Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
oczekujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 2986
Wersja oczekująca od 2024-12-06
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 2986
Wersja oczekująca od 2024-12-06
Akt prawny
oczekujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2024/2986

z dnia 24 września 2024 r.

w sprawie jednostronnego włączenia przez Austrię sektorów do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE (1), w szczególności jej art. 30j,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Zgodnie z art. 30j ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE państwa członkowskie mogą od 2027 r. jednostronnie rozszerzyć stosowanie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) na sektor budowlany, sektor transportu drogowego i sektory dodatkowe niewymienione w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE.

(2)

Korzystając z tej możliwości, państwa członkowskie muszą uwzględnić w szczególności skutki dla rynku wewnętrznego, potencjalne zakłócenia konkurencji, integralność środowiskową systemu handlu uprawnieniami do emisji oraz wiarygodność planowanego systemu monitorowania i raportowania.

(3)

W dniu 31 maja 2024 r. Austria złożyła wniosek o rozszerzenie zakresu stosowania systemu handlu uprawnieniami do emisji na sektor budowlany, sektor transportu drogowego i sektory dodatkowe niewymienione w wykazie sektorów w rozdziałach II i III dyrektywy 2003/87/WE lub w załączniku III do niej.

(4)

Władze austriackie wyjaśniły, że to jednostronne rozszerzenie ułatwiłoby przejście z krajowego systemu ustalania cen emisji CO2 na nowy system handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do sektora budowlanego, sektora transportu drogowego i sektorów dodatkowych. Obniży to też koszty administracyjne i ułatwi podmiotom objętym regulacją i właściwemu organowi krajowemu procesy raportowania i monitorowania.

(5)

Komisja stoi na stanowisku, że rozszerzenie zakresu stosowania EU ETS na rodzaje działalności niewymienione w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE, o które zawnioskowała Austria, rzeczywiście przyniesie korzyści dla środowiska i doprowadzi do uproszczenia administracyjnego dla dostawców paliw prowadzących działalność w Austrii jako podmioty objęte regulacją.

(6)

Zgodnie z danymi dotyczącymi emisji gazów cieplarnianych w latach 2016, 2017 i 2018, których przeglądu dokonano w 2020 r., oraz art. 4 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 (2) średnia całkowita wielkość emisji pochodzących z sektorów wskazanych przez Austrię we wniosku o jednostronne rozszerzenie wynosi 1 034 563 t CO2. Kwota ta zostanie wykorzystana jako podstawa do obliczenia przyszłej liczby dodatkowych uprawnień, które będą wydawane od 2027 r.

(7)

Komisja oceniła metody raportowania i monitorowania planowane przez Austrię i stwierdziła, że są one wiarygodne i zgodne z wymogami art. 30j dyrektywy 2003/87/WE.

(8)

System podatku akcyzowego obowiązujący w Austrii, w szczególności infrastruktura dystrybucyjna, nie pozwala podmiotom objętym regulacją skutecznie różnicować końcowego przeznaczenia paliw między, z jednej strony, sektorami objętymi już załącznikiem III do dyrektywy 2003/87/WE a, z drugiej strony, sektorami, których dotyczy niniejsze rozszerzenie zakresu. Aby ułatwić racjonalne pod względem kosztów monitorowanie, raportowanie i weryfikację emisji oraz zmniejszyć obciążenie administracyjne związane z raportowaniem dotyczącym współczynnika zakresu w ramach rocznych raportów na temat wielkości emisji i planów monitorowania, podmioty objęte regulacją nie powinny być zobowiązane do różnicowania w raportach między emisjami z sektorów, których dotyczy rozszerzenie zakresu, a emisjami z sektorów już objętych załącznikiem III do dyrektywy 2003/87/WE.

(9)

W celu zapewnienia zgodności z regularnym rocznym cyklem monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji w nowym systemie handlu uprawnieniami do emisji w sektorze budowlanym, sektorze transportu drogowego i sektorach dodatkowych podmioty objęte regulacją powinny zgłaszać zweryfikowane emisje w rozszerzonym zakresie od dnia 1 stycznia 2025 r., zgodnie z art. 30f ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

Zakres jednostronnego rozszerzenia objętego zatwierdzeniem

Z zastrzeżeniem warunków wymienionych w art. 3 niniejszym zatwierdza się w odniesieniu do Austrii rozszerzenie działania, o którym mowa w załączniku III do dyrektywy 2003/87/WE, na sektory wymienione w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł 2

Zezwolenie na wydanie dodatkowych uprawnień

W 2027 r. zgodnie z przepisami określonymi w art. 30c ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE wydaje się dodatkowe uprawnienia na podstawie średniej ilości całkowitych emisji w wysokości 1 034 563 t CO2 zgłoszonej przez Austrię dla sektorów wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji w odniesieniu do lat 2016, 2017 i 2018.

Artykuł 3

Obowiązki w zakresie monitorowania i raportowania

Austria dopilnowuje, aby każdy podmiot objęty regulacją monitorował i raportował właściwemu organowi, zgodnie z art. 30f ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, za każdy rok kalendarzowy emisje odpowiadające ilości paliw dopuszczonej do konsumpcji w sektorach wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji, które miały miejsce od dnia 1 stycznia 2025 r.

Artykuł 4

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsza decyzja wchodzi w życie trzeciego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2024 r.

W imieniu Komisji

Przewodnicząca

Ursula VON DER LEYEN


(1) Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj.

(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/842 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wiążących rocznych redukcji emisji gazów cieplarnianych przez państwa członkowskie od 2021 r. do 2030 r. przyczyniających się do działań na rzecz klimatu w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z Porozumienia paryskiego oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 26, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/842/oj).

ZAŁĄCZNIK

Wykaz sektorów dodatkowych objętych unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji w Austrii na podstawie art. 30j dyrektywy 2003/87/WE

Kod IPCC

Sektor

Zakres

1 A 3 a

Lotnictwo cywilne

Emisje generowane przez międzynarodowe i krajowe lotnictwo cywilne, w tym starty i lądowania

1 A 3 c

Transport kolejowy

Emisje generowane przez pasażerski i towarowy ruch kolejowy

1 A 3 d

(podzbiór)

Żegluga wodna

Emisje z paliw stosowanych do napędzania statków wodnych, w tym poduszkowców i wodolotów, z wyłączeniem emisji powstałych w wyniku działalności komercyjnej na rzece Dunaj i na jeziorach międzynarodowych (Jeziorze Bodeńskim i Jeziorze Nezyderskim)

1 A 4 c i

Spalanie stacjonarne w rolnictwie/leśnictwie/rybołówstwie

Emisje ze spalania paliw stosowanych w pompach, maszynach do suszenia ziarna, ogrodniczych uprawach szklarniowych i w innych procesach spalania w rolnictwie i leśnictwie lub w spalaniu stacjonarnym w przemyśle rybnym

1 A 4 c ii

Spalanie mobilne związane z pojazdami terenowymi i innymi maszynami

Emisje ze spalania paliw przez pojazdy trakcyjne na gruntach rolnych i w lasach, w tym przez pojazdy rolnicze na drogach utwardzonych

1 A 4 c iii

(podzbiór)

Rybołówstwo

(spalanie mobilne)

Emisje ze spalania paliw w rybołówstwie

1 A 5 b

(podzbiór)

Spalanie mobilne - wojsko

Emisje z pojazdów, ze spalania paliw stosowanych w maszynach terenowych przeznaczonych do celów wojskowych oraz generowane przez lotnictwo wojskowe, z wyłączeniem paliw wykorzystywanych w operacjach wielostronnych

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00