DECYZJA RADY (UE) 2024/2906
z dnia 14 listopada 2024 r.
w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2026 r., roczną kwotę na 2025 r., kwotę pierwszej raty na 2025 r., orientacyjną niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2027 i 2028
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (1), w szczególności jej art. 7 ust. 2 w związku z jej art. 14 ust. 3,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylającego rozporządzenie (UE) 2015/323 (2), w szczególności jego art. 19 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Zgodnie z art. 46 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) ma przesłać Komisji swoje uaktualnione szacunki zobowiązań i płatności związanych z instrumentami, którymi zarządza. |
(2) | Zgodnie z procedurą określoną w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Komisja ma przedstawić przed dniem 15 października 2024 r. wniosek określający pułap kwoty wkładu na 2026 r., roczną kwotę wkładu na 2025 r., kwotę pierwszej raty wkładu na 2025 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2027 i 2028. |
(3) | Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1877 stanowi, że wezwania do wniesienia wkładów w pierwszej kolejności wykorzystują kwoty określone w stosunku do poprzednich Europejskich Funduszy Rozwoju („EFR”). Należy zatem wezwać do przekazania Komisji i EBI wkładów na podstawie rozporządzenia (UE) 2018/1877. |
(4) | Art. 152 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (3) (zwanej dalej „umową o wystąpieniu”) stanowi, że Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwane dalej „Zjednoczonym Królestwem”) pozostaje stroną EFR do czasu zamknięcia 11. EFR i wszystkich poprzednich niezamkniętych EFR. Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu nie można jednak ponownie wykorzystać udziału Zjednoczonego Królestwa w umorzonych środkach z projektów realizowanych w ramach 11. EFR (w przypadku gdy środki te zostały umorzone po dniu 31 grudnia 2020 r.) lub w ramach poprzednich EFR. |
(5) | W decyzji Rady (UE) 2023/2586 (4) ustalono pułap rocznej kwoty wkładu na 2025 r. wpłacanego przez strony EFR do Komisji Europejskiej na 800 000 000 EUR i do EBI na 9 000 000 EUR. |
(6) | W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków, które przewiduje niniejsza decyzja, powinna ona wejść w życie w dniu jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, |
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Artykuł 1
Pułap rocznej kwoty wkładów na 2026 r. wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) do Komisji ustala się niniejszym na 700 000 000 EUR.
Artykuł 2
Roczną kwotę wkładów na 2025 r. wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) ustala się niniejszym na 809 000 000 EUR. Kwota ta zostanie wpłacona jak następuje:
a) | do Komisji - 800 000 000 EUR; oraz |
b) | do Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) - 9 000 000 EUR. |
Artykuł 3
Kwotę wkładów wpłacanych przez strony EFR na rzecz tego funduszu w ramach pierwszej raty za 2025 r. ustala się niniejszym na 359 000 000 EUR. Kwota ta zostanie wpłacona jak następuje:
a) | do Komisji - 350 000 000 EUR; oraz |
b) | do EBI - 9 000 000 EUR. |
Artykuł 4
Kwota 6 300 000 EUR pochodząca z niewykorzystanych lub umorzonych środków z projektów w ramach 9. EFR zostaje zwrócona poprzez zmniejszenie płatności w ramach pierwszej raty na 2025 r. określonej w art. 3.
Artykuł 5
Orientacyjną niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na 2027 r. ustala się niniejszym w wysokości 500 000 000 EUR dla Komisji i 0 EUR dla EBI. Orientacyjną niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na 2028 r. ustala się niniejszym w wysokości 400 000 000 EUR dla Komisji i 0 EUR dla EBI.
Artykuł 6
Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 listopada 2024 r.
W imieniu Rady
Przewodniczący
BÓKA J.
(1) Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
(2) Rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylającego rozporządzenie (UE) 2015/323 (Dz.U. L 307 z 3.12.2018, s. 1).
(3) Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
(4) Decyzja Rady (UE) 2023/2586 z dnia 13 listopada 2023 r. w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, określająca pułap na 2025 r., roczną kwotę na 2024 r., kwotę pierwszej raty na 2024 r. oraz orientacyjną, niewiążącą prognozę dotyczącą spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2026 i 2027.(Dz.U. L, 2023/2586, 15.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/2586/oj).
ZAŁĄCZNIK
Pierwsza rata za 2025 r. (EUR), płatna na rzecz Komisji i EBI
PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | Klucz dot. 9. EFR (%) | Klucz dot. 11. EFR (%) | Komisja | EBI | Komisja +EBI | ||
11. EFR | Zwrot z 9. EFR | 11. EFR minus zwrot z 9. EFR | 11. EFR | Łączna kwota pierwszej raty za 2025 r. | |||
BELGIA | 3,92 | 3,24927 | 11 372 445 | 246 960 | 11 125 485 | 292 434 | 11 417 919 |
BUŁGARIA |
| 0,21853 | 764 855 | 0 | 764 855 | 19 668 | 784 523 |
CZECHY |
| 0,79745 | 2 791 075 | 0 | 2 791 075 | 71 771 | 2 862 846 |
DANIA | 2,14 | 1,98045 | 6 931 575 | 134 820 | 6 796 755 | 178 241 | 6 974 996 |
NIEMCY | 23,36 | 20,57980 | 72 029 300 | 1 471 680 | 70 557 620 | 1 852 182 | 72 409 802 |
ESTONIA |
| 0,08635 | 302 225 | 0 | 302 225 | 7 772 | 309 997 |
IRLANDIA | 0,62 | 0,94006 | 3 290 210 | 39 060 | 3 251 150 | 84 605 | 3 335 755 |
GRECJA | 1,25 | 1,50735 | 5 275 725 | 78 750 | 5 196 975 | 135 662 | 5 332 637 |
HISZPANIA | 5,84 | 7,93248 | 27 763 680 | 367 920 | 27 395 760 | 713 923 | 28 109 683 |
FRANCJA | 24,30 | 17,81269 | 62 344 415 | 1 530 900 | 60 813 515 | 1 603 142 | 62 416 657 |
CHORWACJA |
| 0,22518 | 788 130 | 0 | 788 130 | 20 266 | 808 396 |
WŁOCHY | 12,54 | 12,53009 | 43 855 315 | 790 020 | 43 065 295 | 1 127 708 | 44 193 003 |
CYPR |
| 0,11162 | 390 670 | 0 | 390 670 | 10 046 | 400 716 |
ŁOTWA |
| 0,11612 | 406 420 | 0 | 406 420 | 10 451 | 416 871 |
ŁITWA |
| 0,18077 | 632 695 | 0 | 632 695 | 16 269 | 648 964 |
LUKSEMBURG | 0,29 | 0,25509 | 892 815 | 18 270 | 874 545 | 22 958 | 897 503 |
WĘGRY |
| 0,61456 | 2 150 960 | 0 | 2 150 960 | 55 310 | 2 206 270 |
MALTA |
| 0,03801 | 133 035 | 0 | 133 035 | 3 421 | 136 456 |
NIDERLANDY | 5,22 | 4,77678 | 16 718 730 | 328 860 | 16 389 870 | 429 910 | 16 819 780 |
AUSTRIA | 2,65 | 2,39757 | 8 391 495 | 166 950 | 8 224 545 | 215 781 | 8 440 326 |
POLSKA |
| 2,00734 | 7 025 690 | 0 | 7 025 690 | 180 661 | 7 206 351 |
PORTUGALIA | 0,97 | 1,19679 | 4 188 765 | 61 110 | 4 127 655 | 107 711 | 4 235 366 |
RUMUNIA |
| 0,71815 | 2 513 525 | 0 | 2 513 525 | 64 634 | 2 578 159 |
SŁOWENIA |
| 0,22452 | 785 820 | 0 | 785 820 | 20 207 | 806 027 |
SŁOWACJA |
| 0,37616 | 1 316 560 | 0 | 1 316 560 | 33 854 | 1 350 414 |
FINLANDIA | 1,48 | 1,50909 | 5 281 815 | 93 240 | 5 188 575 | 135 818 | 5 324 393 |
SZWECJA | 2,73 | 2,93911 | 10 286 885 | 171 990 | 10 114 895 | 264 520 | 10 379 415 |
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO (*1) | 12,69 | 14,67862 | 51 375 170 | 799 470 | 50 575 700 | 1 321 076 | 51 896 776 |
OGÓŁEM UE-27 i ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO | 100,00 | 100,00 | 350 000 000 | 6 300 000 | 343 700 000 | 9 000 000 | 352 700 000 |
(*1) Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu Zjednoczone Królestwo w marcu 2023 r. złożyło formalny wniosek do Komisji, aby zwróciła jego pozostającą część rezerw 10. i 11. EFR przez potrącenie tej części z pozostającego do wpłaty wkładu na rzecz EFR. To potrącenie zostanie uwzględnione w odpowiednich instrukcjach płatniczych.
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00