ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/2838
z dnia 23 października 2024 r.
w sprawie zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013, (UE) nr 167/2013 i (UE) nr 168/2013 w odniesieniu do niektórych wymogów sprawozdawczych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2 i art. 114,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),
po konsultacji z Komitetem Regionów,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą (2) ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Wymogi sprawozdawcze odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania i prawidłowego egzekwowania aktów prawnych Unii. Ważne jest jednak uproszczenie tych wymogów w celu zapewnienia, aby spełniały one cel, który został dla nich przewidziany, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne. |
(2) | Uproszczanie obowiązków sprawozdawczych oraz zmniejszenie obciążenia administracyjnego stanowią zatem priorytet. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 (3), (UE) nr 167/2013 (4) i (UE) nr 168/2013 (5) zawierają szereg wymogów sprawozdawczych w dziedzinach norm handlowych i nadzoru rynku, które należy uprościć zgodnie z komunikatem Komisji z dnia 16 marca 2023 r.„Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r.”. |
(3) | Niniejsze rozporządzenie znosi i upraszcza wymogi sprawozdawcze, które nie są już uznawane za konieczne w obszarze wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury i które mają wpływ na sektor rybołówstwa, a także w obszarze homologacji typu i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych, pojazdów dwu- i trzykołowych oraz czterokołowców. |
(4) | Rozporządzenie (UE) nr 1379/2013 przewiduje, że nadal mają zastosowanie przepisy ustanawiające wspólne normy handlowe, w szczególności przepisy określone między innymi w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2406/96 (6). |
(5) | Art. 13 rozporządzenia (WE) nr 2406/96 zobowiązuje każde państwo członkowskie do dostarczenia pozostałym państwom członkowskim i Komisji listy zawierającej nazwiska i adresy ekspertów oraz nazwy i siedziby organizacji handlowych wyznaczonych do klasyfikacji produktów rybołówstwa pod względem świeżości i wielkości nie później niż na miesiąc przed wejściem w życie tego rozporządzenia, a następnie do informowania pozostałych państw członkowskich i Komisji o każdej zmianie wprowadzonej do listy. Ponieważ wymóg ten jest nieaktualny i nie jest już konieczny do osiągnięcia celów rozporządzenia (UE) nr 1379/2013, nie powinien on już mieć zastosowania. |
(6) | W rozporządzeniu (UE) nr 167/2013 określono zasady homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych. |
(7) | Art. 74 i 75 rozporządzenia (UE) nr 167/2013 zobowiązują państwa członkowskie do informowania Komisji o stosowaniu, odpowiednio, procedur dotyczących homologacji typu i homologacji indywidualnych pojazdów, a Komisję zobowiązują do składania sprawozdań Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. W 2022 r. Komisja przeprowadziła badanie dotyczące kwestii objętych tymi obowiązkami informacyjnymi i sprawozdawczymi. Ponieważ w badaniu tym stwierdzono, że procedury homologacji typu i homologacji indywidualnych pojazdów są zadowalające, te obowiązki informacyjne i sprawozdawcze nie powinny już mieć zastosowania. |
(8) | W rozporządzeniu (UE) nr 168/2013 określono zasady homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców. |
(9) | Art. 78 i 80 rozporządzenia (UE) nr 168/2013 zobowiązują państwa członkowskie do informowania Komisji o stosowaniu, odpowiednio, procedur dotyczących homologacji typu i homologacji indywidualnych pojazdów, a Komisję zobowiązują do przedkładania sprawozdań Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. W 2022 r. Komisja przeprowadziła badanie dotyczące kwestii objętych tymi obowiązkami informacyjnymi i sprawozdawczymi. Ponieważ w badaniu tym stwierdzono, że procedury homologacji typu i homologacji indywidualnych pojazdów są zadowalające, te obowiązki informacyjne i sprawozdawcze nie powinny już mieć zastosowania. |
(10) | Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie usprawnienie wymogów sprawozdawczych określonych w rozporządzeniach (UE) nr 1379/2013, (UE) nr 167/2013 i (UE) nr 168/2013, nie może zostać osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest jego lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. |
(11) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) nr 1379/2013, (UE) nr 167/2013 i (UE) nr 168/2013, |
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiana w rozporządzeniu (UE) nr 1379/2013
Art. 47 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1379/2013 otrzymuje brzmienie:
„1. Bez uszczerbku dla ust. 2 nadal zastosowanie mają przepisy ustanawiające wspólne normy handlowe, w szczególności przepisy określone w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 2136/89 (*1), rozporządzeniu Rady (EWG) nr 1536/92 (*2) oraz rozporządzeniu Rady (WE) nr 2406/96 (*3), z wyjątkiem jego art. 13. Nadal zastosowanie mają przepisy przyjęte w odniesieniu do stosowania wspólnych norm handlowych, takie jak przepisy określone w rozporządzeniu Komisji (EWG) nr 3703/85 (*4).
Artykuł 2
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 167/2013
W rozporządzeniu (UE) nr 167/2013 wprowadza się następujące zmiany:
1) | uchyla się art. 74; |
2) | uchyla się art. 75. |
Artykuł 3
Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 168/2013
W rozporządzeniu (UE) nr 168/2013 wprowadza się następujące zmiany:
1) | uchyla się art. 78; |
2) | uchyla się art. 80. |
Artykuł 4
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Strasburgu dnia 23 października 2024 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego
Przewodnicząca
R. METSOLA
W imieniu Rady
Przewodniczący
ZSIGMOND B. P.
(1) Dz.U. C, C/2024/1587, 5.3.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2024/1587/oj.
(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 28 lutego 2024 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 8 października 2024 r.
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 1).
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 167/2013 z dnia 5 lutego 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów rolniczych i leśnych (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 1).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013 z dnia 15 stycznia 2013 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów dwu- lub trzykołowych oraz czterokołowców (Dz.U. L 60 z 2.3.2013, s. 52).
(6) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2406/96 z dnia 26 listopada 1996 r. ustanawiające wspólne normy handlowe w odniesieniu do niektórych produktów rybołówstwa (Dz.U. L 334 z 23.12.1996, s. 1).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00