainy i jej jednostkom operacyjnym prowadzącym przeszukania;

4.3.1.3. korzystanie przez Państwową Straż Graniczną Ukrainy z pomocy psów służbowych w celu zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz w celu zwalczania tego procederu.

Działanie obejmie:

-

program wymiany / wizytę studyjną z myślą o budowaniu zdolności w zakresie pracy z psami służbowymi;

-

przegląd i aktualizacja metodyk szkoleniowych, procedur operacyjnych i taktyk korzystania ze szkoleń psów w drodze programu mentoringu eksperckiego;

-

dostarczanie sprzętu i materiałów szkoleniowych służbom Państwowej Straży Granicznej Ukrainy pracującym z psami służbowymi w celu wspierania szkoleń i operacji w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi;

-

poprawa infrastruktury szkoleniowej dla psów w centrum szkolenia psów prowadzonym przez Państwową Straż Graniczną Ukrainy.

4.4 Rezultat 4: Zwiększenie zdolności Państwowej Służby Celnej Ukrainy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu

4.4.1. Działania

4.4.1.1. Zapewnienie personelowi Państwowej Służby Celnej wszechstronnych szkoleń i transferu wiedzy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu

Działanie obejmie:

-

programy wymiany dla ekspertów z Państwowej Służby Celnej z myślą o budowaniu ich zdolności w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi;

-

opracowanie, wdrożenie i ewaluację specjalistycznych programów szkoleniowych w zakresie zwalczania transgranicznego nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, przeznaczonych dla personelu Państwowej Służby Celnej;

-

opracowanie, wdrożenie i ewaluację specjalistycznego modułu szkoleń instruktorów przeznaczonego dla Państwowej Służby Celnej dotyczącego zwalczania transgranicznego nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi;

-

zorganizowanie krajowych obrad okrągłego stołu / warsztatów na temat zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi.

4.4.1.2. Dostarczanie sprzętu i udzielanie wsparcia technologicznego Państwowej Służbie Celnej Ukrainy w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi

Działanie obejmie:

-

dostarczanie sprzętu technicznego i technologii Państwowej Służbie Celnej Ukrainy.

4.4.1.3. Korzystanie przez Państwową Służbę Celną Ukrainy z pomocy psów służbowych w zwalczaniu nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi

Działanie obejmie:

-

program wymiany z myślą o budowaniu zdolności w zakresie pracy z psami służbowymi;

-

przegląd i aktualizację metodyk szkoleniowych, procedur operacyjnych i taktyk korzystania z psów w drodze programu mentoringu eksperckiego;

-

dostarczanie sprzętu i materiałów szkoleniowych jednostkom Państwowej Służby Celnej pracującym z psami służbowymi w celu wspierania szkoleń i operacji w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi;

-

poprawa infrastruktury szkoleniowej dla psów w centrum szkolenia psów prowadzonym przez Państwową Służbę Celną.

4.5 Rezultat 5: Zwiększenie zdolności Służby Bezpieczeństwa Ukrainy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu

4.5.1. Działania

4.5.1.1. Zapewnienie personelowi Służby Bezpieczeństwa Ukrainy wszechstronnych szkoleń i transferu wiedzy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu

Działanie obejmie:

-

programy wymiany dla ekspertów ze Służby Bezpieczeństwa Ukrainy z myślą o budowaniu ich zdolności w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi;

-

opracowanie, wdrożenie i ewaluację specjalistycznych programów szkoleniowych w zakresie dochodzeń związanych z bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi, przeznaczonych dla personelu Służby Bezpieczeństwa Ukrainy

-

zorganizowanie krajowych obrad okrągłego stołu / warsztatów na temat zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi.

4.5.1.2. Dostarczanie sprzętu i udzielanie wsparcia technologicznego Służbie Bezpieczeństwa Ukrainy w zakresie zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu

Działanie obejmie:

-

dostarczanie sprzętu technicznego i technologii Służbie Bezpieczeństwa Ukrainy.

4.5.1.3. Korzystanie przez Służbę Bezpieczeństwa Ukrainy z pomocy psów służbowych w zapobieganiu nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz w zwalczaniu tego procederu

Działanie obejmie:

-

program wymiany / wizytę studyjną z myślą o budowaniu zdolności w zakresie pracy z psami służbowymi;

-

przegląd i aktualizację metodyk szkoleniowych i taktyk korzystania z psów w wykrywaniu broni, amunicji i materiałów wybuchowych;

-

dostarczanie sprzętu jednostkom Służby Bezpieczeństwa Ukrainy pracującym z psami służbowymi w celu wspierania szkoleń i operacji w zakresie zwalczania nielegalnego handlu bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi;

5. Zarządzanie projektem i wsparcie administracyjne na rzecz realizacji działania

Strukturą organizacyjną do celów administrowania projektem i jego realizacji będzie zespół ds. realizacji projektu (PIT), działający pod auspicjami jednostki wspierającej Centrum Zapobiegania Konfliktom / Forum ds. Współpracy w Dziedzinie Bezpieczeństwa (CPC/FSC SU) i posiadający biura w Wiedniu i Kijowie.

Skuteczność zespołu ds. realizacji projektu zostanie zwiększona dzięki włączeniu do zarządzania zamówieniami i aktywami/podróżami specjalistycznych komponentów wsparcia. Komponenty te będą ściśle powiązane z odpowiednimi działami Sekretariatu OBWE, a konkretnie z Departamentem Zarządzania i Departamentem Finansów. Struktura ta ma na celu zwiększenie efektywności operacyjnej projektu i jego zdolności do osiągnięcia wyznaczonych celów dzięki zapewnieniu spójnego i kompleksowego podejścia do zarządzania projektem w ramach mandatów operacyjnych OBWE.

Specjalnie wyznaczony personel ds. projektów będzie wykonywać następujące zadania:

-

zarządzanie projektami na wszystkich etapach cyklu projektu,

-

prowadzenie bieżącej kontroli finansowej projektów,

-

zapewnianie fachowej wiedzy technicznej i prawnej, wspieranie zamówień dokonywanych w ramach projektów,

-

nawiązywanie kontaktów i koordynacja z innymi organizacjami i programami międzynarodowymi,

-

zapewnianie jakości i prowadzenie kontroli jakości spodziewanych rezultatów zatwierdzonych projektów,

-

wspieranie ukraińskich organów w opracowywaniu nowych środków krajowych mających na celu zwiększenie zdolności i zbiorowych wysiłków na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczania tego procederu.

6. Aspekt płci

W celu podniesienia skuteczności polityk w dziedzinie kontroli broni, amunicji i materiałów wybuchowych oraz zapewnienia, aby wdrożenie tych polityk skutkowało zwiększeniem bezpieczeństwa zarówno kobiet, jak i mężczyzn, aspekt płci zostanie włączony do działań wspieranych na mocy niniejszej decyzji i uwzględniony w ramach doradztwa technicznego i technicznej wiedzy fachowej, rozwoju produktów opartych na wiedzy i szkoleń. Ponadto - uznając znaczenie uwzględniania aspektu płci w działaniach realizowanych w ramach projektu - planuje się włączanie problematyki płci do szeroko pojętego kontekstu bezpieczeństwa.

Kwestie równouprawnienia płci lub wzmocnienia pozycji kobiet uwzględnione są w ramach rezultatu 2 w działaniu 2.2 „Zwiększanie świadomości o kwestiach płci w celu promowania i zachęcania do ogólnego zrozumienia wyzwań związanych z płcią w kontekście kontroli broni, amunicji i materiałów wybuchowych”, które to działanie przyczynia się do uwzględniania aspektu płci w projekcie poprzez włączenie perspektywy płci oraz zajęcie się konkretnymi wyzwaniami i wpływem norm i ról związanych z płcią na kontrolę broni i amunicji. Ponadto w projekcie uznaje się znaczenie równego uczestnictwa kobiet w programie i ich włączenia do programu w celu zapewnienia, by reprezentowane były ich opinie i punkty widzenia i by budowano zdolności z udziałem pracowników obu płci.

7. Beneficjenci

Bezpośrednimi beneficjentami przedmiotowego działania będą ukraińskie organy krajowe odpowiedzialne za zapobieganie nielegalnemu handlowi bronią, amunicją i materiałami wybuchowymi oraz zwalczanie tego procederu. Główne organy krajowe, które zostaną objęte działaniem, to: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, w tym jego służby eksperckie i odpowiedzialne za wydawanie zezwoleń, Krajowa Policja Ukrainy, Państwowa Straż Graniczna, Państwowa Służba Celna oraz Służba Bezpieczeństwa Ukrainy. Beneficjenci mogą zwrócić się o włączenie dodatkowych odbiorców w celu wsparcia realizacji działań w ramach projektu, co ma zostać potwierdzone przez darczyńcę(-ów) i jednostkę wykonawczą FSC SU. Przewiduje się, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych, Krajowa Policja Ukrainy, Państwowa Straż Graniczna, Państwowa Służba Celna oraz Służba Bezpieczeństwa Ukrainy będą zaangażowane w zarządzanie projektem jako członkowie komitetu sterującego w charakterze beneficjenta projektu / przedstawiciela klienta.

Pośrednimi beneficjentami przedmiotowego działania będą mieszkańcy Ukrainy i europejskich państw ościennych, narażeni na ryzyko związane z użyciem nielegalnych broni, amunicji i materiałów wybuchowych w ramach działalności przestępczej, terroryzmu i aktów przemocy związanych z niewłaściwym wykorzystywaniem broni, amunicji i materiałów wybuchowych.

Pośrednimi beneficjentami tego projektu będą również UE i jej państwa członkowskie, ponieważ uzyskają od ukraińskich organów informacje zwrotne na temat zidentyfikowanych szlaków nielegalnego handlu bronią.

8. Wyeksponowanie działań Unii

OBWE podejmuje wszystkie odpowiednie działania w celu upowszechnienia informacji o tym, że działanie zostało sfinansowane przez Unię. Działania takie będą realizowane zgodnie z podręcznikiem „Informowanie o działaniach zewnętrznych Unii Europejskiej i ich eksponowanie” sporządzonym przez Komisję. OBWE zapewni zatem wyeksponowanie wkładu Unii, stosując odpowiednie logo i działania promocyjne, podkreślając rolę Unii, zapewniając przejrzystość jej działań i podnoszenie świadomości na temat przyczyn przyjęcia niniejszej decyzji oraz powodów wspierania tej decyzji przez Unię, a także rezultatów tego wsparcia. Na materiałach wyprodukowanych w ramach tego projektu w widocznym miejscu zostanie umieszczona flaga Unii Europejskiej zgodnie z unijnymi wytycznymi dotyczącymi prawidłowego wykorzystywania i reprodukcji flagi.

Z uwagi na fakt, że planowane działania znacznie różnią się zakresem i charakterem, zastosowany zostanie zestaw narzędzi promocyjnych obejmujących: tradycyjne media; strony internetowe; media społecznościowe; oraz materiały informacyjne i promocyjne, w tym infografiki, ulotki, biuletyny, komunikaty prasowe i - w stosownych przypadkach - inne materiały. Odpowiednio oznaczone zostaną publikacje, imprezy publiczne, kampanie, wyposażenie i obiekty budowlane nabywane w ramach projektu. Aby dodatkowo zwiększyć oddziaływanie projektu poprzez szerzenie wiedzy na różnych szczeblach krajowej administracji rządowej i wśród społeczeństwa, społeczności międzynarodowej oraz mediów lokalnych i międzynarodowych, każda z grup, do której projekt ma dotrzeć, będzie uzyskiwała informacje we właściwym języku. Ponadto opracowane zostaną ewentualne działania specjalne, takie jak wywiady z mediami i wizyty na miejscu organizowane dla społeczności darczyńców. W działaniach OBWE służących wyeksponowaniu projektu opracowane/wyprodukowane i wykorzystane zostaną galeria zdjęć i krótkie filmy na temat działań realizowanych w ramach projektu.

9. Czas trwania

W oparciu o doświadczenia z wykonywania decyzji (WPZiB) 2019/2009 i z uwzględnieniem szerokiego zakresu przedmiotowego działania, liczby beneficjentów oraz liczby i stopnia złożoności planowanych działań, czas realizacji projektu wyznaczono na 36 miesięcy.

10. Wykonawcza jednostka techniczna

Techniczne wykonanie niniejszej decyzji powierza się Sekretariatowi OBWE - Centrum Zapobiegania Konfliktom (CPC). OBWE będzie realizować działania na mocy niniejszej decyzji w koordynacji i we współpracy z innymi organizacjami i agencjami międzynarodowymi, w szczególności w celu zapewnienia skutecznej synergii i uniknięcia powielania działań.

11. Komitet Sterujący

Komitet Sterujący tego projektu będzie się składał z przedstawicieli Wysokiego Przedstawiciela, delegatury UE w Kijowie oraz jednostki wykonawczej, o której mowa w pkt 6 niniejszego załącznika. Jednostka wykonawcza, wspomagana przez Komitet Sterujący, zapewni, by projekt prowadzony był w koordynacji z inną powiązaną pomocą UE dla Ukrainy - np. w postaci strategii zintegrowanego zarządzania granicami (wspieranej przez Komisję w ramach Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa), strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej, współpracy regionalnej z Bałkanami Zachodnimi w dziedzinie kontroli BSiL realizowanej przez SEESAC w ramach UNDP (wspieranej decyzjami Rady (WPZiB) 2019/2111 (1) i (WPZiB) 2022/2321 (2)), współpracy organów ścigania UE-UA w dziedzinie zwalczania nielegalnego handlu bronią (wspieranej przez DG HOME Komisji, Europol i EMPACT w zakresie broni palnej), prac Conflict Armament Research w Ukrainie (wspieranych decyzją Rady (WPZiB) 2023/387 (3)), misji UE w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, czyli EUAM Ukraine i EUBAM Moldova/Ukraine, i ich działań wspierających w zakresie kontroli granicznej oraz prac Międzynarodowej Organizacji do Spraw Migracji (IOM) nad rozbrojeniem, demobilizacją i reintegracją byłych bojowników (wspieranych przez Komisję w ramach Instrumentu na rzecz Przyczyniania się do Stabilności i Pokoju). Komitet Sterujący będzie regularnie zapraszać przedstawiciela ukraińskich partnerów rządowych. Komitet Sterujący może również zapraszać przedstawicieli podmiotów zaangażowanych w projekty w Ukrainie, które mają podobny lub powiązany cel. Komitet Sterujący będzie regularnie dokonywać przeglądu wdrażania niniejszej decyzji, nie rzadziej niż co sześć miesięcy, w tym przy pomocy środków komunikacji elektronicznej.


(1) Decyzja Rady (WPZiB) 2019/2111 z dnia 9 grudnia 2019 r. wspierająca działania SEESAC w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej zmniejszające zagrożenie związane z nielegalną bronią strzelecką i lekką oraz amunicją do tych rodzajów broni (Dz.U. L 318 z 10.12.2019, s. 147-158).

(2) Decyzja Rady (WPZiB) 2022/2321 z dnia 25 listopada 2022 r. w sprawie wsparcia Centrum Kontroli Broni Strzeleckiej i Lekkiej dla Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (SEESAC) w realizacji regionalnego planu działania w sprawie zwalczania nielegalnego handlu bronią na Bałkanach Zachodnich oraz wsparcia działań w zakresie rozbrojenia i kontroli zbrojeń w Europie Południowo-Wschodniej i Wschodniej (Dz.U. L 307 z 28.11.2022, s. 149-163).

(3) Sprostowanie do decyzji Rady (WPZiB) 2023/387 z dnia 20 lutego 2023 r. w sprawie wsparcia globalnego mechanizmu raportowania w zakresie nielegalnej broni konwencjonalnej i amunicji do tego rodzaju broni w celu zmniejszenia ryzyka ich przenikania i nielegalnego transferu („iTrace V”) (Dz.U. L 73 z 10.3.2023, s. 67).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00