Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 2820
Wersja aktualna od 2024-10-24
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2024 poz. 2820
Wersja aktualna od 2024-10-24
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

DECYZJA RADY (UE) 2024/2820

z dnia 24 października 2024 r.

w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 233. sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w odniesieniu do przyjęcia poprawki 30 do załącznika 9 (Ułatwienia) do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym dotyczącej zmian w rozdziałach 2, 3 i 6 oraz rozdziale 8 lit. C, E, F i G tego załącznika

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1)

Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwana dalej „konwencją chicagowską”) regulująca międzynarodowy transport lotniczy weszła w życie dnia 4 kwietnia 1947 r. Na jej mocy ustanowiono Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).

(2)

Wszystkie państwa członkowskie Unii są umawiającymi się państwami konwencji chicagowskiej oraz członkami ICAO, natomiast Unia ma status obserwatora w niektórych organach ICAO. W latach 2022-2025 w Radzie ICAO reprezentowanych jest sześć państw członkowskich.

(3)

Zgodnie z art. 37 lit. j) konwencji chicagowskiej Rada ICAO przyjmuje i zmienia co pewien czas, w miarę potrzeby, międzynarodowe normy oraz zalecane metody i zasady postępowania dotyczące procedur celnych i imigracyjnych. Zgodnie z art. 54 lit. l) konwencji chicagowskiej Rada ICAO może przyjmować międzynarodowe normy i zalecane metody postępowania (SARP) i oznaczać je jako załączniki do tej konwencji.

(4)

Podczas swojej 233. sesji Rada ICAO zamierza przyjąć poprawkę nr 30 do załącznika 9 do konwencji chicagowskiej (zwaną dalej „poprawką nr 30”).

(5)

Głównym celem poprawki nr 30, zawartej w piśmie ICAO skierowanym do państw EC 6/3 - 24/67, jest poprawa jasności, a w konsekwencji spójności i skuteczności załącznika 9 do konwencji chicagowskiej (zwanego dalej „załącznikiem 9”).

(6)

Poprawka nr 30 obejmuje zmiany w rozdziałach 2 („Przylot i odlot statku powietrznego”), 3 („Przylot i odlot osób oraz ich bagażu”) i 6 („Międzynarodowe porty lotnicze - ułatwienia i obsługa ruchu pasażerskiego”) oraz rozdziale 8 („Postanowienia dotyczące ułatwień”) lit. C („Ułatwienia w poszukiwaniu, ratowaniu, dochodzeniu powypadkowym i ocalaniu mienia”), E („Ustalenie krajowych programów ułatwień”), F („Ułatwienia w transporcie osób z niepełnosprawnością”) i G („Pomoc ofiarom wypadków lotniczych i ich rodzinom”) załącznika 9. W szczególności propozycje mają na celu zmianę, przeniesienie lub usunięcie nieaktualnych SARP, a także zmianę SARP skierowanych do operatorów statków powietrznych lub operatorów portów lotniczych, tak aby właściwie kierować takie SARP do umawiających się państw. Zmiany normy 6.3 i zalecanej metody postępowania 6.4 w rozdziale 6 załącznika 9 dotyczą kwestii regulowanych w prawie unijnym dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE (1). Jeżeli chodzi o rozdział 3 załącznika 9, poprawka 30 dodaje SARP związane z bezpieczeństwem procesu wydawania elektronicznych dokumentów podróży odczytywanych maszynowo (eMRTD) oraz aktualizuje protokół kontroli dostępu i normę techniczną w zakresie kodowania wizerunku twarzy w eMRTD. Poprawka nr 30 obejmuje również kwestie regulowane na mocy prawa unijnego dyrektywą Rady (UE) 2019/997 (2). Wreszcie w odniesieniu do zmian w rozdziale 8 załącznika 9, poprawka nr 30 jest związana z badaniem wypadków lotniczych objętym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 (3) w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im. Te zmiany do rozdziału 8 są już odzwierciedlone w prawie unijnym, a zatem nie wymagają żadnych zmian w nim.

(7)

Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na forum Rady ICAO, ponieważ poprawka nr 30 będzie wiążąca na mocy prawa międzynarodowego zgodnie z art. 90 lit. a) konwencji chicagowskiej i ma znaczenie dla prawa unijnego, mianowicie: dyrektywy 2009/12/WE i rozporządzenia (UE) nr 996/2010. Zakres niniejszej decyzji powinien ograniczać się do treści poprawki nr 30, w zakresie, w jakim treść ta należy do dziedziny, która w znacznej cześci objęta jest wspólnymi zasadami UE. Niniejsza decyzja nie powinna mieć wpływu na podział kompetencji między Unią i państwami członkowskimi w dziedzinie lotnictwa.

(8)

Zgodnie z art. 38 konwencji chicagowskiej każde państwo, które uważa za niemożliwe w praktyce zastosowanie się pod każdym względem do którychkolwiek zmiędzynarodowych norm lub zasad postępowania przyjętych przez ICAO albo całkowite dostosowanie wprowadzonych przez siebie przepisów lub metod postępowania do międzynarodowych norm i zasad postępowania, albo które uważa za konieczne wprowadzenie przepisów lub metod postępowania różniących się pod jakimkolwiek względem od przepisów i metod postępowania ustalonych zgodnie z normami międzynarodowymi, powinno niezwłocznie zgłosić ICAO różnice między jego własną praktyką a praktyką ustaloną przez normy międzynarodowe.

(9)

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii podczas 233. sesji Rady ICAO lub dowolnej późniejszej sesji w odniesieniu do przyjęcia proponowanych zmian w rozdziałach 2, 3 i 6 oraz rozdziale 8 lit. C, E, F i G załącznika 9, objętych zakresem poprawki nr 30 do tego załącznika zawartych w piśmie ICAO skierowanym do państw EC 6/3 - 24/67, powinno polegać na poparciu tych poprawek. Stanowisko to powinno zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie UE będące członkami Rady ICAO.

(10)

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii po przyjęciu przez Radę ICAO poprawki nr 30, co ma zostać ogłoszone przez Sekretarza Generalnego ICAO w drodze procedury pisma ICAO skierowanego do państw, powinno polegać na niezgłaszaniu sprzeciwu wobec przedmiotowej zmiany i powiadomienia o zastosowaniu się do niej. W przypadku gdy prawo unijne odbiegałoby od nowo zmienionych SARP po przewidywanej dacie rozpoczęcia ich stosowania, należy zgłosić ICAO wszelkie różnice między prawem unijnym a konkretnymi SARP. Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w kwestii takich różnic powinno opierać się na pisemnym dokumencie przedłożonym przez Komisję Radzie do dyskusji i zatwierdzenia. Stanowisko to powinno zostać wyrażone przez wszystkie państwa członkowskie Unii działające wspólnie w jej interesie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł 1

1. Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na 233. sesji Rady Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego lub dowolnej późniejszej sesji, polega na poparciu zmian w rozdziałach 2, 3 i 6 oraz rozdziale 8 lit. C, E, F i G załącznika 9 do konwencji chicagowskiej, objętych zakresem poprawki nr 30 do tego załącznika zawartej w piśmie ICAO skierowanym do państw EC 6/3 - 24/67.

2. Stanowiskiem, które ma być zajęte w imieniu Unii, o ile Rada ICAO przyjmie bez wprowadzania istotnych zmian proponowane poprawki, o których mowa w ust. 1, jest niezgłaszanie sprzeciwu oraz zgłoszenie zastosowania się do przyjętych poprawek w odpowiedzi na odpowiednie pismo ICAO skierowane do państw.

3. W przypadku gdy prawo unijne odbiegałyby od zmienionych SARP po przewidywanej dacie rozpoczęcia stosowania tych SARP, stanowiskiem, które ma być zajęte w imieniu Unii, jest zgłoszenie ICAO wszelkich różnic między prawem unijnym a konkretnymi SARP zgodnie z art. 38 konwencji chicagowskiej. W takim przypadku Komisja, w odpowiednim czasie i co najmniej dwa miesiące przed terminem zgłaszania różnic wyznaczonym przez ICAO, przedkłada Radzie do dyskusji i zatwierdzenia dokument przygotowawczy określający konkretne różnice, które państwa członkowskie mają zgłosić ICAO w imieniu Unii.

Artykuł 2

Stanowisko, o którym mowa w art. 1 ust. 1, wyrażają w imieniu Unii państwa członkowskie Unii będące członkami Rady ICAO, działające wspólnie w interesie Unii.

Stanowisko, o którym mowa w art. 1 ust. 2 i 3, wyrażają wszystkie państwa członkowskie Unii, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł 3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 października 2024 r.

W imieniu Rady

Przewodniczący

BÓKA J.


(1) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie opłat lotniskowych (Dz.U. L 70 z 14.3.2009, s. 11, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/12/oj).

(2) Dyrektywa Rady (UE) 2019/997 z dnia 18 czerwca 2019 r. ustanawiająca unijny tymczasowy dokument podróży oraz uchylająca decyzję 96/409/WPZiB, (Dz.U. L 163 z 20.6.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2019/997/oj).

(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 z dnia 20 października 2010 r. w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im oraz uchylające dyrektywę 94/56/WE (Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 35, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/996/oj).

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00