ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2975
z dnia 25 września 2024 r.
zmieniające rozporządzenia delegowane (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306 w odniesieniu do przywozu do Unii produktów ekologicznych wysokiego ryzyka i produktów w okresie konwersji
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (1), w szczególności jego art. 46 ust. 7 lit. b) pkt (ii),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/1698 (2) ustanowiono przepisy dotyczące kontroli podmiotów i grup podmiotów w państwach trzecich, przeprowadzanych przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące uznane zgodnie z art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/848, oraz ustanowiono przepisy dotyczące weryfikacji przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii, które mają być przeprowadzane przez te organy kontrolne i jednostki certyfikujące. |
(2) | W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2306 (3) ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej i punktach dopuszczenia do obrotu w odniesieniu do przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii. |
(3) | W rozporządzeniach delegowanych (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306 określono szczegółowe przepisy dotyczące kontroli przesyłek produktów wysokiego ryzyka przeznaczonych do przywozu do Unii jako produkty ekologiczne lub produkty w okresie konwersji. |
(4) | Zgodnie z art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698 produkty wysokiego ryzyka pochodzące z państw trzecich należy wymienić w akcie wykonawczym przyjętym na podstawie art. 46 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/848 na podstawie wyboru dokonanego po wystąpieniu poważnych, krytycznych lub powtarzających się przypadków niezgodności mających wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji lub ich produkcji. |
(5) | Zgodnie z art. 16 ust. 6 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698 w ramach innych wymogów kontroli należy przeprowadzać systematyczne kontrole bezpośrednie i pobrać co najmniej jedną reprezentatywną próbkę każdej z przesyłek produktów ekologicznych wysokiego ryzyka, która mają zostać przywiezione do Unii. |
(6) | Dotychczasowe doświadczenie w zakresie kontroli przywozu do Unii produktów z państw trzecich, których w znacznym stopniu dotyczą powiadomienia otwarte przez państwa członkowskie w systemie informacyjnym rolnictwa ekologicznego (OFIS) w związku z podejrzeniami niezgodności z unijnymi przepisami dotyczącymi produkcji ekologicznej, w tym powiadomienia o zanieczyszczeniach produktami i substancjami niedopuszczonymi do stosowania w produkcji ekologicznej, pokazuje, że zgodność z warunkami i środkami dotyczącymi przywozu produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji do Unii można zapewnić, poddając mniej niż 100 % przesyłek kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz pobieraniu próbek. Poddanie różnych odsetków przesyłek kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz pobieraniu próbek przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące w państwach trzecich oraz przez właściwe organy państw członkowskich nie ma wpływu na skuteczność kontroli. |
(7) | Ograniczenie kontroli identyfikacyjnych i kontroli bezpośrednich oraz pobierania próbek przesyłek produktów wysokiego ryzyka przyczyniłoby się do obniżenia kosztów kontroli dla podmiotów, organów kontrolnych i jednostek certyfikujących działających w państwach trzecich oraz właściwych organów państw członkowskich ds. produktów ekologicznych, co mogłoby również obniżyć ostateczne ceny konsumpcyjne produktów ekologicznych w Unii w sytuacji, gdy ostateczne ceny produktów ekologicznych, postrzegane jako wysokie, są jedną z głównych przeszkód utrudniających wzrost popytu na produkty ekologiczne w Unii. |
(8) | Ponadto ograniczenie kontroli identyfikacyjnych i bezpośrednich oraz pobierania próbek przesyłek produktów wysokiego ryzyka pozwoliłoby uniknąć nadmiernego spadku wolumenu i wartości obrotu między Unią a państwem trzecim, z którego pochodzą produkty wysokiego ryzyka. |
(9) | Należy zatem skupić się na kontroli produktów wysokiego ryzyka pochodzących z niektórych państw trzecich oraz zapewnić, aby wykaz produktów wysokiego ryzyka informował o kraju pochodzenia tych produktów, jak również przewidywał niezbędną liczbę kontroli identyfikacyjnych, kontroli bezpośrednich i odsetek próbek w przypadku przesyłek tych produktów. |
(10) | Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2306 każda przesyłka produktów wysokiego ryzyka, która ma zostać przywieziona do Unii, podlega systematycznym kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz reprezentatywnemu pobieraniu próbek w punktach kontroli granicznej i w punktach dopuszczenia do obrotu. Aby zapewnić spójne podejście do częstotliwości kontroli przesyłek produktów ekologicznych wysokiego ryzyka i produktów w okresie konwersji, wymóg ten należy dostosować do podejścia, które należy przyjąć na podstawie rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698. |
(11) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia delegowane (UE) 2021/1698 i (UE) 2021/2306, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiana w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/1698
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/1698 wprowadza się następujące zmiany:
1) | art. 8 otrzymuje brzmienie: „ Artykuł 8 Wykaz państw trzecich wysokiego ryzyka i produktów wysokiego ryzyka Produkty wysokiego ryzyka i państwa trzecie, z których one pochodzą, wymienia się wraz z odsetkami przesyłek tych produktów, które mają podlegać kontrolom identyfikacyjnym i bezpośrednim oraz pobieraniu próbek przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące w państwach trzecich oraz, w stosownych przypadkach, przez właściwe organy państw członkowskich, w akcie wykonawczym przyjętym zgodnie z art. 46 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/848 na podstawie wyboru dokonanego po wystąpieniu poważnych, krytycznych lub powtarzających się niezgodności mających wpływ na integralność produktów ekologicznych lub produktów w okresie konwersji lub produkcji. Odsetki, o których mowa w akapicie pierwszym, mogą być niższe niż 100 % i dla tego samego produktu mogą być różne w przypadku kontroli przeprowadzanych, odpowiednio, przez organy kontrolne i jednostki certyfikujące w państwach trzecich i właściwe organy państw członkowskich.”; |
2) | w art. 16 ust. 6 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie: „W przypadku przesyłek produktów wysokiego ryzyka, o których mowa w art. 8, odpowiedni organ kontrolny lub jednostka certyfikująca przeprowadzają kontrole bezpośrednie i pobierają co najmniej jedną reprezentatywną próbkę zgodnie z mającą zastosowanie wartością procentową określoną w akcie wykonawczym, o którym mowa w art. 8.”. |
Artykuł 2
Zmiana w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/2306
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/2306 art. 6 ust. 2 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
„W przypadku przesyłek produktów wysokiego ryzyka, o których mowa w art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698, właściwy organ, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, sprawdza dokumentację, o której mowa w art. 16 ust. 6 wspomnianego rozporządzenia, oraz przeprowadza kontrole identyfikacyjne i bezpośrednie i pobiera co najmniej jedną reprezentatywną próbkę przesyłek zgodnie z mającą zastosowanie wartością procentową określoną w akcie wykonawczym, o którym mowa w art. 8 rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/1698.”.
Artykuł 3
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia rozpoczęcia stosowania aktu wykonawczego przyjętego zgodnie z art. 46 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2018/848.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2024 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1., ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/848/oj.
(2) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/1698 z dnia 13 lipca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 o wymogi proceduralne dotyczące uznawania organów kontrolnych i jednostek certyfikujących właściwych do przeprowadzania kontroli podmiotów i grup podmiotów certyfikowanych jako ekologiczne oraz produktów ekologicznych w państwach trzecich, a także o zasady nadzoru nad nimi i ich kontroli oraz innych działań, które mają być prowadzone przez te organy kontrolne i jednostki certyfikujące (Dz.U. L 336 z 23.9.2021, s. 7, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/1698/oj).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2306 z dnia 21 października 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 o przepisy dotyczące kontroli urzędowych w odniesieniu do przesyłek produktów ekologicznych i produktów w okresie konwersji przeznaczonych do przywozu do Unii oraz o przepisy dotyczące świadectwa kontroli (Dz.U. L 461 z 27.12.2021, s. 13, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2021/2306/oj).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00